נושאים קשורים

“בונוסים לבכירים יותנו בקליטת עובדים עם מוגבלות”

כך אמרה רשות החברות הממשלתיות במהלך דיון בוועדת הרווחה בהצעת החוק לשילוב עובדים עם מוגבלות בחברות אלה. ההצעה אושרה לקריאה שנייה ושלישית

הכירו: כמה מותגים בינ”ל מהם תוכלו לרכוש בגדים נגישים

בכל שנה מפסידות יצרניות הביגוד כ-3 טריליון דולר בגלל אי הכללת אנשים עם מוגבלויות כקהל יעד. ריכזנו עבורכם שישה מותגים שדווקא כן פועלים לקידום אופנה נגישה

האם זה הרכב הנגיש בעולם?

המעצב הראשי של ענקית רכבי היוקרה יגואר חבר לארגון שמתמחה בהנגשה – ויחד הם עיצבו את ה-eVita, מכונית חשמלית שנועדה לאכסן כיסאות גלגלים בקלות

מחקר: דיכאון וחרדה נפוצים יותר בקרב שמאלנים

מחקר חדש ומסקרן מפינלנד מצביע על קשר בין אמונה ברעיונות של צדק חברתי לבין דיווחים מוגברים על דיכאון וחרדה. נשים נוטות לצדק חברתי הרבה יותר מגברים



“מאז שהבן שלי בקבוצת כדורגל של ‘עילי’, הוא מאוד השתפר חברתית”

בין 150 הילדים שהשתתפו בטורניר של עמותת "עילי - כדורגל לילדים עם צרכים מיוחדים", היה גם ליאם, בנה של כוכבת "האח הגדול" סתיו קצין, שמתמודד עם הפרעות קשב וחרדות
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלראשונה בישראל: קורס הכשרה לאנשי תקשורת עם מוגבלות יצא לדרך

לראשונה בישראל: קורס הכשרה לאנשי תקשורת עם מוגבלות יצא לדרך

מאחורי הפרויקט: מפעל הפיס, "ידיעות אחרונות-ynet" ואתר "שווים", שיזם אותו. חניך בקורס: "רוצים להגיע לעמדות מפתח בתקשורת"

ביום שני השבוע, בפעם הראשונה בישראל, נפתח קורס ייעודי שמטרתו להכשיר אנשים עם מוגבלות לעבודה בעולם התקשורת (עיתונות ויחסי ציבור). מאחורי הפרויקט עומדים מפעל הפיס, קבוצת “ידיעות אחרונות-ynet” ואתר “שווים”, שיזם את הפרויקט.

לאירוע הפתיחה החגיגי, שהתקיים שלשום בבית “ידיעות אחרונות” בראשון לציון, הגיעו 20 חניכים נרגשים שהתקבלו לקורס אחרי תהליך מיון משמעותי. יותר מ-100 אנשים עם מוגבלויות שונות הגישו מועמדות, וחמישית מהם נבחרו לעבור את ההכשרה.  

חניכי הקורס בסיור במערכת “ידיעות אחרונות”, השבוע. צילום: אביחי חיים

החניכים באים מרקעים שונים. לחלקם זיקה מסוימת לענף התקשורת, אחרים מגיעים בכלל מעולמות המשפט, ההנדסה, הפסיכולוגיה ועוד. כולם מתמודדים עם מוגבלות כלשהי. יש בקבוצה אנשים עם מוגבלויות תקשורתיות, פיזיות ונפשיות, כולל נכים בכיסאות גלגלים, אנשים עם אוטיזם ואנשים עם קשיים נפשיים.   

תוכנית ההכשרה, שנבנתה על ידי מייסד “ynet” והעורך הראשי של האתר לשעבר יון פדר, תימשך כחודשיים, והיא שמה דגש על הקניית מיומנויות מעשיות. בין השאר יעברו החניכים שיעורים בכתיבה חדשותית, מגזינית, ראיונות, עקרונות התחקיר, יח”צ, היבטים משפטיים ואתיים בעבודת העיתונות ועוד. שעות רבות מתוך הקורס יוקדשו לתרגול מעשי. בתום הקורס הכוונה היא לסייע לחניכים הבולטים ביותר להשתלב במקומות עבודה בתחום – כלי תקשורת או משרדי יח”צ. כמה וכמה מעסיקים כבר הביעו נכונות לקלוט אצלם בוגרים של המסלול.

“באתי עם הרבה חששות”, הודתה בפנינו לירז חלו, בת 27 מקריית אתא, “אבל התרשמתי ממש לטובה מהמפגש הראשון”. חלו, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, חיה עם ניוון שרירים ומתניידת בעזרת כיסא גלגלים חשמלי. “זה היה כבוד בשבילי שעורך ‘ynet’ עשה לנו סיור במערכת. זה לא מובן מאליו. מרגש אותי שמשקיעים באנשים עם מוגבלות, כי בדרך כלל זו אוכלוסייה שלא מקבלת תשומת לב רבה. אני בהחלט מאמינה שהיחס כלפינו יכול להשתנות, בגלל זה אני פה. אנשים לא יודעים עם מה אנשים עם מוגבלות מתמודדים, וכאן יש לנו הזדמנות לרכוש כלים ולתרום למודעות הציבורית בנושא”.

משמאל: לירז חלו, נתנאל יהודה הלוי ואלעד אמסלם. צילום: אביחי חיים

כמעט בלי נציגות בתקשורת

הנוכחות של עובדים עם מוגבלות בשוק התקשורת הישראלי דלה ביותר נכון להיום, בוודאי ביחס לשיעור האנשים עם מוגבלות באוכלוסייה הכללית (כ-15%). אוכלוסייה זו מיוצגת בדרך כלל בתקשורת בקונטקסט של מוגבלותה, וכמעט לא ניתן למצוא ממלאי תפקידים (כתבים, עורכים, מגישים, אנשי יח”צ) בענף. מסלול ההכשרה החדש מבקש לשנות את המציאות הזו ולפתוח לאנשים עם מוגבלות את הדלת לתעסוקה משמעותית בשוק זה.

לדברי מארגני הפרויקט, נוכחות אנשים עם מוגבלות בתקשורת עשויה להתגלות כיעילה בשבירת סטיגמות ודעות קדומות בציבור, וכן לתת במה פומבית לחלקים החזקים והפחות מוכרים שלהם – כישרון, יכולות ומסוגלות. בנוסף, מסבירים המארגנים, עיתונאים עם מוגבלות יכולים לשמש מודל לחבריהם בקהילה ולמשוך אותם אחריהם אל שוק העבודה.

מלי לוי, בת 27 מעפולה, לומדת תקשורת במכללת עמק יזרעאל, והיא מקווה שהקורס יעזור לה להתמקצע בתחום העיתונות. “אני מאוד אוהבת לכתוב”, סיפרה לוי, שמתניידת בעזרת הליכון עקב שיתוק מוחין. “חבר טוב שלי ראה את המודעה והציע לי לשלוח קורות חיים. למען האמת כבר שכחתי מזה, אבל פתאום הגיע הטלפון והנה אני כאן. להגיע לבית ‘ידיעות אחרונות’ זה סוג של הגשמת חלום. אני מקווה שזו רק ההתחלה ושהמסלול הזה יפתח לי דלתות בהמשך”.

גם אלעד אמסלם, בן 23, מתמודד עם שיתוק מוחין, אבל זה לא הפריע לו לעשות שירות צבאי כמפיק בגלי צה”ל. “זו הרגשה חיובית מאוד להגיע לכאן”, הוא אמר לנו. “אנחנו מנסים לפרוץ את הדרך בחברה הישראלית כדי להגיע לעמדות מפתח בתקשורת, תוך כדי הכשרה, לימוד ועשייה. התוכנית בשיתוף הגופים הללו היא פריצת דרך לאנשים עם מוגבלות, ואם ייקחו אותנו עם היכולות שלנו והכישרונות שלנו לחבר ולא לפלג, נצליח ליצור כאן חברה שלמה ומתוקנת יותר”.

אייטם על הקורס שהתפרסם אתמול ב”ידיעות אחרונות”. צילם את החניכים: ירון ברנר

מנכ”ל מפעל הפיס: “אתם מכפיל כוח”

את המימון לפרויקט מעניק מפעל הפיס. המנכ”ל בני דרייפוס סיפר במפגש הפתיחה כי הארגון קיבל החלטה אסטרטגית לפעול לקידום אנשים עם מוגבלות בכלל, ובתעסוקה בפרט. “אנחנו פועלים גם ברמה התודעתית, כלומר מנסים להעלות את המודעות של הציבור לנושא, למשל דרך פרויקט ‘לילה סגול’; וגם ברמת השטח, למשל דרך פרויקט ‘שווים בתעסוקה’ בשיתוף קבוצת ‘ידיעות אחרונות-ynet’ ואתר ‘שווים’, שקורא למעסיקים גדולים להציע משרות חדשות לעובדים עם מוגבלות. לשמחתנו, הקריאה הזו גם נענית. יש בעינינו חשיבות גדולה להביא ליתר ביטוי אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית ולאלץ את הציבור להציץ ולהיפתח.

“ספציפית את הרעיון להעסיק אנשים עם מוגבלות בעולם התקשורת אתר ‘שווים’ הביא אלינו הביתה”, ציין דרייפוס. “מעבר להכשרה שלכם, החניכים, יזכו לראות אתכם הרבה אנשים ולהתעניין בחייכם, וזה מכפיל את הכוח. אתם תהיו שגרירים שהציבור יכיר, ילמד וגם ייהנה מכם. אנחנו רואים בכך פעילות משמעותית ויש עוד הרבה מה לעשות בנושא העסקת אנשים עם מוגבלות”.

מנכ”ל מפעל הפיס בני דרייפוס. צילום: לע”מ

אחרי דרייפוס דיבר עורך “ynet” לשעבר יון פדר, שביקש להדגיש כי לקבוצת “ידיעות אחרונות” יש הזדהות מלאה עם האג’נדה של שילוב אנשים עם מוגבלויות. “אתם נמצאים פה בדיוק בגלל זה”, אמר פדר לחניכים. “הקורס הזה הוא חלק ממערך תוכן שלם ש-‘ynet’ ו’ידיעות אחרונות’ ייצרו יחד עם מפעל הפיס, במטרה לפתוח למעסיקים את הראש ולשלב אנשים עם מוגבלות בחברה ובחברות העסקיות. הקורס הזה יגביר את האפשרויות שלכם להשתלב בתקשורת וביח”צ בישראל. מעכשיו זה תלוי רק בכם”.

עורך אתר “שווים”: “להשפיע זה הסיפור שלנו”

מייסד אתר/עמותת “שווים” עידן מוטולה, בעצמו אבא לנער עם צרכים מיוחדים, סיפר כיצד הפרויקט נולד. “לפני שנתיים בערך הגעתי, יזם חברתי צעיר, לפגישה עם אביגדור יצחקי, יו”ר מפעל הפיס”, סיפר. “הכרתי לו את אתר ‘שווים’, שהכותבים שלו הם אנשים עם מוגבלויות, וקיוויתי לקושש מעט תרומות לעמותה שלנו. באופן די אגבי גם אמרתי שיש לי חלום להקים יום אחד בית ספר לאנשי תקשורת עם מוגבלות. יצחקי התעניין, אבל לרגע אחד לא דמיינתי שתוך זמן כל כך קצר נשב כאן כולנו יחד, רגע לפני שהחלום הזה הופך למציאות. צריך לומר שבלי ההירתמות של אביגדור וכל אנשי מפעל הפיס כל זה לא היה קורה”.  

מוטולה ניסה להסביר לחניכים מה החשיבות המיוחדת של הקורס. “אם אתם תגיעו לשם, לכלי התקשורת, ותתפסו עמדות משמעותיות, תוכלו להשפיע על סדר היום שלהם. לשלב אייטמים חשובים הנוגעים לקהילה בליינאפ של תוכנית הטלוויזיה והרדיו או בלייאאוט של העיתון. יותר סיקור משמעו להציף בעיות, לקדם פתרונות, להשפיע על מדיניות מקבלי ההחלטות בנוגע לבוגרים וילדים עם מוגבלות. להשפיע זה הסיפור שלנו.

“תארו לכם”, הוסיף מוטולה, “איזו השפעה יכולה להיות לפרשן עיוור שמופיע בפאנל בטלוויזיה על דעות קדומות של הציבור. כל מעסיק במדינה יבין שגם לעיוורים יש יכולות נהדרות, אז למה שהוא עצמו לא יעסיק מישהו עיוור. תארו לעצמכם מה תרגיש ילדה בכיסא גלגלים כאשר תצפה במגישה בטלוויזיה שיושבת על כיסא גלגלים כמו שלה. זה גיים צ’יינג’ר”.

עידו יפה, “תעסוקה שווה”: “יש לכם סיבה להיות גאים בעצמכם”

הגורם שאמור לסייע בחיבור בין החניכים שיסיימו את הקורס בהצלחה יתרה לבין מעסיקים פוטנציאליים הוא “תעסוקה שווה”, שפועל כזרוע של משרד הכלכלה. ההתמחות של הארגון היא בחיבור בין אדם עם מוגבלות שמחפש עבודה לבין מעסיק מתאים. לא מדובר רק בשידוך עצמו, אלא בליווי של המעסיק והמועסק משלב הגשת המועמדות, דרך ראיון העבודה, הקליטה ועד להתאקלמות. ב”תעסוקה שווה” גם דואגים להתאמות נגישות פיזיות אם הן נדרשות, וגם למימוש ההטבות שמגיעות למעסיקים שקולטים עובדים עם מוגבלות.  

“בלעדיכם לא היה פרויקט”, אמר לחניכים עידו יפה, מנהל תחום מעסיקים ב”תעסוקה שווה”. “כל אחד ואחת מכם צריכים להיות גאים בעצמם כי בדרך גברתם על הרבה מאוד מועמדים אחרים. אתם מהווים השראה לכולנו, מבטיחים ללוות אתכם בבטחה, ושיהיה בהצלחה”.

ותיק החניכים בקורס הוא עו”ד דניאל לב ארי. לב ארי, נכה צה”ל בן 53, נפצע במהלך השירות הסדיר, ובעקבות כך התפרצה אצלו מחלה גנטית בשם AS, שמשפיעה על תפקוד עמוד השדרה. הוא הגיע לקורס דווקא כדי לעשות הסבה מקצועית מעריכת דין לעיתונות. “אני רוצה להיות עורך בכלי תקשורת גדול”, הוא אומר. “בשביל זה צריך ללמוד ויש כללים ברורים לכך. אם אני אהיה טוב, אני גם בטוח שאמצא מקום עבודה”.

הפרויקט בשיתוף מפעל הפיס ו”ידיעות אחרונות-ynet”

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות