נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזם״התעללות גופנית, נפשית ומינית״: כתב אישום נגד לאית סלאמה - המטפל מ״בני...

״התעללות גופנית, נפשית ומינית״: כתב אישום נגד לאית סלאמה – המטפל מ״בני ציון״

עשרות סעיפים מפרטים את המעשים החמורים שעשה ל-17 דיירים ב״בני ציון״. בני משפחות של הדיירים הגיעו להפגין בבית המשפט

לאית סלאמה – צילום מסך מטיקטוק
לאית סלאמה – צילום מסך מטיקטוק

״במאות הזדמנויות שונות במהלך עבודתו במעון החוסים, התעלל המשיב בחוסים באכזריות, כדבר שבשגרה, באופן יומיומי, במהלך כל שעות היממה והטיל עליהם אימה״, כך נכתב בכתב אישום שהוגש הבוקר (ד׳) נגד לאית סלאמה (24), שהיה מטפל במעון ״בני ציון״.

כתב האישום, כולל עשרות סעיפים על התעללות פיזית נפשית, פיזית ומינית, והמשטרה ביקשה להאריך את מעצרות של סלאמה. על פי כתב האישום, הוא ״ביזה והשפיל את החוסים והכל במטרה להטיל מרותו, להענישם או להפחידם. בין היתר, הכה את החוסים נמרצות בראשם ובגופם, הטיח אותם בחוזקה למיטות ולספות, הפליא בהם אגרופיו, סטר להם בפנים, גרר אותם בכוח בבגדיהם, דחף אותם, הכה בהם באמצעות מוט של מגב, הטיל מימיו על מיטת חוסה, הצית אש בפניו של חוסה ובצמוד לאיבר מינו, צבט אותם, אחז באיבר מינם, הצליף בגופם באמצעות כבל, נשכם בגופם, בעט בגופם, דרך עם רגליו על ראשם, לפת את צווארם וחנק אותם תוך שהוא מקשה עליהם לזוז ולנשום״.

מכות וחניקות

סלאמה נאשם שפגע ב-17 דיירים של המעון במשך חמש שנים, אבל המעשים נחשפו רק לפני כחודש, לאחר שמשפחתו של אחד החוסים פנתה למשטרה, שבדקה את התלונה וצפתה בסרטונים ממצלמות האבטחה של המקום. אחד מ-17 הקורבנות שלו הוא א.א, בן 23 המתגורר במעון מספר חודשים, אשר עבר מסכת התעללויות מזעזעת. כך למשל מתואר בכתב האישום יום בחייו של א.א במעון: “ביום 21.12.17, סמוך לשעה 07:14, עת קם א.א ממקומו בספה, ניגש אליו הנאשם, אחז בצווארו, חנק אותו והטיח אותו בחזרה לספה. באותו מועד, סמוך לשעה 09:14, הוביל הנאשם את א.א למרכז הסלון תוך שהוא אוחז בידו השמאלית בחוזקה. הנאשם אחז בצווארו של א.א וחנק אותו, דחפו לספה, אחז בפניו בחוזקה וסטר לו בחוזקה בפניו שוב ושוב.

“בהמשך, סמוך לשעה 13:14, ניגש הנאשם ל-א.א, היכה באגרופו בחוזקה בפניו והטיח אותו אל הספה. הנאשם המשיך במעשיו, הגיח מאחורי א.א, אחז בצווארו, חנק אותו והכניס את אצבעותיו לתוך עיניו של א.א, אשר בתגובה הסיט את פניו. באותו מועד, סמוך לשעה 15:14, שב וניגש הנאשם ל-א.א שישב ספה. הנאשם אחז בראשו של א.א, חנק אותו, דחף והשכיב אותו בכוח עם גבו על הספה. הנאשם המשיך במעשיו, אחז בחוזקה בפניו של א.א וחסם עם ידיו את פיו ואפו של א.א במשך כ-6 שניות. בהמשך, הרחיק הנאשם את ההליכון של א.א. ממנו והטיחו בחוזקה לרצפה.

“באותו המועד, סמוך לשעה 14:32, הבחין הנאשם כי א.א קם ממקומו בספה וניגש לכיוונו במהירות. בתגובה לכך, התיישב א.א. מיד על הספה. הנאשם ניגש אל א.א וצבט אותו בין רגליו באזור איבר מינו והיכה באגרופו בפניו. באותו מועד, סמוך לשעה 17:14, דחף הנאשם את הספה עליה ישב באותה עת א.א, ובהמשך הכניס הנאשם את אצבעותיו לתוך עיניו של א.א, אשר בתגובה הרכין את ראשו ותפס את פניו עם ידו”. א.א נאלץ לסבול עוד ימים רבים כאלה.

הורים מפגינים מול בית המשפט, הבוקר. צילום - דיתה אוהב ציון
הורים מפגינים מול בית המשפט, הבוקר. צילום – דיתה אוהב ציון

הכתובת הייתה על פני החוסים

בני משפחות של דיירים הפגינו הבוקר מול בית המשפט בעת הגשת כתב האישום, במטרה להעביר מסר שביטחונם של אנשים עם מוגבלויות אינו הפקר. “אנחנו נהיה שם כדי להראות את כוחנו ונדרוש שייעשה צדק עבור האהובים שלנו”, אמר אתמול לאתר “שווים” סמי (שם בדוי), אחיו של אחד הדיירים שנפגעו. “כמעט שנתיים אני מפציר בהורים שלי להוציא אותו מהמעון. היו להערכתי מספר מקרים שאחי עבר התעללות, אבל אף אחד במעון לא טרח לבדוק אותם״.

סמי לא לבד. הורים נוספים סיפרו בימים האחרונים ל”שווים” כי ראו סימני אלימות על גופם של ילדיהם, וכאשר דיווחו להנהלה, זו מיסמסה את התלונות, לטענתם. סימה, אחותו של שהרם פריזד (42), דייר במעון, העידה שראתה כבר לפני שנתיים סימני אלימות על גופו וחבלות סביב עיניו. היא ומשפחתה ביקשו לראות את מצלמות האבטחה המותקנות במעון, אך לטענתה מנהל המקום סירב. “אנחנו יודעים שלא טיפלו כראוי באחי”, אמרה ל”שווים”. “פנינו למנהל פעמים רבות, אבל הוא טייח הכל. כל הזמן נתנו כדורים לאחי כדי שיישן ולא יעשה כלום. אחרי האירוע של האלימות, בכל פעם ששהרם היה צריך לחזור למעון, הוא היה בוכה, מפחד ממה שיעשו לו”.

חנה נעים, אמא של שרון, בן 31 עם אוטיזם ומוגבלות שכלית שמתגורר ב”בני ציון”, אמרה שגם היא ראתה סימנים על גופו. “לפני שנה בערך שרון הגיע הביתה עם מכה חזקה בעין, ממש פנס”, סיפרה, “התלוננו אצל מנהל המעון ואמרנו לו שאנחנו חושדים שמישהו היכה אותו. ביקשנו ממנו לבדוק את מצלמות האבטחה. כמו במקרים רבים אחרים, הוא אמר שזה כלום ושאין מה לדאוג. אנחנו מרגישים שזה היה טיוח אחד גדול”.

סימני אלימות על החוסים בבני ציון
סימני אלימות על החוסים בבני ציון

עם זאת, בסאלמה היא לא חשדה: “לאית היה כמו בן שלנו. הוא היה מצלם סרטונים עם שרון ושולח לנו. הוא נתן לנו את התחושה הכי טובה שיש. מי חשב בכלל שהוא יכול לעשות מעשים מפלצתיים כאלה?”

מפעילת המעון: פיטרנו עובדים ופנינו למשטרה

סאלמה נעצר, כאמור, רק לאחר שמשפחתו של אחד החוסים פנתה לעובדת סוציאלית במעון והתלוננה על סימני אלימות. העובדת פנתה למשטרה, ושם החלו לבדוק את מצלמות האבטחה. בסרטונים נדהמו השוטרים לראות מאות מקרים של אלימות קשה כלפי דיירים, ובהם מכות, הצלפות, חניקות באמצעות כריות ואפילו השתנות במיטותיהם. יש לציין כי סאלמה חשוד גם במעשה מגונה באחד הדיירים.

בעקבות חשיפת ההתעללות, במשרד הרווחה החליטו להחליף באופן מיידי את הנהלת המעון ולהשעות את המפעיל, חברת “אלאור”. אתמול קיימו חברי ועדת הרווחה בכנסת דיון דחוף על המקרה והתעקשו לשמוע מנציגי המעון איך ייתכן שההתעללות נמשכה למרות הדיווחים של המשפחות לאורך השנים. עורך הדין בני כץ, שמייצג את “אלאור”, השיב להם: “נאמרים כאן דברים קשים ביותר וצריך לעשות בדק בית. אנחנו לא מתכוונים להגן על עובדים שאיבדו צלם אנוש וביצעו מעשים בלתי נסלחים. ב-18 חודשים האחרונים פיטרנו שישה עובדים שחשדנו לגביהם שעברו על החוקים. יש לנו אפס סובלנות למקרים כאלה”.

“כל מי שעמד ופגע לא ראוי לעבוד אצלנו”, המשיך כץ. “משרד הרווחה לא מנסה לקחת אחריות אלא לגלגל את האשמה עלינו. משטרת ישראל קיבלה מאיתנו עשרות תלונות, ואנחנו לא יודעים מה נעשה איתן”. לטענת רפ”ק מיטל גרף, ראש תחום חקירת אנשים עם מוגבלויות במשטרה, כל דיווח המגיע למשטרה מטופל ולא מתעלמים ממנו, אבל לעיתים החקירה מתנהלת בחשאיות.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות