נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםבקרוב: תעודת פטור מתור לחצי מיליון אנשים עם מוגבלות

בקרוב: תעודת פטור מתור לחצי מיליון אנשים עם מוגבלות

ועדת העבודה והרווחה אישרה סופית את ההרחבה לפטור מתור ופטור מתשלום למלווה. אלה הזכאים החדשים

השר גדעון סער וחברת הכנסת אפרת רייטן
השר גדעון סער וחברת הכנסת אפרת רייטן (צילום: נועם מושקוביץ)

ועדת העבודה והרווחה אישרה הבוקר (ב’) את התקנות החדשות לפטור מעמידה בתור. התקנות מרחיבות את הזכאות לפטור הזה, למגוון רחב יותר של אנשים עם מוגבלויות.

שר המשפטים, גדעון סער, יזם תקנות חדשות בחוק, ופנה ליושב-ראש ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, חברת הכנסת אפרת רייטן, וביקש ממנה לאשר את התקנות. סער ציין בפנייתו כי יש הסכמה גם של שר האוצר אביגדור ליברמן למהלך.

“כ-480 אלף איש יהיו זכאים לכך מהיום. גם אדם עם מוגבלות נפשית, שכלית או אוטיזם, עיוור, ניצול שואה, נפגע פעולות איבה, מקבל גמלת סיעוד, ניידות וילד נכה – יהיו פטורים מעמידה בתור”, מסרה רייטן, ” אחרי מבוי סתום של שנים הצלחנו לפתור את הסבך, ולהביא לפי שלושה זכאים, הרחבה משמעותית ודרמטית.

הזכאים החדשים לפטור מתור

  • כל ילד שמקבל קצבת ילד נכה מביטוח לאומי.
  • כל ילד שנושא תו נכה ממשרד התחבורה, כולל ילדים עיוורים.

  • כל מי שמקבל קצבת שר”ם (כולל עיוורים).
  • כל מי שמקבל הטבת ניידות בלי כל קשר לאחוזי הניידות.
  • כל מי שזכאי למלווה, ונקבעה לו 100% נכות.
  • כל אדם עם מוגבלות נפשית, מש”ה או אוטיזם, עם יותר מ-40% נכות לפי ביטוח לאומי.
  • כל מי שזכאי לקצבת שר”מ או לקצבת סיעוד, ומי שעונים לתנאים דומים לפי חוקי השיקום במשרד הביטחון.

פטור מתשלום למלווה – החל מגיל 8

במקביל, התקנות ירחיבו את את הפטור מתשלום של מלווה על שירותים במקומות ציבוריים. הפטור יינתן למלווים של ילדים מגיל 8, עם כל סוגי המוגבלויות, שזכאים לקצבת ילד נכה.

הזכאות תינתן גם למלווים של אנשים שהוכרו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון כזכאים לתמיכה, שבמהותה היא מקבילה לגמלאות סיעוד או שר”מ של הביטוח הלאומי. וכן ללמלווים של ניצולי שואה המוכרים על ידי הרשות לזכויות ניצולי שואה.

הפטור מתשלום למלווה לא יינתן כשהכניסה למקום הציבורי כרוכה בשירות אישי למלווה כמו הקצאת מקום ישיבה.

משפרים את המצב הקיים

היום, הפטור מתור ניתן רק לילדים עם אוטיזם, מוגבלות שכלית או מוגבלות נפשית; וכן לבוגרים עם אוטיזם ואנשים עם נכות רפואית של 50% ומעלה.

הפטור מתשלום למלווים היום ניתן לילדים מגיל 12 בלבד, עם מוגבלות שכלית או נפשית, או על הספקטרום האוטיסטי. וכן למבוגרים עם מוגבלות שכלית, וכאלה על הספקטרום האוטיסטי, שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור 50%.

ארגוני הנכים בתגובות מעורבות

ארגוני נכים ואנשים עם מוגבלות לא תמימי דעים לגבי התקנות החדשות. חלקם חוששים שיעשה בהן ניצול לרעה, וחלקם חושבים שהתקנות אינן מספיקות. עם זאת, הם מברכים על ההתקדמות שהושגה.

נציב שוויון זכויות, דן רשל, בירך: “מודעים שהנושא מעורר אמוציות ואי אפשר לרצות כל אחד ואת כולם. חשוב שלא יקרה מצב שנושא הפטור מתור ייצא לגמרי משליטה, כמו המצב של חניות הנכים היום. עשינו עבודה כוללנית ושולחנות עגולים וההצעה שהתקבלה היא הנכונה וההוגנת. אנחנו מאמינים בללמוד מהשטח, נמשיך לאסוף נתונים ונהיה גמישים וקשובים להתאים את הצרכים בעתיד”.

ח”כ יוראי להב הרצנו, המשיך: “הדיון הגיע לעולם מתקלה. שמו בצד אנשים שהלקות שלהם נראית לעין עם בעיות מוטוריות, עשינו חיבוק דב לאנשים שיש להם קושי לעמוד בתורים. מברך על הרחבת הפטור לאלה שבאמת צריכים לו. אני יודע שהתקנות לא חלות לפטור מתור לבדיקות הקורונה. משרד הבריאות אמר לי שזה בלתי אפשרי וכי יש תקנות פטור מתור ואי אפשר להרחיב, מברך על התיקון”.

יובל וגנר, יו”ר נגישות ישראל: “האתגר הוא שלב היישום שבאמת יעבוד. כל הגופים שצריכים להטמיע את הפתור מתור שיעבוד. צריך לדאוג שרק מי שצריך להשתמש בפטור יעשה זאת והפנייה שלי לחברה כולה- צריכים לקבל זאת בהבנה סבלנות רגישות ואמפטיה”

בועז הרמן, מנכ”ל אילן: “מודה לח”כ יוראי להב הרצנו על הסיוע.  התקנה הזאת גרמה נזק לנכים פיזים רבים שחשבו שנכות נראית אז יוכלו לעבור בתור. יש עינוי דין לאנשים שכל יום נדרשים לעמוד בתור. היה ניסיון להלך אימים שלא ברי השוואה לתורים. לא מקבלים את כל מה שרצינו. יש כאן פשרה גדולה מאוד לאנשים עם מוגבלויות פיזיות, אך נושא הניידות ירחיב עד כמה שניתן את מתן הפטור מתור גם לאוכלוסיות אלה וזה פתח גם לחוק שירותי הרווחה שצריכים לפעול בשוויון”.

כתבות אחרונות