נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםזה האיש שעל פי החשד הוביל את ההתעללות במעון בראש העין

זה האיש שעל פי החשד הוביל את ההתעללות במעון בראש העין

בוועדת הרווחה התקיים היום עימות חריף בין הח"כים לעורך דין שמייצג את המעון: איך ההנהלה אפשרה לאירועים להימשך?

לאית סלאמה – צילום מסך מטיקטוק
לאית סלאמה – צילום מסך מטיקטוק

“התחושה היא שלמדינה לא אכפת מאנשים עם מוגבלויות”, כך אמרה הבוקר (ב’) חברת הכנסת אפרת רייטן, יושבת ראש ועדת העבודה והרווחה, בדיון על פרשת ההתעללויות במעון “בני ציון” בראש העין. “מדינת ישראל עצמה את העיניים. יש שנים רבות של הפקרה של אוכלוסיות שלמות. יש כאן תופעה שאי אפשר להתעלם ממנה. פגיעות מיניות, הזנחות רפואיות, מוות, תלייה, התעללות פיזית ונפשית מהשנים האחרונות – מה קרה במדינה? איפה האחריות שלנו?”

“לאית היה כמו הבן שלנו”

החשוד המרכזי בפרשה הוא לאית סלאמה (23), תושב קלנסואה, שעכשיו אנו מפרסמים לראשונה את תמונתו. סלאמה חשוד במקרים רבים של התעללות בחוסים ב”בני ציון”, בעיקר בביתן 15, שכולם תועדו במצלמות האבטחה המותקנות במקום. בין השאר הוא נחשד שהצליף בהם, היכה אותם, חנק אותם עם כריות, ואפילו השתין במיטותיהם. שיטוט בפייסבוק שלו גילה כי הוא חובב מכוניות, וגם חבר של אחד החשודים הנוספים בפרשה, אדם קשקוש, גם הוא תושב קלנסואה. בטיקטוק משתף סלאמה לא מעט קריקטורות עם ביקורת על מדינות ערב, שלא תומכות מספיק במאבק הפלסטיני.

חנה נעים, אמא של שרון, בן 31 עם אוטיזם ומוגבלות שכלית, שמתגורר במעון, סיפרה ל”שווים” על סלאמה: “לאית היה כמו בן שלנו. הוא צילם סרטונים עם שרון ושלח לנו. הוא נתן לנו את התחושה הכי טובה שיש. הוא עבד במשמרות בוקר, ואנחנו חשבנו שאם יש אלימות, אז היא בטח במשמרת לילה”.

למה לא נבדקו המצלמות?

סלאמה נעצר לאחר שמשפחתו של אחד החוסים פנתה לעובדת סוציאלית במעון והתלוננה על סימני אלימות. העובדת פנתה למשטרה, ושם החלו לבדוק את מצלמות האבטחה במקום. המשפחות של החוסים טענו כי במשך תקופה ארוכה דיווחו על סימני אלימות וביקשו מההנהלה לבדוק בעצמה את המצלמות, אך דבר לא נעשה בעניין. יש לציין כי בהחלטת משרד הרווחה ההנהלה הוחלפה מאז, אך נציגי ועדת הרווחה התעקשו לדעת איך ייתכן שההתעללות נמשכה למרות הדיווחים.

“נאמרים כאן דברים קשים ביותר וצריך לעשות בדק בית”, הודה עורך הדין בני כץ, שמייצג את חברת “אלאור” שהפעילה את המעון, “אנחנו לא מתכוונים להגן על עובדים שאיבדו צלם אנוש וביצעו מעשים בלתי נסלחים. ב-18 חודשים האחרונים פיטרנו שישה עובדים שחשדנו לגביהם שעברו על החוקים. יש לנו אפס סובלנות למקרים כאלה”. דבריו של כץ נקטעו כמה פעמים על ידי חברי הוועדה, ח”כ יוראי להב הרצנו, ח”כ שירלי פינטו וח”כ מיכל וולדיגר, שדרשו ממנו תשובות.

“כל מי שעמד ופגע לא ראוי לעבוד אצלנו”, המשיך כץ. “משרד הרווחה לא מנסה לקחת אחריות אלא לגלגל את האשמה עלינו. משטרת ישראל קיבלה מאיתנו עשרות תלונות, ואנחנו לא יודעים מה נעשה איתן”. לטענת רפ”ק מיטל גרף, ראש תחום חקירת אנשים עם מוגבלויות במשטרה, כל דיווח המגיע למשטרה מטופל ולא מתעלמים ממנו, אבל לעיתים החקירה מתנהלת בחשאיות.

לכך השיב ח”כ להב הרצנו: “הבטן התהפכה לי. קיבלנו את התזכורת שחברה כלכלית לא יכולה להיות אחראית על פיקדון אנושי. יושב כאן עו”ד שמגלגל את האשמה על הש.ג. ועל משרד הרווחה – אין לו הסברים ורק תירוצים. מאשים את כל העולם למעט החברה ומזהיר חבר כנסת. תתבייש לך. ‏מקווה מאוד שמשטרת ישראל תמצה עם הפושעים את הדין, ואם היא לא תעשה את זה – אנחנו נעשה את זה. עליי אתה לא מאיים, אני עומד לצד המשפחות”.

פינטו דרשה לסגור את המעונות “שבהם חיים בתת-תזונה, השפלה ומכות” ולקדם שיקום בקהילה, וולדיגר ציינה כי למשפחה של אנשים עם מוגבלויות אין מעמד חוקי, “וכל העת היא מרגישה מתגוננת”, והתלוננה על העונשים המגוחכים שפוסקים השופטים נגד עובדים-מתעללים.

סימני אלימות על החוסים בבני ציון
סימני אלימות על החוסים ב”בני ציון”

אמא לילד חוסה: אני מאמינה שיש הרבה יותר מקרים

“הגעתי לזעוק את הכאב שלי ושל הוריי. אני מניחה שאחי נפגע גם כן, אני פשוט לא יודעת”, סיפרה בוועדה נועה פוגל, אחות של צבי בן ה-29 שחי עם מוגבלות שכלית ומתגורר במעון. “לגדל ילד עם צרכים מיוחדים – זר לא יבין זאת. אני לא רוצה שאח שלי יהיה עציץ. המקום הזה צריך להיות בית. אמא שלי מתקשרת לשאול איך היה היום היום שלו, אין להם תשובה. אין דיאלוג עם אף אחד מהמוסד. אנחנו מבקשים לפתוח מצלמות ומקבלים את התשובה מהמוסד: אנחנו לא נשב עכשיו לצפות שעות באנשים במחלקה”.

לילך רון לוי, אמא של שחר, שנמצא שנתיים ב”בני ציון”: “שחר הוא אוטיסט, הוא לא יודע לשקר. הוא התלונן על מקרי אלימות וביקשנו לפתוח מצלמות, אך כרגיל לא עשו דבר. זה הסיוט הכי גדול שלנו. הפיקוח של משרד הרווחה כשל בתפקידו. שנתיים פנינו למינהל ולא עשו דבר, לא ערכו בירור ואמרו לנו שהוא משקר. בחודשיים ראו 600 מקרים. אני מאמינה שיש הרבה יותר. מזניחים את הבן שלי וזה לא פחות מהתעללות.

“ההורים מפחדים ממנהלי ההוסטלים והמעונות”, אומרת עורכת הדין גלית קרנר, המייצגת את משפחות “בני ציון”. “לא מכבדים את ההורים. אומרים להם ‘לא טוב לכם? אז קחו אותו, אנחנו לא רוצים אותו פה’. ישנה התנהלות רקובה של שנים. לא יכול להיות מצב שמנהל הוסטל הוא ללא הכשרה, לא יכול להיות שאנשים מטפלים בחוסים רק בגלל שיש להם דופק”.

רננה ישראל, אמא של נעמה, שנמצאת במרכזי תעסוקה, העידה: “הבת שלי, בת 26, הגיעה להידרדרות חמורה. מרוב בהייה באוויר שלא עושים דבר – המוח נפגע. משרד הרווחה תומך בהחלטת המוסדות האלה לא לשים מצלמות. כתבתי למשל על אלי אורן, בחור בן 32 שהיה בהוסטל. הוא התחיל להקיא והתלונן על כאבי בטן, אבל אמרו לו שזה בגלל שהוא אוטיסט. אחרי שנה לקחו אותו לבית חולים וגילו שיש לו סרטן. אם היו מגלים זאת מוקדם יותר אולי הוא היה חי היום”.  

הנהלת המעון פוטרה

סיגל מורן, מנכ”לית משרד הרווחה, הדגישה כי המשרד עובר טלטלה גדולה בימים אלה. “לפני חודש התקיים אצלי שימוע למעון ‘בני ציון’, לאחר שמונתה ועדת בדיקה ויישום המסקנות לא היו לשביעות רצוננו” אמרה. “זה רק מסרטון אחד שהגיע אלינו וראו בו מטפל שמכה דייר. תלונה הוגשה למשטרה. אמרתי למנהל המעון והבעלים של ‘אלאור’ שזה נראה שזה חלק מהתרבות הארגונית. בסיום השימוע קיבלתי החלטה לתת ל’בני ציון’ שלושה חודשים על תנאי. אבל לא איפשרו לנו לעשות כל פעולה כל עוד החקירה התנהלה כסמויה”.

מורן ציינה כי גייסה פנסיונרית של משרד הרווחה לנהל את המעון, ובמקביל גם עובדות שצופות בבניינים אחרים, ושהיא מקווה שלא יתגלו מקרים שונים בביתנים אחרים.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות