נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםלא רק בחולון: בכל הארץ מאות ילדים ללא גן חינוך מיוחד

לא רק בחולון: בכל הארץ מאות ילדים ללא גן חינוך מיוחד

שבוע ללימודים, ההורים בחוסר אונים. אמא: "בלית ברירה מכניסים ילד לגן עם 30 ילדים. זה עוול". משרד החינוך: "פועלים בנושא מסביב לשעון"

כשבוע בלבד לפתיחת שנת הלימודים, מתברר שלמאות ילדים קטנים עם מוגבלות מכל הארץ אין שיבוץ ל-1 בספטמבר. לפני עשרה ימים סיפרנו לכם על עשרות ילדים בחולון שלא נמצא עבורם גן חינוך מיוחד, למרות שוועדה קבעה כי זה הפתרון המתאים להם, ועכשיו מתברר שבכלל מדובר בבעיה ארצית.

בעקבות הפרסום ב”שווים”, ההורים בחולון מקווים שיימצא פתרון לילדים שלהם כבר בימים הקרובים, אבל בינתיים הגיעו לידינו עדויות של הורים ממקומות רבים אחרים שסובלים מאותה בעיה. בין השאר ניתן לציין את תל אביב, באר שבע, אור יהודה, ירושלים, ראשון לציון, מעלה הגלבוע, פתח תקווה, נתניה, מודיעין ועוד. ביישובים אלה, כשאנחנו ערב תחילת השנה, עדיין לא נמצאו לילדים גני חינוך מיוחד, וגם לא ברשויות הסמוכות להם. 

ההורים אובדי עצות. לדבריהם, כאשר הם פונים לרשויות המקומיות כדי לקבל תשובות, אלה מפנות אותם למשרד החינוך, ובמשרד החינוך מפנים אותם בחזרה לרשויות. פינג פונג. כך קרה גם לחן אור סאלם, אימו של דוד אור בן ה-3.5 מתל אביב, שמאובחן עם אוטיזם בתפקוד נמוך. סאלם היא פעילה מוכרת למען אוכלוסיות חלשות, אך אפילו זה לא הכין אותה למלחמה על עתיד בנה.

“הפכתי עולמות עבורו”, היא מספרת לאתר “שווים”, “במשך חודשיים וחצי דאגתי לתורים מהירים לאבחונים על ידי פסיכולוג ונוירולוג, קיבלתי הכרה מביטוח לאומי ו-100 אחוזי נכות, וכל זה כדי שלא נפספס את ועדת החריגים לקראת הגן. התור הראשון שקבעו לנו לפגישת אבחון היה מיועד בכלל לחודש מאי 2022. הגעתי למנהל המחוז ולמנהלת המכון להתפתחות הילד, לחצתי ודאגו לזמן אותי ליומיים אחרי. תוך חודשיים קיבלתי אבחנות חד משמעיות של אוטיזם, שלחתי מיד את כל האבחונים שצריך לעיריית תל אביב ולמשרד החינוך, ומאז שקט. במשך חודשיים אני מתקשרת כל יום לעירייה ולמשרד החינוך, והם מעבירים אותי מאחד לשני כמו כדורגל שעובר מרגל לרגל”.

עוד לא נמצא לו גן חינוך מיוחד. דוד אור

ההרגשה של סאלם משותפת למאות הורים שמחכים לפתרון לגבי ועדות החריגים והשיבוצים. בינתיים, חלק מהילדים שמיועדים לגני חינוך מיוחד משובצים לגנים רגילים עם משלבת אישית, אבל פעמים רבות הם אינם מותאמים להם. אין מספיק גני תקשורת? אז ילדים על הספקטרום האוטיסטי נשלחים לגן רגיל עם סייעת. “הילד שלי לא יפתח את שנת הלימודים, בבית הוא מוגן טוב יותר”, אומרת סאלם, “הילד שלי זה לא חפץ ששמים בפתח הגן והולכים. לא אגרום עוול לבני כי בלית ברירה הכניסו אותו לגן עם 30 ילדים. זו ממש התעללות נפשית וזלזול מוחלט בהורים”.

אמא: “אני נלחמת עם כל מה שיש לי ומחכה לנס”

גם שרית מאור יהודה, אמא של מוריה בת השנתיים וחצי, שאמורה להיכנס למעון שיקומי, לא יודעת אם בתה תפתח את שנת הלימודים. “התקשרו אליי ואמרו לי שיש לי ועדה בנוגע לבתי ב-31.8, יום לפני פתיחת שנת הלימודים”, היא מספרת, “אני לא מבינה למה לא לפני. למה הם מחכים שם? רק כאשר הצפתי את המקרה שלי בפייסבוק ונכנסתי לקבוצת סחל”ב, שמפעילות שרונה שליו ובת אל שאלתיאל, שעוזרות הרבה להורים האבודים, הבנתי שאני לא היחידה עם הבעיה הזו. בעיריית אור יהודה אמרו לי שיש מקום לילדה שלי במודיעין, אבל איך אני אגיע לשם בדיוק? העיקר זורקים פתרונות, וממה שהבנתי יש בעיה גם במודיעין עצמה. לצערי הרב אין לי תשובות, אני נלחמת עם כל מה שיש לי ומחכה לנס”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מקרה נוסף הוא של נועם בן ה-5, שעולה לגן חובה בחולון ומאובחן עם עיכוב התפתחותי. למרות שיש המלצות מנוירולוגית, פסיכולוגית, גננת וקלינאית תקשורת להשמה בגן חינוך מיוחד, עיריית חולון דורשת שהוא ילמד בגן רגיל שלא מותאם לצרכיו. “הסל האישי לא יעזור במקרה של הבן שלי”, אומרת אימו, “מתעלמים לגמרי מצרכיו. אף אחד אפילו לא דן איתנו על זה בוועדת חריגים, וכבר נאמר לי מפורשות שאין מקום בגן חינוך מיוחד. מבחינתי, אני לא שולחת אותו לגן רגיל. אני לא אלך לעבודה ואשב בבית עם הילד שלי. הילד שלי לא גמול, יצחקו עליו, אף אחד לא יחליף לו, הוא יסבול כל הזמן בגן. אני לא אעשה לו את זה”.

ח”כ יוראי להב הרצנו

ח”כ יוראי להב הרצנו: “מזמין הורים לפנות אליי לעזרה”

“בימים האחרונים הלשכה שלי מוצפת בפניות של הורים לילדים עם צרכים מיוחדים שמודאגים מכך שילדיהם טרם קבלו שיבוץ לשנת הלימודים הקרובה”, אומר ח”כ יוראי להב הרצנו מיש עתיד. “ודאות בשיבוץ ילדים במסגרת חינוך היא קריטית ליכולת ההיערכות של התא המשפחתי, ודאי כשמדובר במשפחה שבה ילד עם צרכים מיוחדים. הדבר מקבל משנה תוקף במערבולת הקורונה. המערכת חייבת לשאוף להעניק כמה שיותר שקט להורים ולילדיהם. פניתי ליו”ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, ח”כ שרן השכל, בבקשה לקיים דיון חירום בנושא הפער בשיבוץ ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך. במקביל, הצוות שלי ואני מטפלים באופן הדוק בפערים ועומדים בקשר עם משרדי החינוך והרווחה וכן עם ראשי הרשויות על מנת לדאוג שכל ילד והורה יקבלו מענה. אני מזמין הורים לילדים שטרם קיבלו שיבוץ לפנות אליי בכדי שאסייע לזרז את התשובה והשיבוץ. אנא שלחו לי מייל לכתובת [email protected] עם הפרטים המלאים. הצוות שלי ואני עומדים לרשותכם”.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: “המשרד מייחס חשיבות עליונה למתן המענים שיש לתת לתלמידים עם צרכים מיוחדים, ולאור זאת הוא מלווה מקרוב את תהליך שיבוצם של תלמידים אלה. כמו כן, הוא מוודא שכל תלמידה ותלמיד ישובצו במסגרת חינוכית התואמת את צורכיהם האישיים”. במשרד מדגישים כי רוב מכריע מקרב התלמידים שובץ זה מכבר, וכי בימים אלה המשרד פועל סביב לשעון כדי לשבץ את יתר התלמידים.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות