נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאוטיזם בתפקוד גבוההאיזה קנס קיבלה החנות שמכרה שעון מזויף לנער אוטיסט

איזה קנס קיבלה החנות שמכרה שעון מזויף לנער אוטיסט

הרשות להגנת הצרכן קנסה את החנות ב-34 אלף שקל, אבל נמנעה לקבוע שהיה כאן ניצול של אדם עם מוגבלות

שווה 200 שקל, נמכר לנער ב-1,500. שעון ה”הוגו בוס” המזויף

חנות שעונים בירושלים תשלם קנס של 34 אלף שקלים אחרי שמכרה שעון מזויף של “הוגו בוס” לצעיר אוטיסט לפני כשנה וחצי – כך קבעה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. הסיפור נחשף לראשונה כאן ב”שווים”.

האירוע התרחש באפריל שנה שעברה. הצעיר (היום בן 19), המאובחן בתפקוד גבוה, נכנס לחנות “להיט בראש שעונים” בבירה כדי לקנות שעון מעורר, ויצא משם עם שעון יד של “הוגו בוס” לאחר שנפרד מלא פחות מ-1,500 שקל. כשאח שלו, אברהם, שמע על הרכישה היקרה, הוא החליט להעלות פוסט לפייסבוק, שבו יצא נגד “ניצול התמימות של אחיו” בידי בעלי החנות.

“אחי חזר הביתה בוכה בטראומה על מה שקרה”, כתב אברהם, “אני לא יכול לתאר לכם בכתב איך נשבר לי הלב לראות דבר כזה. הוא פשוט נשבר, כל הביטחון שלו ירד לרצפה. כמה ימים אחרי אמא שלי נכנסה לחנות במטרה להחזיר את השעון. בכל זאת, מדובר בסכום גדול של כסף שאחי צריך לחיות ממנו. היא הסבירה למוכר שהיא רוצה להחזיר את השעון, כמובן בתוך קופסה ועם קבלה. המוכר התנגד וטען שאחי כבר לבש את השעון ואין אפשרות להחזיר. אמא שלי נשברה ואמרה לו שמי שיש לו לב לגנוב מילד כזה, ייפול. המוכר התנפל עליה בקללות שאני אחסוך לכם פה וגירש אותה מהחנות באיומים פיזיים.

“אני כותב לכם את זה שבור” סיכם האח, “אני חושב שכמו שלכל אדם יש זכות להיות עצמאי, גם לאחי יש, אבל בינינו מסתובבים אנשים שמנצלים את זה לרעה. אדם שמסוגל לעבוד על ילד עם מוגבלות זה אדם רע”.

יומיים אחרי הפרסום הזה חשפנו ב”שווים” כי לאחר שעלו אצל כתבנו ג’וש ארונסון ספקות באשר לאותנטיות של השעון, הוחלט לשלוח אותו לבדיקה. השעון הועבר למעבדת השירות של חברת “פלאנט”, היבואנית הרשמית של שעוני “הוגו בוס” בישראל, ובתום הבדיקה קבעו אנשי המעבדה חד משמעית כי השעון מזויף.

כאמור, השעון נמכר לצעיר ב-1,500 שקל, אלא שלהערכת בכיר ב”פלאנט” הוא שווה לא יותר מ-100-200 שקל. יתרה מכך, לפי אותו בכיר, החנות “להיט בראש שעונים” כלל אינה מורשית על ידי “הוגו בוס” העולמית למכור שעונים של המותג.

1,580 שקל. הקבלה על השעון המזויף

בעקבות הגילוי פנתה המשפחה למשטרה, והיא העבירה את בדיקת העניין לרשות להגנת הצרכן. אחרי שחקרה את האירוע, כולל גביית עדות מהצעיר האוטיסט, החליטה הרשות לקנוס את החנות ב-34 אלף שקל. עם זאת, ברשות קבעו כי לא הוכח שבעל החנות ידע שהוא מוכר שעון לאדם עם מוגבלות.

מדוע 34 אלף שקל? 20 אלף שקל תשלם החנות מכיוון שמכרה מוצר מזויף כאילו הוא מוצר מקורי (מסירת מידע לצרכן העלול להטעות אותו). עוד 7,000 שקל על אי גילוי זהותו של העוסק על גבי החשבונית, ועוד 7,000 שקל בגין אי סימון מידע כגון ארץ ייצור, שם היצרן או היבואן ועוד.

באשר להשפעה בלתי הוגנת מצד החנות על הלקוח, מסבירים ברשות שהיה קושי ראייתי להוכיח שהמוכר ידע שבמקרה הזה הלקוח הוא אדם עם מוגבלות. עד עתה טוענים בעלי החנות כי לא ידעו שהוא אוטיסט מכיוון שהוא בתפקוד גבוה.

אמו של הצעיר, ענבל, קיבלה את החלטת הרשות ברגשות מעורבים. “מצד אחד, אני שמחה שחושבים שהבן שלי בתפקוד גבוה, הוא אפילו העיד בפני הרשות”, היא אומרת. “מצד שני, אני משוכנעת שבחנות יכלו לזהות שהוא אדם עם מוגבלות ועשו כאן שימוש לרעה. אני בטוחה בזה לגמרי “.

לדבריה, אם הרשות הייתה קובעת שהיה ניצול לרעה של בנה בשל מוגבלותו, זה יכול היה לסייע בעתיד ללקוחות נוספים עם מוגבלות. “ככה הם היו מרגישים שנותנים להם גיבוי, ושאי אפשר לעשות להם דברים כאלה. לא היה נכון רק להתייחס פה לשעון, כן מזויף או לא מזויף”.

בתשובה לשאלה מדוע היא חושבת שהרשות החליטה כפי שהחליטה, ענתה ענבל: “לדעתי יש להם בראש איזושהי תמונה מוטעית של איך נראה אדם עם אוטיזם. יש אולי כאלה שאפשר לראות עליהם, אבל יש הרבה שהם מתפקדים ועצמאים, ואז אפשר להתחמק מזה כמו החנות הזו. משחקים פה על סטיגמה של תפקוד מאוד מאוד נמוך. בשורה התחתונה, אני קצת מאוכזבת כי ציפיתי ליותר, אבל זה יותר טוב מכלום”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

מה הלאה? האם מספרת שבקרוב מאוד תגיש המשפחה תביעה משפטית נגד החנות. “זה לא נגמר. אני בטוחה שכבר עכשיו הם מצטערים על זה שלא החזירו לנו את הכסף שביקשנו בחזרה”.

מ”להיט בראש שעונים” נמסר בתגובה: “החנות קונה את מוצריה דרך יבואן מקביל של מוצר מורשה, וככל והשעון הינו מזויף, הרי שאין ולא הייתה דרך לחנות לדעת זאת. מבחינתנו, קנינו ומכרנו שעון תקין ומקורי עם תעודת אחריות יצרן. לא ידענו ולא ניתן לדעת האם הילד הינו על הרצף האוטיסטי. מדובר בעסק בעל מוניטין של עשרות שנים, ויעידו על כך מאות לקוחות מרוצים. הודעת הקנס המתוארת טרם נמסרה אל בית העסק, וברגע שתימסר אנו נבחן את צעדינו בהתאם”.

יליד 1986. ממנצ'סטר באנגליה. על הרצף האוטיסטי. הבן השביעי מתוך 14 אחים לרב חרדי. נשוי לאישה גם עם מוגבלויות. משמש כעיתונאי במעריב ובאתר שווים. מתנדב בוועד של עמותת Keep Olim , ובמגן לקהילות.

כתבות אחרונות