נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמנכ"ל איל"ן נגד שר הרווחה: "עושה אפליה בין מוגבלויות שונות"

מנכ”ל איל”ן נגד שר הרווחה: “עושה אפליה בין מוגבלויות שונות”

בועז הרמן: "מפלים לטובה אוטיסטים, ואנשים עם מוגבלות פיזית נותרים בלי כלום". השר כהן: "נסייע גם לאוכלוסיות האלה"

22.5 מיליון שקלים נוספו למרכזי היום והתעסוקה לאוטיסטים, ועוד חמישה מיליון לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית – כך דיווחנו באתר “שווים” בשבוע שעבר. נשמע כמו בשורה טובה, אבל מתברר שלא כולם שותפים לדעה הזו. “יש כאן תקצוב סקטוריאלי וגם חקיקה סקטוריאלית שמעדיפים מוגבלות אחת על השנייה” – כך טוען מנכ”ל עמותת איל”ן בועז הרמן בשיחה עם אתר ”שווים”.

להרמן ביקורת קשה נגד משרד הרווחה ובמיוחד נגד העומד בראשו, השר מאיר כהן. “יש כאן אובדן אמון של העמותות, המטפלים וההורים של ילדים עם מוגבלות פיזית במשרד הרווחה”, הוא אומר. “לצערי הרב, כהן הוא לא השר הראשון שמפלה בין מוגבלויות, זה הליך שנמשך כבר שנים. אבל אנחנו החלטנו שעד כאן. הוא הביא את הדברים לשיא חדש של בושה. אי אפשר להגיד שהוא לא מכיר את משרד הרווחה, הוא הרי חזר לאותו תפקיד שהיה בו בעבר. הוא גם העלה בזמנו את חוק האוטיזם הסקטוריאלי, אז מה עשו עכשיו? הורידו את השם והחליפו ל’חוק שירותי רווחה’. אבל רוח האוטיזם נשארה שם יחד עם מוגבלות שכלית, ומה עם השאר? לא נמצאים שם”.

איל”ן (איגוד ישראלי לילדים נפגעים) היא עמותה שפועלת לשפר את איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות פיזית ולקדם את שילובם בחברה. היא עוסקת ברווחה, בחינוך ובשיקום של ילדים עד לבגרותם. לאחר מכן, בבגרות, היא מציעה להם אפשרויות להשתלב במסגרות תעסוקתיות, מסגרות מגורים ומסגרות חברתיות מתאימות. בין השאר היא מקיימת פעילויות ספורטיביות לנכים, קייטנות ושירותי הסעה.

מנכ”ל איל”ן בועז הרמן

ההסעות למרכזי היום הן אחת מנקודות הכאב של המנכ”ל הרמן, ולדבריו הן רק דוגמה אחת לאפליה המתמשכת. “כל מי ששייך אלינו לא מקבל הסעות, וזה יוצא מכיסי ההורים והעמותות”, הוא אומר, “לעומת זאת, אם אתה על הספקטרום האוטיסטי או עם מוגבלות שכלית, הכל יוצא מקופת המדינה. זה מביא אותנו למצב שלפעמים אנחנו לא יכולים להסיע ילדים למרכזים. במהלך השנים הועלו הצעות שונות לפתרון הבעיה, אבל שום דבר לא קרה. ופתאום אנחנו שומעים שעשרות מיליוני שקלים יגיעו למרכזי היום לאוטיסטים ומש”ה. מאיפה פתאום יש כסף? חודשים אני מתריע על כך שהשר מוביל חקיקה סקטוריאלית עם חוק שירותי רווחה ואף אחד לא פוצה פה. הוא הבטיח לי שהפערים יצומצמו, אך בפועל הוא ממשיך להגדיל את הפערים.

“צריך לשאול את השאלות הקשות”, הוא ממשיך לתקוף, “למה שר הרווחה מעודד סקטור מסוים על חשבון סקטור אחר? למה הורים לילדים עם אוטיזם שווים יותר מאשר הורים לילדים עם נכות פיזית? ילד מאיל”ן מקבל 4 שעות שבועיות לטיפולים פרא רפואיים, לעומת ילד עם אוטיזם שמקבל 14 שעות. למה שר הרווחה מתעלם מפלח גדול מאוד של אוכלוסייה? זה מה שכואב לנו ומאכזב. אנחנו הולכים כאן למאבק בלתי מתפשר. הורדנו את הכפפות ונלך עד הסוף על מנת לעשות צדק לכולם”.

בין שאר צעדי המחאה מתכנן מנכ”ל איל”ן, יחד עם עמותות אחרות כמו “צעד קדימה”, בית הגלגלים ועוד, לפנות למבקר המדינה כדי לחשוף את המהלכים הלא תקינים לטענתו של משרד הרווחה והשר. בנוסף, הוא מדבר על יציאה להפגנות וגם על עתירה לבג”ץ. “היועצים המשפטיים שלנו כבר עובדים על זה”, הוא מגלה.

גם בחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות המתגבש בימים אלה הוא רואה, כאמור, חוק מפלה. “היחידים שמוחרגים בחוק החדש אלו ילדים עם מוגבלות פיזית מתחת ל-50% נכות, בניגוד למוגבלויות אחרות שאין רף של אחוזי נכות לכניסה. ככה גם לגבי בוגרים. מי שבפנים זה רק בוגרים עם נכות נוספת, קוגניטיבית או חושית. זאת אפליה ענקית. אנשים עם מוגבלות פיזית הם האחרונים בשרשרת המזון”.

שר הרווחה מאיר כהן. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לשאלתנו האם זה נכון להיאבק באוכלוסיות אחרות עם מוגבלות, המתמודדות בעצמן עם קשיים גדולים, עונה הרמן כי “יש גם הורים לילדים אוטיסטים שמבינים את המאבק ומזדהים איתו. “גם הם מרגישים שיש כאן אפליה. אנחנו נדרוש חקירה בנושא ממבקר המדינה”.

שר הרווחה מאיר כהן מסר בתגובה: “תחילה נדגיש כי התוספת של 22 מיליוני השקלים מיועדת לאוכלוסיות מש”ה, לטובת טיפול נקודתי בפיתוח כישורי החיים שלהם בפעילות במסגרות החוץ ביתיות. אין סיבה לכרוך את צורכיהן של אוכלוסיות אלה באלה. יחד עם זאת, נדגיש כי פניית איל”ן איננה נעלמת כלל וכלל מעיני אנשי המשרד, וכבר בקרוב נהיה בעניין הזה אנשי בשורה”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

עוד הוסיף השר כהן כי “במסגרת גיבוש הצעת חוק לשירותי רווחה לאנשים עם מוגבלויות, מתוכננת תוספת תקציבית משמעותית במיוחד (היא מעוגנת בעקבות ההסכם הקואליציוני). המשרד פועל לשיפור מתמיד באיכות החיים של כל האנשים עם מוגבלויות, ובנקודת הזמן הזו הוחלט לתת מענה בהיקף רחב יותר ממה שניתן כיום לאנשים ברמת תפקוד נמוכה הנמצאים במרכזי היום. בהמשך יינתן סיוע לאנשים עם נכויות פיזיות, במיוחד בתחום ההסעות. המשרד ימשיך להיות קשוב לכלל האוכלוסיות ויפעל לשיפור איכות חייהן”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות