נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהאזינו: כך ענה ראש מינהל מוגבלויות לאם שדיווחה על אלימות כלפי בנה...

האזינו: כך ענה ראש מינהל מוגבלויות לאם שדיווחה על אלימות כלפי בנה במעון

"מה את רוצה ממני?" אמר גדעון שלום בזלזול לאם מודאגת לדייר מ"בני ציון", וזו לא הפעם הראשונה. חשיפה של אתר "שומרים"

פרשיית ההתעללות במעון “בני ציון” בראש העין: בסוף השבוע פירסמנו כאן ב”שווים” עדויות של הורים שהתלוננו בשנתיים האחרונות בפני הנהלת המקום כי מצאו על ילדיהם סימני אלימות קשים, אולם לדבריהם ההנהלה לא עשתה עם זה דבר. עתה מפרסם אתר “שומרים” הקלטה המלמדת שהאטימות לא הייתה רק מנת חלקם של מנהלי “בני ציון”, אלא גם של גורמים בכירים בהרבה במשרד הרווחה.

מדובר בשיחת טלפון מתחילת 2021. אמא לבן עם מוגבלות קשה, דייר במעון, התקשרה לגדעון שלום, סמנכ”ל במשרד הרווחה וראש מינהל מוגבלויות, וסיפרה לו כי גילתה עליו סימני חבלות, וכי הוא נמצא בפחד נוראי לחזור למקום. שלום, האיש שמתוקף תפקידו ממונה על כל המעונות הכפופים למשרד הרווחה, אינו מביע עניין בדבריה, מפגין קוצר רוח ושואל פעם אחר פעם: “מה את רוצה ממני?”

ראש מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה גדעון שלום. צילום מסך מיוטיוב

בשיחה היא טוענת כי בנה הגיע ל”בני ציון” לאחר ששהה בשני מוסדות אחרים, שגם בהם חווה אלימות.  האם: “עכשיו הוא תשעה חודשים ב’בני ציון’, הוא מוכה, הוא בחרדות, הוא בטראומה ובפחד נוראי. הילד שלי בתסכול, בגלל הקורונה לא הוצאתי אותו הביתה. כשהתחלתי  להביא אותו (הביתה) גיליתי סימני חבלות…”

שלום: “מה את רוצה? גברת, תקשיבי לי. אם הבן שלך סובל, תלכי למשטרה. תתלונני במשטרה והיא תחקור”.

האם: “אם אתה אחראי על כל המעונות, אתה צריך לשלוח עובדים סוציאליים שיבואו לטובת החוסה… אני פונה לרווחה כל פעם ואין מענה”.

שלום: “את מוכנה להגיד לי מה את רוצה ממני, שאולי נוכל לדבר? מה את רוצה ממני?”

האם: “אני רוצה שתפעל נגד האלימות”.

שלום:  “אז תגישי תלונה במשטרה”.

האם: “זה לא עוזר, סוגרים את התיקים”.

שלום: “תקשיבי גברתי. אני לא יודע מה את רוצה ממני. יש דרך להתלונן”.

האזינו לשיחה בין האמא לגדעון שלום

בתגובה לפניית אתר “שומרים”, נמסר ממשרד הרווחה והביטחון החברתי: “הדברים שנשמעים בהקלטה הם חמורים ועומדים בניגוד מוחלט למדיניות המשרד אותה מובילים השר והמנכ”לית. מאז היוודע האירוע נקט המשרד בצעדים חריפים כדי לבדוק את הטענות עד תום. אנו בודקים באינטנסיביות גם את התנהלות המסגרת וגם את התנהלות גורמי המקצוע במשרד, ונקבל את ההחלטות המתחייבות מתוצאות הבדיקה.

“חשוב להבהיר כי המשרד פיתח מספר מנגנונים אשר מאפשרים פניות ותלונות לגורמי המקצוע גם באופן ישיר וגם בדיסקרטיות, והן מטופלות במלוא הרצינות, כולל דיווח מיידי למשטרה. לראיה, תלונות שהוגשו כנגד מעון ‘בני ציון’ בעבר הועברו מיידית לגורמי אכיפת החוק. דיירי המסגרות ובני משפחותיהם אשר לא מקבלים מענה מספק מהנהלות המסגרות רשאים לדרוש את פרטיו של מפקח משרד הרווחה ולדווח לו באופן ישיר”.

זו אינה הפעם הראשונה שגדעון שלום, האיש הבכיר ביותר במשרד הרווחה בתחום אנשים עם מוגבלויות, מתועד כאשר הוא מביע יחס מזלזל כלפי האוכלוסייה שתחת אחריותו. בספטמבר 2000 פירסמנו ב”שווים” כי לקראת אחד מסגרי הקורונה, שורה של ארגוני הורים פנו לשר הרווחה דאז, איציק שמולי, בבקשה להחריג אנשים עם מוגבלות מהכלל האוסר על יציאה מהבית ברכב לטווח של יותר מקילומטר. על המכתב היה מכותב גם הסמנכ”ל שלום. הארגונים הסבירו כי לאנשים עם צרכים מיוחדים יש קושי חריג להישאר בין ארבעה קירות לאורך זמן, וכי יציאה ברכב לכמה שעות של הפוגה והתאווררות תקל עליהם לצלוח את הימים הלא פשוטים.

כשהגיע המענה של שלום, ההורים לא האמינו למראה עיניהם. “אני לא מבין מה הבעיה”, ענה, “אפשר לנסוע באוטו בטווח של קילומטר בסיבובים….”.

התשובה הקצרה והצינית עוררה את זעמם של הורים רבים. הם ראו בה עדות לחוסר רגישות מצידו של שלום, לזלזול בצרכים הייחודיים של הילדים והבוגרים, ובמידה מסוימת אפילו ללעג כלפיהם. כל זאת, הם אומרים, דווקא ממי שאמור להבין לעומק את הקשיים הגדולים שאיתם הם מתמודדים בתקופה זו. “איך אדם כמוהו מחזיק בתפקיד כל כך בכיר במשרד הרווחה?” תהו ההורים, “זה הזוי”.

בתגובה לפניית “שווים” אז, שלום אמר: “זו לא החלטה שלי, תפנו בבקשה לפרופ’ גמזו (הפרויקטור באותה תקופה – מ.ש.) שייתן לכם תשובה. אני לא רוצה להסביר את הצד שלי, תפנו אליו”, וניתק.

הכתבה באתר “שומרים”

עוד בנושא:

ההתעללות בראש העין: הכתובת הייתה על הפנים של החוסים

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות