נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםההתעללות במעון בראש העין: נבדק חשד גם למעשה מגונה בחוסה

ההתעללות במעון בראש העין: נבדק חשד גם למעשה מגונה בחוסה

הוארך היום ב-8 ימים מעצרם של 4 מעובדי מעון "בני ציון" לדיירים עם מוגבלות. השוטרים: "לא ראינו דבר כזה מזעזע"

משטרת ישראל - אילוסטרציה
משטרת ישראל – אילוסטרציה

בית משפט השלום בפתח תקווה האריך הבוקר בשמונה ימים את מעצרו של לאית סלאמה (23), עובד מעון “בני ציון” בראש העין לדיירים עם מוגבלויות, החשוד במאות מקרים של התעללות חמורה בחוסים במקום.

בנוסף לסלאמה, תושב קלנסואה שבמשולש, הוארך מעצרם של עוד שני חשודים – עאתיאן (22) ואדם (30) קשקוש – גם הם עובדי המעון ותושבי קלנסואה. חשודה נוספת (26), עובדת המקום אף היא, תושבת ג’ת, נעצרה בחשד שידעה על המעשים ולא דיווחה.

בטופס הבקשה להארכת מעצר ציינו חוקרי המשטרה כי שלושת הגברים חשודים בתקיפה פיזית ובהתעללות בחוסים לחוד וביחד עם אחרים, ובגרימת חבלות. בנוסף לכך, לאית סלאמה חשוד גם בביצוע מעשה מגונה במטופל.

מסרטוני מצלמות האבטחה במעון, שנמצאים בידי המשטרה, עולה חשד חמור כי סלאמה וחבריו השפילו דיירים במעון, היכו אותם, נתנו להם סטירות, חנקו אותם עם כריות ואף השתינו על המיטות שלהם. עו”ד צבי אבנון, פרקליטו של סלאמה, ביקש במהלך הדיון לשלוח אותו להסתכלות פסיכיאטרית מכיוון שלדבריו יש לו עבר פסיכיאטרי. נציג המשטרה איציק קרסטני טען שמדובר באדם שבסך הכל נוטל נוגדי דיכאון, כמו אנשים רבים בישראל, אך בית המשפט קיבל את בקשת הסניגור והורה על בדיקה פסיכיאטרית.

לדברי נציג המשטרה, רוב החוסים שנפגעו מצויים על הרצף האוטיסטי, אינם מתקשרים, ולכן לא יכולים לספר מה עבר עליהם. “אני המון שנים במשטרה”, שיתף קרסנטי בתחושותיו, “ולא ראיתי כזה דבר מזעזע”.

מעון “בני ציון” בראש העין. צילום מדף הפייסבוק

ראשיתה של הפרשייה לפני כשלושה שבועות, עם קבלת תלונה בתחנת המשטרה בראש העין מגורמי משרד הרווחה, ולפיה אחד החוסים במעון “בני ציון” דיווח למשפחתו כי הותקף על ידי עובד המקום. כדי לבדוק את המידע בחנו השוטרים את התיעוד ממצלמות האבטחה במעון במועדים הרלוונטיים לתלונה, ובהתאמה למשמרות של אותו עובד – לאית סלאמה. בעקבות זאת הוא נעצר.

עם התקדמות החקירה נחשפו החוקרים לאירועים נוספים של חשד לאלימות כלפי החוסים על ידי כמה עובדים אחרים. בשלב זה התחנה הסתייעה בשתי מחלקות של קורס חוקרים במכללה הלאומית לשוטרים, על מנת שיצפו ויאספו את הראיות הנדרשות מהחומרים המצולמים. אתמול עצרה המשטרה את שלושת החשודים הנוספים, וכאמור היום הוארך מעצרם בשמונה ימים.

מהמשטרה נמסר אתמול כי “מדובר בפרשייה חמורה שממצאיה מעלים חשד לתמונה קשה ומזעזעת של מסכת התעללויות לאורך תקופה ארוכה בחסרי ישע, הכוללת מאות אירועים של תקיפה פיזית ונפשית. המשטרה תפעל למיצוי מלוא חומרת הדין עם המעורבים”.

ממשרד הרווחה נמסר כי “בעקבות התלונה שהגיש משרד הרווחה והביטחון החברתי למשטרת ישראל בחשד לאלימות פיזית כנגד דייר במעון לאנשים עם מוגבלויות ‘בני ציון’ המופעל על ידי עמותת ‘אלאור’, פתחה המשטרה בחקירה יסודית. במהלך החקירה התגלו מספר אירועים אלימים של פגיעה והתעללות בחסרי ישע, שהביאו לשורה של מעצרים כנגד עובדי העמותה.

“בעקבות התמונה שנחשפה, הוחלט על ידי שר הרווחה ומנכ”לית המשרד על הפעלת נוהל חירום, במסגרתו תופסק לאלתר ההתקשרות עם המפעיל הנוכחי, עמותת ‘אלאור’, עד להשלמת תהליך מזורז ובחירת גוף מפעיל חדש. בנוסף, ימונה מנהל זמני מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי עד תום הליך כניסת המפעיל החדש”.

ממעון “בני ציון” נמסר אתמול בתגובה: “אנחנו מזועזעים ממעשי העובדים אשר מעלו באמוננו ופגעו בדבר החשוב לנו מכל – דיירי המעון. מהרגע שנחשפנו למקרה נפתחה חקירה פנימית, במסגרתה פעלנו במהירות בכדי להשעות ולהרחיק את העובדים מהדיירים לאלתר. בכוונתנו לנקוט בהליכים משפטיים נגד העובדים. יתרה מכך, אנו פועלים למינוי שופט חיצוני בכיר שיבחן את כל נהלי הפיקוח במוסדות הטיפוליים כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד”.

במעון ביקשו להדגיש כי “העובדים הללו אינם מייצגים את כלל הארגון שמונה מאות עובדים מסורים הרואים בעבודתם שליחות אמיתית. יחד עם זאת, אין אנו מקלים ראש במעשה זה – מדובר בפגיעה חמורה ובלתי נסלחת. אנו נפעל למיצוי הדין מול העובדים הפוגעים”.

מעון “בני ציון”, הידוע גם כ”כפר בני ציון”, הוא בית לדיירים עם צרכים מיוחדים, ובהם אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם והתנהגות מאתגרת. באתר המעון נכתב כי “השירות לדיירים ומשפחותיהם נובע מתוך מסורת ארוכת שנים של טיפול פרטני מותאם לכל דייר, תוך שמירה מוקפדת על כבודו ופרטיותו של כל אדם ושמירה על קשר רציף עם משפחות הדיירים”.

עוד בנושא:

ההתעללות במעון בראש העין: נבדק חשד גם למעשה מגונה בחוסה

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות