נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםבקרוב: אדם עם מוגבלות יוכל להיכנס עם כלב שירות לכל מקום ציבורי

בקרוב: אדם עם מוגבלות יוכל להיכנס עם כלב שירות לכל מקום ציבורי

הצעת חוק של ח"כ רייטן מרום מסדירה את תהליך הכשרת כלבי שירות ואוסרת על אפליית בעליהם בתחבורה ומקומות ציבוריים

מליאת הכנסת אישרה לפני כמה ימים בקריאה טרומית את הצעת חוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה של חברת הכנסת אפרת רייטן מרום. 16 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים וההצעה תועבר להמשך טיפול בוועדת העבודה והרווחה.

בדומה להסדר שקיים היום לגבי אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה, מוצע בחוק החדש להסדיר את הליך ההכשרה והזיהוי של כלבי שירות שנדרשים לליווי אנשים עם מוגבלות, ולקבוע איסור הפליה בקבלה לעבודה של אדם עם מוגבלות המלווה בכלב שירות. עוד מוצע לקבוע איסור על הגבלת כניסתו של אדם עם מוגבלות המלווה בכלב שירות למקום ציבורי ועל הגבלת זכותו להשתמש בתחבורה ציבורית.

המרכז להכשרות כלבי שירות. צילום: בני אופיר

“חוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה נחקק במטרה לאסור על הפלייתם של אנשים עם עיוורון, המלווים בכלבי נחייה לצורך הקלת ניידותם, בכניסה למקומות ציבוריים ובשימוש במתקנים ציבוריים ובתחבורה ציבורית”, נכתב בהסבר לחוק. “בהמשך לכך גם קיימת הסדרה של תהליך ההכשרה ושל הזיהוי של כלבי הנחייה. לעומת זאת, אין הסדרה מספקת של כלבי שירות שנדרשים לאנשים עם מוגבלויות אחרות. לצד ההגנות שקיימות כיום מכוח חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, נדרש להסדיר בחקיקה את אופן ההכשרה והזיהוי של כלבי שירות, כדי להבטיח מתן שירות שוויוני ונגיש”.

מה זה כלב שירות?

לפי החוק, כלב שירות הוא כלב שאולף באופן פרטני לבצע משימות בעבור אדם עם מוגבלות, או כלב שאולף לספק הגנה אישית, לבצע פעולות חילוץ של אנשים עם מוגבלות או לבצע פעולות סיוע יומיומיות בעבורם. זאת, בתנאי שהכלב הוכשר באחד מבתי הספר להכשרת והדרכת כלבי שירות, או על ידי מאמן מומחה שהוסמך לאמן כלבי שירות בהתאם לתקנות שהתקין שר הרווחה.

כלב שירות יהיה אחד מבין אלה: כלב שירות למתמודדים עם מוגבלות פיזית בניידות או בתנועה; כלב התרעה רפואי למתמודדים עם סוכרת, אפילפסיה, קרישיות יתר, אלרגיות מסכנות חיים או מחלה הגורמת להתקפי עילפון או פרכוס בלתי נשלטים; כלב שירות למתמודדים עם מוגבלות שכלית, התפתחותית, תקשורתית, קוגניטיבית או נפשית; כלב שמיעה למתמודדים עם מוגבלות שמיעה; או כלב אחר שיקבע שר הרווחה בצו. השר גם יקבע את דרכי ההכרה והפיקוח על בתי הספר להכשרת כלבי שירות או מאמנים, וכן הוראות לעניין אמצעי הזיהוי של הכלב והתעודה שלו.

“קרן אור למען הזולת”. ח”כ אפרת רייטן מרום. צילום: דוברות הכנסת

“אני נרגשת מאוד מהצעת החוק שלי שעברה היום”, צייצה בעקבות ההצבעה חברת הכנסת רייטן מרום בטוויטר, “זו קרן אור למען הזולת ותיקון האפליה לאנשים שזקוקים לכלבי שירות. כלבי שירות חוללו ניסים למי שזקוק ליותר ממטפל, חבר ואח – אנשים עם מוגבלויות מוטוריות, נפשיות והלומי קרב. עכשיו נאפשר להרבה יותר אנשים להשתקם, לקבל ביטחון ולשוב למרחב הציבורי”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות