נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותעל סף אישור: אילו אנשים עם מוגבלויות צפויים להיכלל בפטור מתור

על סף אישור: אילו אנשים עם מוגבלויות צפויים להיכלל בפטור מתור

מסתמן: ועדת העבודה והרווחה צפויה להרחיב את הפטור מתור ופטור מתשלום למלווים. מי יהיו הזכאים החדשים?

ח"כ אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)
יו”ר ועדת העבודה והרווחה ח”כ אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, ועדת העבודה והרווחה צפויה להרחיב מחר (ב’) את הזכאות לפטור מעמידה בתור למגוון רחב יותר של אנשים עם מוגבלויות, בין אם מדובר במוגבלות פיזית, נפשית, חושית או קוגניטיבית.

שר המשפטים, גדעון סער, יזם תקנות חדשות בחוק, כפי שדיווחנו כאן לראשונה באתר ”שווים”. השר סער פנה ליושב-ראש ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, אפרת רייטן, וביקש לאשר את התקנות. סער ציין בפנייתו כי יש הסכמה גם של שר האוצר אביגדור ליברמן למהלך.

שר המשפטים גדעון סער

הפטור המורחב צפוי להינתן לאנשים הבאים עם מוגבלויות:

  • ילדים שמקבלים קצבת ילד נכה מביטוח לאומי.
  • אנשים שנקבעה להם נכות רפואית של 40% ומעלה לפי חוק הביטוח הלאומי או חוק הנכים.
  • אנשים שזכאים לקצבת שר”מ או לקצבת סיעוד, ומי שעונים לתנאים דומים לפי חוקי השיקום במשרד הביטחון.
  • ניצולי שואה המוכרים על ידי הרשות לזכויות ניצולי שואה.  
  • בנוסף, כל מי שמחזיק תעודת עיוור יוכלו לעשות שימוש בתעודה זו לצורך פטור מתור במקום בתעודת הנכה המונפקת על ידי הביטוח הלאומי.

עם זאת, יש להדגיש כי הפטור מתור לא יהיה תקף במקומות שבהם ניתן להזמין תור מראש, כמו בבנקים ומשרדים ממשלתיים.

מלווים לא ישלמו

במקביל, התקנות אמורות להרחיב את הפטור מתשלום של מלווה על שירותים במקומות ציבוריים. הפטור יינתן למלווים של ילדים מגיל 8, עם כל סוגי המוגבלויות, שזכאים לקצבת ילד נכה.

הזכאות תחול גם על מלווים של אנשים שהוכרו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון כזכאים לתמיכה, שבמהותה היא מקבילה לגמלאות סיעוד או שר”מ של הביטוח הלאומי. הפטור מתשלום יינתן גם למלווים של ניצולי שואה המוכרים על ידי הרשות לזכויות ניצולי שואה.

הפטור מתשלום למלווה לא יינתן כשהכניסה למקום הציבורי כרוכה בשירות אישי למלווה כמו הקצאת מקום ישיבה.

משפרים את המצב הקיים

היום, הפטור מתור ניתן רק לילדים עם אוטיזם, מוגבלות שכלית או מוגבלות נפשית; וכן לבוגרים עם אוטיזם ואנשים עם נכות רפואית של 50% ומעלה.

הפטור מתשלום למלווים היום ניתן לילדים מגיל 12 בלבד, עם מוגבלות שכלית או נפשית, או על הספקטרום האוטיסטי. וכן למבוגרים עם מוגבלות שכלית, וכאלה על הספקטרום האוטיסטי, שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור 50%.


עדיין לא מושלם

חלק מארגוני הנכים שהיו שותפים לדיונים חוששים כי התקנות לא יאושרו מחר כפי שהן, אך גורמים בוועדה מסרו ל”שווים” שלא צפויות להתעורר בעיות.

עם זאת, ארגוני פורום לבריאות וקהילה נגישה ארצית, ציינו כי התקנות הנוכחיות עדיין לא מושלמות. לדבריהם, חלק מקהילת העיוורים, בעיקר הקשישים שבהם, לא יהיו זכאים לפטור. זאת מכיוון שהם לא מקבלים שר”מ או סיעוד מסיבות טכניות.

הארגונים טוענים גם כי יש חוסרים בתקנות החדשות. לדבריהם, צריך לחייב את נותני השירותים לעבור הדרכות על מתן הפטורים ולתלות שילוט שמסביר לציבור על הפטור. הם מבקשים גם לתת חלופות נגישות לקביעת תורים באינטרנט, כמו וואטסאפ, להציב מושבים במקומות שבהם התור הוא בעמידה, לקיים קמפיין הסברה ציבורי ועוד.

כתבות אחרונות