נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"
הסתדרות 480-100

“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמי שמאמין: כך הפך הקיבוץ הדתי לבית עבור אנשים עם מוגבלות

מי שמאמין: כך הפך הקיבוץ הדתי לבית עבור אנשים עם מוגבלות

כמחצית מהיישובים בתנועת הקיבוץ הדתי חנכו בתים לאנשים עם מוגבלויות, שהשתלבו בחיי הקהילה

חגיגת חנוכה בקיבץ. צילום באדיבות עמותת שק"ל
חגיגת חנוכה בקיבוץ. צילום באדיבות עמותת שק”ל

“אני כל כך מבסוטה כאן”, אומרת לילך פרי, בת 50, שמתמודדת עם קשיים קוגניטיביים וגרה בבית בגלבוע מזה 15 שנה. בית בגלבוע הוא בית שיקומי לנשים עם צרכים מיוחדים שבאות מרקע דתי, ונמצא בתוך קיבוץ מירב. “היו לי בעיות עם המשפחה ולכן הגעתי לפה. ואני גרה במקום קסום, קיבוץ טוב, תומך ועוטף, עם הרבה פעילויות”.

בית בגלבוע הוא הראשון שהוקם בתנועת קיבוץ הדתי ב-2009 על ידי עמותת קמ”ה מהרדוף, שמפעילה גם את בית אחיה בעין הנציב לגברים על הרצף. העמותה נמצאת בתהליכים לייצר תוכנית המשך לשילוב שמפעילה ישיבת מעלה גלבוע.

תנועת הקיבוץ הדתי חברה באחרונה לעמותת שק”ל – שילוב קהילתי לאנשים עם מוגבלויות – והחלה להכניס לתוכה אנשים רבים עם מוגבלויות. לשם כך נבנו בתים שבהם יוכלו להיקלט המצטרפים החדשים. מדובר בבשורה ענקית לאוכלוסייה זו.

לילך פרי
הרגשתי כמו תינוק שיצא לאוויר העולם – לילך פרי

את דתייה? איך זה השתלב?
“אני דתייה. תמיד הייתי דתייה. המקום הזה חיזק לי את האמונה בבורא עולם, שהביא אותי לכאן. יש פה בתי כנסת, שיעורי תנ”ך. יש לי אפילו משפחה מאמצת”.

מה זה אומר משפחה מאמצת?
קיבלתי אותה כשהייתי חדשה בבית בגלבוע. אני אוהבת מאוד את המשפחה הזו, ויש לי קשר חזק איתה, ועם הקהילה פה בכלל”.

מה ההבדל בחיים שלך לפני ואחרי שהצטרפת לקיבוץ?
“כשהייתי אצל המשפחה הביולוגית שלי הרגשתי לא טוב פיזית ונפשית, וכשהגעתי לפה הרגשתי כמו תינוק שיצא לאוויר העולם. היו לי חלומות להתנדב בגן ירק, במגן דוד אדום – ואת כל החלומות הגשמתי פה. יש פה גם סדנת קונדיטוריה שאני משתתפת בה, אני עובדת במרכולית וגם בסדנת כפיים, שזו סדנת אומנות”.

כמחצית מהקיבוצים הדתיים כבר הצטרפו
תנועת הקיבוץ הדתי מונה כ-24 קיבוצים ברחבי הארץ, כשב-11 מהם יש כבר בתים פעילים, ואחרים שנמצאים בשלבים שונים של הקמה. בין הקיבוצים המשתתפים בפרויקט נמצאים:

קבוצת יבנה – שתי דירות שבשתיהן ביחד גרות תשע נשים עם מוגבלות שכלית.
משואות יצחק – דירה אחת שבה גרות שש נשים עם מוגבלויות. בשנה הקרובה אמורה להיפתח דירה נוספת.
עלומים – דירה אחת שבה גרות שש נשים עם מוגבלות.
עין צורים – דירה אחת שבה גרים שישה גברים עם מוגבלות.
בכפר עזה (קיבוץ חילוני שגם הצטרף ליוזמה) צפויות להיפתח בקרוב שתי דירות, שבכל אחת מהן יגורו שישה אנשים עם מוגבלויות.

בגוש עציון עמותת “סדנת שילוב בגבעות” מפעילה שלושה בתים: בכפר עציון – בית לדיירים על הרצף, בראש צורים – בית לנשים עם תסמונת דאון, ובמגדל עז – בית לנשים עם מש”ה (מוגבלות שכלית התפתחותית) בתפקוד בינוני.

בנוסף בקיבוץ לביא פועל בית לגברים על הרצף, על ידי חברת כנרת. במושב קשת בגולן, בתקופה הקרובה יחל לפעול בית לנשים עם תסמונת דאון ומש”ה עם חברת שדה חמד. בנוסף, במעלה גלבוע מתקדמים עם עמותת קמ”ה בית שלישי (בנוסף למירב ועין הנציב) בצפון לגברים על הרצף. בטירת צבי מתקדמים בתהליכים עם עמותת בית אורי להקמת בית לנשים.

“במסגרת עבודתי בשק”ל אני פועלת למען רווחתם של אנשים עם מוגבלויות, בין השאר ליצירת והפעלת תוכניות חדשניות וייחודיות בתחומים רבים, תוך התוויית החזון לשלבם, ככל הניתן, בחיי הקהילה”, אומרת קלרה פלדמן, מנהלת עמותת שק”ל. “כיום, לאחר כמה עשורים של פעילות, אנו רואים ניצנים של שינוי בחברה הישראלית”.

קבוצת יבנה בטיול
קבוצת יבנה בטיול. צילום באדיבות עמותת שק”ל


איך הגעתם לשיתוף פעולה עם התנועה הקיבוצית?
“לאחר תהליך ארוך של חיפוש אחר פרויקט חברתי בקבוצת יבנה, החליטה האסיפה הכללית של הקיבוץ להקים מסגרת מגורים לנשים עם מוגבלות. הרצון ליצור פרויקט חברתי בקיבוץ היה יעד חשוב לחברים רבים בו כבר כמה שנים. מכיוון שאחת העובדות שלנו היא בת הקיבוץ לשעבר נוצר הקשר. בהמשך התפתח מודל דומה בקיבוצים אחרים. שק”ל מקיימת תהליך הכנה עם הקיבוצים לקראת ההחלטה בנושא, שמתקבלת בהצבעה של החברים.

“הדירות בקיבוצים ממומנות על ידי מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי. קבלת המועמדים נעשית לאחר בחינת התאמה מרבית לחיים בקהילה. בשק”ל מאמינים שיש חשיבות גדולה לכך שהעובדים בפרויקט, ובייחוד המנהל, יהיו חברי קיבוץ שמכירים את המקום, את ההתנהלות, את הרגישויות החברתיות ועוד. המודל פותח אפשרויות תעסוקה לחברי הקיבוצים. האחריות על ההפעלה, ההדרכה המקצועית והליווי ניתנים נעשים על ידי שק”ל, במסגרת ההדרכה למנהלי הדירות ולצוות.

“הבתים הוקמו לפי עקרונות העמותה: שמירה על כבוד האדם, עצמאות מרבית ונורמטיביות. הדיירים אוכלים בחדר האוכל של הקיבוץ, משתתפים במפגשים קהילתיים ובאירועי תרבות, מתארחים אצל משפחות בשבתות ועוד. הם משתלבים במסגרת תעסוקתית בקיבוץ לפי יכולותיהם, לעתים בזוגות או בקבוצה, ולעתים בליווי צוות”.

מה הערך המוסף שנותן הקיבוץ הדתי לאנשים עם מוגבלות?
“הדיירים נמצאים בבית, עם מעין משפחה. הם מתפללים בבית הכנסת, עושים חברותא עם חברי קיבוץ ומציינים חגים. הדירות הוקמו תוך התחשבות באורח החיים הדתי והכפרי. הקיבוץ הוא משפחה אחת גדולה”.

“המתנגדים בתחילת הדרך הם כיום התומכים הגדולים”
עדי שגיא, שעומד בראש המיזם בתנועת הקיבוץ הדתי מספר שמעורבות חברתית ויוזמות דומות הן דבר שקיים שנים רבות בתנועה: “כבר לפני 35 שנה הוקמו בקיבוץ הדתי קייטנות איל”ן שמובלות על ידי בני נוער. זה היה פורץ דרך. כיום נערכות בהרבה יישובים קייטנות לילדים עם צרכים מיוחדים. יש אצלנו בתנועה מגוון משימות בתחום המעורבות החברתית. גרעיני צבר של חיילים בודדים עם תנועת הצופים, בית לחיילים חרדים, בתים לנוער במצבי סיכון, גמ”חים, אולפן גיור. מכינות ומדרשות קד”צ, ישיבה – כל קהילה בוחרת במה לתרום”.

כמה דיירות ודיירים חיים אצלכם בקיבוצי התנועה?
“בסך הכל גרים בבתים שבקיבוצים שלנו 54 נשים, ו-40 גברים”.

איך עושים את זה?
“בעיקר מהנשמה ועם הלב, ובעזרת אנשים טובים באמצע הדרך. אנו מובילים בימים אלו את המיזם המרגש הזה בתנועה הקיבוצית הגדולה, בשיתוף פעולה מלא עם אגף חברה. בשנים האחרונות יותר ויותר הורים לצעירים עם מוגבלויות מחפשים פתרונות בקהילה וליד הבית. היתרונות הגדולים של הקיבוצים והיישובים במרחב הכפרי, מעבר לנוף היפה והמרחבים הירוקים, הם דירות קרקע ללא מדרגות, וללא שכנים מעבר לקיר. יש גם מרחבים שבריאים מאוד לנפש. אנשים שבתחילת הדרך התנגדו לתהליך, הם כיום התומכים הגדולים ביותר בו”.

מה הזיקה האישית שלך לנושא?
“אני באופן אישי מחובר לתחום, כמי שביתו הפרטי מתפקד כמשפחת אומנה מזה 15 שנה לשתי בנות עם תסמונת דאון. הגדולה הגיעה אלינו בגיל 6 והיא כיום חיילת. הצעירה, שהיא כיום בת 13, נמצאת אצלנו מגיל שלושה חודשים”.

ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות