נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותהודאה בכישלון של משרד החינוך? השרה החדשה פותחת בדיונים לתיקון חוק החינוך...

הודאה בכישלון של משרד החינוך? השרה החדשה פותחת בדיונים לתיקון חוק החינוך המיוחד

שאשא ביטון: "אנחנו פוגשים מצוקות לא מעטות ביישום החוק. מחובתנו לדאוג לתלמידים עם הצרכים המיוחדים"

האם זו למעשה הודאה בכישלון הרפורמה של משרד החינוך בחינוך המיוחד? שרת החינוך החדשה, ד”ר יפעת שאשא ביטון, הודיעה הערב כי פתחה בדיונים הנוגעים לתיקון חוק החינוך המיוחד מלפני שלוש שנים. כזכור, הצהירה השרה לפני כמה חודשים כי בכוונתה לשפר ולייעל את השירותים הניתנים לתלמידים עם צרכים מיוחדים כדי להבטיח את השתלבותם העתידית בחיי החברה, ואף להגדיל את סיכוייהם לקחת בהם חלק פעיל, שוויוני ומשמעותי. 

הדיונים המקצועיים יעסקו בשיפור ובטיוב תהליכי השילוב וההכלה של התלמידים עם הצרכים המיוחדים במסגרות החינוך הרגילות, וכן בפתיחת סעיפי התיקון לחוק משנת 2018 ועדכונם. כל אלה יתבססו על תובנות שיעלו מסדרת הדיונים שיתקיימו לאורך התקופה הקרובה, ומהתובנות שאסף ועיבד המשרד במהלך שלוש השנים האחרונות, מאז יצא החוק לדרך.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. צילום: דוברות הכנסת

לפי הודעת משרד החינוך, הדיונים יתקיימו בשיתוף ובהיוועצות עם מטה המשרד, המחוזות, המפקחים, השלטון המקומי, מנהלי אגפי החינוך ברשויות המקומיות, ארגוני המורים, מנהלים, מורים, פסיכולוגים, הנהגת ההורים הארצית ונציגות הורים, תלמידים ונציגות של ארגונים ועמותות לאנשים עם מוגבלויות.

“חוק החינוך המיוחד חייב להיפתח”, מבהירה השרה שאשא ביטון. “הרעיון שבבסיסו נכון וראוי, אך היישום שלו בשדה החינוכי אינו מביא לידי ביטוי את רוח וכוונת החוק. אנחנו פוגשים מצוקות לא מעטות שמחובתנו להתייחס אליהן, ולתת להן את המענים, באמצעות פתיחת החוק ותיקונו”.

******************************************************
זקוקים למשלבת, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת, פסיכולוג ילדים? מאות נותני שירותים מחכים לכם בפורום “המקצוענים” של שווים

(המאגר הושק לאחרונה, ועם הזמן יילך ויגדל היצע המטפלים)
*****************************************************

השרה הוסיפה כי “למערכת החינוך יש חובה מוסרית וחינוכית כלפי התלמידים עם הצרכים המיוחדים. היא מחויבת להעניק להם מעטפת רחבה וראויה של מענים טיפוליים וחינוכיים שיאפשרו להם לממש את מיטב הכישורים בהם התברכו, להעניק להם את ההזדמנות לקחת חלק פעיל בחיים החברתיים ולתת בידיהם את מירב הכלים שיאפשרו להם להשתלב באופן ראוי בחיי החברה העתידיים”.

רק שלשום דיווחנו כאן ב”שווים” על המצב העגום בתחום הטיפולים הפרא רפואיים במוסדות החינוך המיוחד. לעדויות ההולכות ומתרבות של הורים על כך שילדיהם לא מקבלים את הטיפולים הפרא רפואיים שלהם הם זכאים בחוק, הצטרף דוח של משרד ראש הממשלה שאישר את קיומו של מחסור במאות מטפלים ומטפלות במערכת החינוך המיוחד נכון להיום.  

לפי הדוח, הסקר האחרון שביצע משרד החינוך ב-2019 הצביע על מחסור של 204 מרפאים בעיסוק, 226 קלינאי תקשורת ו-77 פיזיותרפיסטים בחינוך המיוחד נכון לאותה שנה. כותבי הדוח התייחסו לעובדים במשרה מלאה לפי מודל של 40 שעות שבועיות, אך מכיוון שהמטפלים והמטפלות עובדים בממוצע בהיקף משרה חלקי של כ-22-24 שעות שבועיות, ניתן להבין כי המחסור למעשה כפול.

ב-2020, שנת הלימודים הקודמת, ניבאו כותבי הדוח שהמצב יחמיר, והתחזיות שהציגו תואמות את העדויות העגומות שהגיעו מהשטח: מחסור של 467 מרפאים בעיסוק, 402 קלינאי תקשורת ו-132 פיזיותרפיסטים במשרות מלאות.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות