האם זו למעשה הודאה בכישלון הרפורמה של משרד החינוך בחינוך המיוחד? שרת החינוך החדשה, ד”ר יפעת שאשא ביטון, הודיעה הערב כי פתחה בדיונים הנוגעים לתיקון חוק החינוך המיוחד מלפני שלוש שנים. כזכור, הצהירה השרה לפני כמה חודשים כי בכוונתה לשפר ולייעל את השירותים הניתנים לתלמידים עם צרכים מיוחדים כדי להבטיח את השתלבותם העתידית בחיי החברה, ואף להגדיל את סיכוייהם לקחת בהם חלק פעיל, שוויוני ומשמעותי.
הדיונים המקצועיים יעסקו בשיפור ובטיוב תהליכי השילוב וההכלה של התלמידים עם הצרכים המיוחדים במסגרות החינוך הרגילות, וכן בפתיחת סעיפי התיקון לחוק משנת 2018 ועדכונם. כל אלה יתבססו על תובנות שיעלו מסדרת הדיונים שיתקיימו לאורך התקופה הקרובה, ומהתובנות שאסף ועיבד המשרד במהלך שלוש השנים האחרונות, מאז יצא החוק לדרך.

לפי הודעת משרד החינוך, הדיונים יתקיימו בשיתוף ובהיוועצות עם מטה המשרד, המחוזות, המפקחים, השלטון המקומי, מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, ארגוני המורים, מנהלים, מורים, פסיכולוגים, הנהגת ההורים הארצית ונציגות הורים, תלמידים ונציגות של ארגונים ועמותות לאנשים עם מוגבלויות.
“חוק החינוך המיוחד חייב להיפתח”, מבהירה השרה שאשא ביטון. “הרעיון שבבסיסו נכון וראוי, אך היישום שלו בשדה החינוכי אינו מביא לידי ביטוי את רוח וכוונת החוק. אנחנו פוגשים מצוקות לא מעטות שמחובתנו להתייחס אליהן, ולתת להן את המענים, באמצעות פתיחת החוק ותיקונו”.
******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים
(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************
השרה הוסיפה כי “למערכת החינוך יש חובה מוסרית וחינוכית כלפי התלמידים עם הצרכים המיוחדים. היא מחויבת להעניק להם מעטפת רחבה וראויה של מענים טיפוליים וחינוכיים שיאפשרו להם לממש את מיטב הכישורים בהם התברכו, להעניק להם את ההזדמנות לקחת חלק פעיל בחיים החברתיים ולתת בידיהם את מירב הכלים שיאפשרו להם להשתלב באופן ראוי בחיי החברה העתידיים”.
רק שלשום דיווחנו כאן ב”שווים” על המצב העגום בתחום הטיפולים הפרא רפואיים במוסדות החינוך המיוחד. לעדויות ההולכות ומתרבות של הורים על כך שילדיהם לא מקבלים את הטיפולים הפרא רפואיים שלהם הם זכאים בחוק, הצטרף דוח של משרד ראש הממשלה שאישר את קיומו של מחסור במאות מטפלים ומטפלות במערכת החינוך המיוחד נכון להיום.
לפי הדוח, הסקר האחרון שביצע משרד החינוך ב-2019 הצביע על מחסור של 204 מרפאים בעיסוק, 226 קלינאי תקשורת ו-77 פיזיותרפיסטים בחינוך המיוחד נכון לאותה שנה. כותבי הדוח התייחסו לעובדים במשרה מלאה לפי מודל של 40 שעות שבועיות, אך מכיוון שהמטפלים והמטפלות עובדים בממוצע בהיקף משרה חלקי של כ-22-24 שעות שבועיות, ניתן להבין כי המחסור למעשה כפול.
ב-2020, שנת הלימודים הקודמת, ניבאו כותבי הדוח שהמצב יחמיר, והתחזיות שהציגו תואמות את העדויות העגומות שהגיעו מהשטח: מחסור של 467 מרפאים בעיסוק, 402 קלינאי תקשורת ו-132 פיזיותרפיסטים במשרות מלאות.