מסגרות החינוך המיוחד ימשיכו להיות מוחרגות מהנחיות הקורונה החדשות ולפעול כרגיל לפחות עד ל-9 בינואר (עד לקבלת הנחיות חדשות בהתאם למצב אז) – זו ההחלטה שהתקבלה היום (שני) במשרד החינוך. עם זאת, הוחלט כי התלמידים המשולבים לא יוחרגו וילמדו בדיוק כמו בני כיתתם האחרים – מה שגורם לחששות לא קלים בקרב הוריהם.
את מצוקת ההורים האלה שמעה בימים האחרונים ח”כ שירלי פינטו (ימינה), שבעקבות זאת פנתה אתמול (ראשון) במכתב לשרת החינוך ד”ר יפעת שאשא ביטון וליו”ר ועדת החינוך בכנסת, ח”כ שרן השכל. במכתב ביקשה פינטו לשנות את ההחלטה ולהחריג גם את התלמידים המשולבים, שלדבריה מתקשים מאוד בלמידה מרחוק בשל המוגבלויות השונות, הנפשיות והפיזיות.
“ילדים משולבים הינם ילדים עם מוגבלות באותה המידה, ממש כמו ילדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד”, הדגישה פינטו במכתבה. “הם אינם בתפקודים קלים יותר או שונים, הם פשוט ילדים שהוריהם החליטו שזכותם הבסיסית להשתלב בחברה כמו כל ילד. חשוב לי להדגיש: ילדים משולבים שנגזר עליהם ללמוד במתווה של למידה לבד מרחוק, אינם מסוגלים לעשות זאת, וחלקם אף מגלים רגרסיה קשה בהתנהגותם. בפועל נוצר מצב של הגדלת פערים לימודיים מול שאר ילדי הכיתה.
“אני בטוחה שאין כוונת מערכת החינוך להדיר באופן פרו-אקטיבי את ילדי השילוב מלמידה ומהמשך קבלת הטיפולים במסגרת”, המשיכה פינטו במכתבה, “ולכן אבקשכן לעשות מאמץ ולשנות את המדיניות הנוכחית. דהיינו, המשך מודל הסגרים שהיה בעבר, בגלי הדלתא והאחרים, בו הילדים המשולבים למדו במרכזי למידה או בבתי הספר, או שהמשלבות הגיעו לבתיהם לתווך להם את הלמידה מרחוק”.
לאתר ”שווים” סיפרה ח”כ פינטו שהורים משלבים רבים פנו אליה בבקשה לעזרה. “בעקבות הגל הראשון של הקורונה הופקו לקחים וניתנו מספר פתרונות יעילים – לימודים במרכזי למידה או על ידי למידה מרחוק בעזרת משלבות בבתי התלמידים”, אומרת פינטו. “מזה שנתיים שהקורונה מלווה אותנו בשגרת היום יום, ולכן לא ייתכן שמשרד החינוך לא יחריג, גם בגל הנוכחי, תלמידים עם מוגבלויות במסגרות החינוך הרגילות, ללא אותן התאמות ראויות הנדרשות להם. כל סיטואציה אחרת, בהכרח, תפגע בקצב למידתם ותיצור פער בלתי הפיך. אני לא אתן שהתלמידים עם מוגבלות בחינוך הכללי והוריהם יאבדו את שנת הלימודים הזאת”.
ובינתיים, עד שיימצאו, אם יימצאו פתרונות, זה המצב של התלמידים המשולבים, כמו של שאר תלמידי ישראל:
לפי ההנחיות החדשות, בכיתות ח’-י”ב ברשויות אדומות בהן שיעור בעלי אישור תו ירוק, דהיינו פטורי הבידוד (מחוסנים ומחלימים) הוא 70% ומעלה, ילמדו בכיתה באופן פרונטלי או באופן פיזי אחר בבתי הספר לפי תוכנית הלימודים הרגילה. בכיתות בהן שיעור פטורי הבידוד של התלמידים נמוך מ-70% (בכיתה), ילמדו התלמידים בשטח פתוח או באמצעות למידה מרחוק.
תלמידים שקיבלו מנת חיסון ראשונה נגד קורונה ייחשבו כבעלי אישור תו ירוק לצורך חישוב 70% ללמידה פרונטלית בלבד עד לתאריך 9.1.2022. יש לציין כי חיסון במנת חיסון ראשונה אינו פוטר מבידוד.
ברשויות המוגדרות אדומות, בבית ספר יסודי בו התגלה חולה מאומת, במידה שיש פחות מ-70% פטורי בידוד בכיתה:
לגבי כיתות א’-ד’ – יפעלו בבית הספר, ככל הניתן, לצמצום מגעים. לגבי כיתות ה’-ו’ – יפעלו לצמצום מגעים. איך? מנהל בית הספר יכול לבחור אחת מהחלופות הבאות, לפי שיקול דעתו ובהתאם לאמצעים וליכולות העומדים לרשותו, תוך שניתנת עדיפות ללמידה פרונטלית:
אפשרות אחת היא למידה בשטח פתוח או למידה המשלבת למידה פנים אל פנים עם למידה מרחוק, או למידה בדרך אחרת שיש בה צמצום מגעים בין תלמידי הכיתה בתוך שטח בית הספר, מחוצה לו או בשטח פתוח בקבוצות קטנות ככל שניתן, כפי שיחליט מנהל המוסד, או למידה מרחוק ולמידה מקוונת.
מעבר של כלל הכיתה ללמידה מרחוק תיעשה כמוצא אחרון ובתיאום עם הפיקוח על בית הספר. יודגש כי לא חלה חובה באופן גורף על כל בתי הספר היסודיים באותה רשות לעבור ללמידה מרחוק, אלא רק כאשר התגלה חולה מאומת באותו בית הספר ברשות המוגדרת אדומה. עוד יודגש כי אין צורך בצמצום מגעים אם בכיתה יש יותר מ-70% תלמידים שהם פטורי בידוד.
בכיתות ז’, בכל צבעי הרמזור, יש לפעול לפי מתכונת הלמידה הרגילה, תוך הקפדה על “אורחות חיים” והישמעות לנוהל גילוי מאומת. התקנות בעניין הרמזור צפויות לפוג ביום ראשון ה-9 בינואר 2022.