נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםבשם אחותי: סתיו שפיר מקימה מרכז לימודים לצעירים עם מוגבלות

בשם אחותי: סתיו שפיר מקימה מרכז לימודים לצעירים עם מוגבלות

הח"כית לשעבר מגייסת תרומות עבור "מרכז שיר"ה", הקרוי על שם אחותה שיר שעל הרצף האוטיסטי: "היא המצפן שלי בחיים"

בשם האחות: חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר (36) העלתה לאחרונה קמפיין גיוס המונים לרשת, במטרה לגייס תרומות למרכז חדש שמוקם בימים אלה במכללת רופין בעמק חפר, המיועד לבוגרים עם מוגבלות שמעוניינים בלימודים ובתעסוקה מותאמת. המרכז, ששמו “מרכז שיר”ה”, קרוי על שמה של אחותה של שפיר, שיר (32), צעירה על הרצף האוטיסטי.

כמו בני משפחה רבים של בוגרים עם צרכים מיוחדים, גם לשפיר היכרות אישית עם “משבר גיל ה-21″, הגיל שבו צעירים עם מוגבלות מסיימים את הקשר עם מערכת החינוך המיוחד ו”נזרקים” לחיים בלי תמיכה מספקת וקביים שיחזיקו אותם על הרגליים. “למרות שכולם מכירים את הבעיה הקשה הזו, עד היום אף אחד לא ממש עשה עם זה משהו”, היא אומרת בראיון לאתר “שווים”. “נכון, יש בתי ספר מכילים, תנועות נוער כמו ‘כנפיים של קרמבו’ וכיתות חינוך מיוחד, אבל זה רק עד גיל 21, ואז מגיעה הנפילה. פתאום, בבת אחת, הילדים האלה הופכים מילדים עם מוגבלות שיש להם סיוע רב, לאנשים שמתקשים מאוד לחיות בחיים האמיתיים”.

כמי שמודעת לנושא הכספים הציבוריים עמוק מבפנים, שפיר מספרת שהתקציבים שעוברים ממשרד החינוך למשרד הרווחה בגיל 21 נחתכים ביותר מחצי. “אומרים לצעירים האלה, צאו לעולם בלי שום סיוע ועזרה מספיקים. לכן, הרבה מהם נתקעים בבית ואחרים נאלצים ללכת למפעלים סגורים של תעסוקה מוגנת עם עבודות פשוטות, שפעמים רבות לא מתאימות למנת המשכל שלהם. מה שהכי מעציב הוא שאף אחד לא שואל את אותו אדם עם מוגבלות מה הוא רוצה, שואף וחולם לעשות”.

במקרה של אחותה הקטנה, הבטיחה לעצמה שפיר, זה מוכרח להיות אחרת. “שיר רצתה ללכת לאוניברסיטה כמוני וכמו אחי, אבל היא לא יכולה לעשות את זה. היא לא יודעת קרוא וכתוב, אין לה בגרות, אבל מצד שני היא צעירה סקרנית שרוצה לטרוף את העולם ולהעשיר את עולמה ואת הידע שלה, וחייבים לסייע לה ולרבים כמותה, שרק מחכים שמישהו יושיט להם את היד”.

מרכזים טיפוליים ותעסוקה מותאמת בתוך הקמפוס

במרכז שיר”ה, גאה שפיר לספר, בונים מודל חדש וחדשני לצעירים כמו שיר. “מדובר במרכזים טיפוליים שממוקמים בלב קמפוס אקדמי ומאפשרים לאנשים עם אוטיזם או עם מוגבלות שכלית בתפקוד בינוני גישה לתעסוקה המותאמת להם ונמצאת בסביבה מכילה”, היא מפרטת. “כל זה בנוסף ללימודים לפי בחירתם האישית – כמו כל סטודנט ‘רגיל’ בישראל”.

לדבריה, יש סטודנטים שיתחילו ללמוד במרכז כבר השנה. “במקביל, אנחנו בונים הכשרה ייחודית לעבודה עם בוגרים עם אוטיזם, לצד מגוון אפשרויות תעסוקה בתוך המכללה וגם תוכנית התנדבות לסטודנטים ‘רגילים’ על מנת לשלבם בעבודת המרכז. הסטודנטים המיוחדים יתנסו בטכנולוגיות חדשניות להתמודדות עם אתגרי היומיום, ישתלבו בקהילה המקומית וגם ייהנו מטיפול באמנות, מוזיקה וספורט.

“אנחנו מאמינים”, מדגישה שפיר, “שכאשר האדם מרגיש משמעותי – הוא גם מתפתח, צומח והופך מאושר יותר. גם החברה מסביב תרוויח מעבודה לצד אנשים עם צרכים מיוחדים. היא תפתח אמפתיה, כושר עמידה באתגרים, מנהיגות וביטחון ביכולתה להיות מקום בטוח לכל אחד מאיתנו”.

“שיר יודעת את כל הסודות שלי”

לשפיר יש קשר חם, אוהב ומחבק עם שיר, שמתגוררת עם הוריהן. “שיר נמצאת על הספקטרום בתפקוד בינוני”, היא מספרת, “וזה מתבטא בכך שבמצבים מסוימים היא יכולה להתנהג כמו ילדה בת 3, ובסיטואציות אחרות כמו נערה בוגרת. היא פשוט צריכה את התיווך המתאים, וזה כמובן מאוד מאתגר, כמו גם האינטראקציה החברתית שלה.

“אני מאוד אוהבת אותה. גדלנו ביחד באותו חדר, ויש לנו קשר עמוק מאוד. שיר מפעילה אותי. היא תמיד מזכירה לי את הדרך, ובזכותה אני יודעת מי אני. היא גורמת לי לדעת מה נכון ולדאוג יותר לעולם ולחברה. מהקשר איתה למדתי להקשיב לאנשים שונים ממני ולעמוד באתגרים, לא לפחד, להיות קשוחה ורכה איפה שצריך. היא יודעת את כל הסודות שלי. אני גם מזכירה לעצמי שההורים שלי לא נהיים צעירים יותר, והמחשבות כל הזמן נמצאות שם. זה נותן לי הרבה מוטיבציה להמשך. שיר נכחה בכל דבר ושלב בחיים שעשיתי. היא בלב שלי לתמיד, היא המצפן שלי”.

“יש לנו קשר מאוד עמוק, היא תמיד מזכירה לי את הדרך”. סתיו ושיר

השינוי קורה, אבל יש עוד הרבה עבודה

כששפיר נשאלת האם היא מרגישה שינוי חיובי ביחס כלפי אנשים עם מוגבלות בישראל, היא מספקת תשובה חיובית, אבל מציינת שזה עדיין לא מספיק. “אני שמחה על הייצוג של אנשים עם מוגבלות בכנסת, כמו שירלי פינטו וקארין אלהרר. זה מרגש אותי שיש הרבה יותר הכלה. אבל מצד שני יש עוד המון עבודה לפנינו. התקציבים במשרד הרווחה לא השתנו שנים, התקן הטיפולי לא משתנה, ואנשים רואים במוסדות התעסוקה מפעלים של פס ייצור. זה מרגיש שעושים עליהם בייביסיטר במקום פשוט לנסות ולשאול אותם מה הם רוצים. כלפי חוץ רואים את השינויים, אך בתוך התהליכים זה עדיין לא קורה כפי שאני רוצה לראות”.

למרות המילים הטובות שיש לה על אנשי משרד הרווחה ובראשם השר מאיר כהן (“הוא בחר להיות שם, זה לא מובן מאליו”), על ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד (“כאבא לילדה אוטיסטית הוא מבין היטב את הצרכים של אנשים עם מוגבלות”) וגם על ראש הממשלה נפתלי בנט (“אני יודעת שהנושא קרוב לליבו”), היא חושבת שמה שקורה היום רחוק מאוד מלהיות מספק. “אני מאוד מקווה שהאנשים האלה ינצלו את ההזדמנות להשפיע על המצב של האוכלוסייה הזו. מכיוון שהמדינה לא נותנת היום את מה שנדרש, אנחנו מנסים לגייס תרומות בעצמנו כדי לאפשר יותר. לבנות תוכנית לימודים אישית לכל אחד לפי צרכיו ורצונותיו, במקביל לייצר תעסוקה מתאימה, וכל זה יהיה במרחב של סטודנטים עם רוח צעירה וכיפית. החיבור הזה הוא חיבור מושלם”.

היעד של קמפיין גיוס ההמונים הוא לגייס 1.4 מיליון שקל, ובינתיים שפיר עוד רחוקה ממנו. “כל מי שרוצה לתרום מוזמן”, היא אומרת, “אנחנו צריכים 1.4 מיליון כדי לנהל את הפרויקט במשך שנה. המימון המונים זה רק טיפה בים. היתר אמור להגיע ממשקיעים פרטיים ומתרומות אחרות, ואנחנו מודים לכולם על ההתגייסות”.

למה דווקא מכללת רופין? שפיר מספרת שהיא הייתה הבחירה הראשונה שלה. “אחרי חמש דקות כבר קיבלנו ‘כן’ מנשיאת המוסד גליה צבר, שבירכה על הפרויקט ופתחה את הדלת. מאז, פנו אלינו מאות מכללות שרוצות גם לשתף איתנו פעולה, וזה הפתיע אותי ממש כי התרגלתי למאבקים קשים מאוד בחיים הפוליטיים. זה כיף שדברים מתקדמים”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

חוץ מ”מרכז שיר”ה”, שפיר מייעצת בימים אלה לחברות סטארט-אפ, בעיקר בנושאים חברתיים ובאיך יוצרים עולם טוב יותר. בנוסף, היא מעבירה הרצאות שונות בנושאי מנהיגות ופוליטיקה. לביצה הפוליטית אין לה שום כוונה לחזור בשלב הזה.

“חשבתי שלגייס כספים לפרמייריז וכאן יהיה אותו דבר, אבל זה לא בדיוק ככה”, היא מודה. “פה זה הולך לאט יותר מאשר בפוליטיקה כי מדובר בנושאים שלא תמיד נמצאים בראש סדר העדיפויות. התברכתי באנשים מדהימים סביבי. זה פרויקט שפועלים עבורו אנשים רבים וטובים בהתנדבות מלאה, והוא הפרויקט הכי מדהים שעשיתי בחיים. זה יכול להביא לשינוי עצום בחיים של אנשים. כל אדם שיפגוש במהלך החיים שלו אדם עם מוגבלות, משהו בו ישתנה ויתרכך. הפרויקט הזה הוא המשפחה שלי, האחות שלי והדבר הכי חשוב לי בחיים, ולכן החלטתי לפתוח את דלת ביתי למען המטרה הכל כך חשובה הזאת”.    

רוצים לתרום ל”מרכז שיר”ה”? הקליקו >>> https://giveback.co.il/project/65337?fbclid=IwAR3Fow7D5QCbc9E3-ajwjTRHudzJ0g43nDxH5kNwqWoFiZ1DRUCwclc-eyg

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות