נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותלבכות זה לא היסטריה ובטח לא בעיה נפשית

לבכות זה לא היסטריה ובטח לא בעיה נפשית

בעולם של ח"כ מיכל וולדיגר מותר בכיף לכעוס ולצעוק במשכן, אבל אסור חלילה לבכות, כי לשיטתה זה מעיד על בעיה נפשית

“למרות שאני באה מתחום בריאות הנפש, אני לא יודעת מה עובר עליה”- ככה אמרה חברת הכנסת מיכל וולדיגר על יושבת ראש הקואליציה, עידית סילמן, שפרצה בבכי בוועדה בכנסת בשבוע שעבר.

תרשו לי לפרש את האמירה של ח”כ וולדיגר. היא במילים אחרות קוראת לעידית סילמן משוגעת\היסטרית, וכל זאת בגלל שהיא בכתה! בכי הוא הבעה של רגש. והכנסת היא מקום מקצועי, שבו אמורים להתנהל במקצועיות ואיפוק. נכון? נכון? לא נכון.

מיכל וולדיגר - צילום מתוך אתר הכנסת
ח”כית מיכל וולדיגר – צילום מתוך אתר הכנסת

כואב לך? תשתקי או תדחיקי

חברי וחברות כנסת צועקים וצורחים ומביעים כעס כל הזמן. כעס הוא רגש לגיטימי שמותר להביע בכנסת. כעס הוא רגש גברי, שבדרך כלל אנשים שוכחים שהוא אפילו רגש. הסטיגמה על הבעת ייאוש וכאב של נשים היא סטיגמה קשה לצערי הרבה פעמים גם בתוך העולם הטיפולי של בריאות הנפש.

אנחנו חיים בעולם שבו פסיכיאטרים עדיין נותנים כמעט לכל אישה את התווית של “אישיות גבולית”, ברגע הראשון שהיא מחצינה סימני מצוקה. התוויה שחברותי קוראות לה, ובצדק, ההיסטריה המודרנית.

אנחנו חיים בעולם בו נשים שחיות עם כאבים כרוניים מקבלות הפניה לפסיכיאטר, בזמן שהן סובלות ממחלות שזקוקות לטיפול רפואי, כמו אנדומטריוזיס. כואב לך? את מיואשת? את סובלת? הכל בראש שלך. תשתקי או תקחי כדור הרגעה. תדחיקי עמוק פנימה. אל תבכי, בכי זה רגש מתועב.

בעולם כזה מותר בכיף לכעוס ולצעוק במקומות פומביים כמו בכנסת, אבל אסור לבכות. אוי לא, רק לא בכי. אישה בוכה היא אישה היסטרית, משוגעת. בוא נעשה פתולוגיזציה של דמעות ונעלים אותם מהמרחב הציבורי.

עידית סילמן - צילום מתוך אתר הכנסת
ח”כית עידית סילמן – צילום מתוך אתר הכנסת

ונהפוך הוא

אבל מה שהכי חמור בתקרית הזו היא העובדה שכל זה קרה במסגרת דיון על חוק של חברת הכנסת וולדיגר, על סטיגמה כלפי נוער מתמודד נפש. אני מניח שלקראת פורים וולדיגר רצתה להראות לנו דוגמה חיה ובועטת לעיקרון של “ונהפוך הוא”- איך פועלים לקראת משהו ויוצרים תוצאה הפוכה. איך מחוקקים חוק למען מתמודדות ומתמודדי נפש ונגד סטיגמה נגדנו, ובו זמנית עושים שימוש ברטוריקה כל כך סטיגמטית כלפי חברת כנסת שבסך הכל הביעה רגש נורמלי.

אני מעריך מאוד את ההתגייסות של חברת הכנסת וולדיגר לנושא של בריאות הנפש, את היותה חלק מהשדולה לבריאות הנפש בכנסת ואת העובדה שהיא טורחת ומגיעה לכנסים ואירועים של בריאות הנפש. אבל השינוי, איך נגיד את זה, השינוי צריך להתחיל בתוכנו.

הכותב, בן 25, הוא טרנסג’נדר, יוצא החברה החרדית, סטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית, מרצה, ובעל ערוץ יוטיוב חינוכי

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות