נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאוטיזםיש מועד: מתי ייכנס לתוקף ה"פטור מתור" המורחב

יש מועד: מתי ייכנס לתוקף ה”פטור מתור” המורחב

שר המשפטים פירסם את התקנות המרחיבות את מספר הזכאים לפטור מתור לקבלת שירות ציבורי ל-480 אלף

שר המשפטים גדעון סער. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

זה קורה: שר המשפטים גדעון סער פירסם אתמול את התקנות החדשות המרחיבות את הזכאות של אנשים עם מוגבלויות שונות לפטור מתור לקבלת שירות ציבורי. התקנות, שצפויות להיכנס לתוקף ב-16 ביוני (3 חודשים מיום פרסומן), יכללו 480 אלף איש עם מוגבלות שאמורים ליהנות מההטבה.

יש לציין כי מדובר בכל התורים למקומות המספקים שירותים ציבוריים בישראל, כולל מרכולים, בתי מרקחת, שדות תעופה, מסעדות ועוד, אולם חשוב לדעת כי הפטור לא יהיה תקף במקומות שבהם ניתן להזמין תור מראש, כמו למשל בבנקים ובמשרדים ממשלתיים. כמו כן, הפטור לא יהיה תקף במקומות שבהם ההמתנה בתור היא במכונית, כגון בכניסה לגנים לאומיים או תחנות דלק.

לצורך יישום המהלך יונפקו לזכאים תעודות פטור מתור. התעודות יונפקו על ידי המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון, הרשות לזכויות ניצולי שואה ומשרד הרווחה – עבור בעלי תעודת עיוור זכאים. לפי התקנות, האחראי לתור בכל מקום יהיה רשאי לדרוש מן האדם עם המוגבלות הצגת תעודה תקפה המציינת את זכאותו לפטור מתור, בצירוף הצגת תעודה מזהה. זאת, למעט ילדים מתחת לגיל 16 שלהם עדיין לא הונפקה תעודת זהות.

אלה הזכאים לפטור מתור לפי התקנות החדשות:

  • כל ילד שמקבל קצבת ילד נכה מביטוח לאומי.
  • כל ילד שנושא תו נכה ממשרד התחבורה, כולל ילדים עיוורים.
  • כל מי שמקבל קצבת שר”ם (כולל עיוורים).
  • כל מי שמקבל הטבת ניידות בלי כל קשר לאחוזי הניידות.
  • כל מי שזכאי למלווה, ונקבעה לו 100% נכות.
  • כל אדם עם מוגבלות נפשית, מש”ה או אוטיזם, עם יותר מ-40% נכות לפי ביטוח לאומי.
  • כל מי שזכאי לקצבת שר”מ או לקצבת סיעוד, ומי שעונים לתנאים דומים לפי חוקי השיקום במשרד הביטחון.

פטור מתשלום למלווה – החל מגיל 8

במקביל, התקנות החדשות מרחיבות את הפטור מתשלום של מלווה על שירותים במקומות ציבוריים. הפטור יינתן למלווים של ילדים מגיל 8 עם כל סוגי המוגבלויות, שזכאים לקצבת ילד נכה.

הזכאות תינתן גם למלווים של אנשים שהוכרו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון כזכאים לתמיכה, שבמהותה היא מקבילה לגמלאות סיעוד או שר”מ של הביטוח הלאומי, וכן למלווים של ניצולי שואה המוכרים על ידי הרשות לזכויות ניצולי שואה.

חשוב לסייג שהפטור מתשלום למלווה לא יינתן כאשר הכניסה למקום הציבורי כרוכה בשירות אישי למלווה, כמו הקצאת מקום ישיבה נפרד למשל.

מרחיבים את הזכאות הקיימת

נכון היום, הפטור מתור ניתן רק לילדים עם אוטיזם, מוגבלות שכלית או מוגבלות נפשית; וכן לבוגרים עם אוטיזם ואנשים עם נכות רפואית של 50% ומעלה. הפטור מתשלום למלווים במצב הנוכחי ניתן לילדים מגיל 12 בלבד עם מוגבלות שכלית או נפשית, או על הספקטרום האוטיסטי, וכן למבוגרים עם מוגבלות שכלית וכאלה על הספקטרום האוטיסטי, שנקבעה להם נכות רפואית בשיעור של 50% לפחות.

למהלך שותפים מספר גורמים, ובהם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, ארגונים אזרחיים בתחום, ח”כ יוראי הרצנו להב וועדת העבודה והרווחה של הכנסת. גם משרד האוצר נתן את ברכתו לשינוי. “כ-480 אלף איש יהיו זכאים לכך מהיום”, אמרה יו”ר ועדת העבודה והרווחה, ח”כית אפרת רייטן, לאחר שהתקנות אושרו בוועדה. “מעתה, גם אדם עם מוגבלות נפשית, שכלית או אוטיזם, עיוור, ניצול שואה, נפגע פעולות איבה, מקבל גמלת סיעוד, ניידות וילד נכה – יהיו פטורים מעמידה בתור. אחרי מבוי סתום של שנים, הצלחנו לפתור את הסבך ולהביא בשורה משמעותית ודרמטית”.

ח”כ יוראי להב הרצנו אמר: “הדיון הזה הגיע לעולם מתקלה. שמו בצד אנשים שהלקות שלהם נראית לעין, כאלה עם בעיות מוטוריות. בעצם, עשינו חיבוק דב לאנשים שיש להם קושי לעמוד בתורים. מברך על הרחבת הפטור לאלה שבאמת זקוקים לו”.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, דן רשל, אמר: “אנחנו מודעים לכך שהנושא מעורר אמוציות ואי אפשר לרצות כל אחד ואחת. חשוב שלא יקרה מצב שנושא הפטור מתור ייצא לגמרי משליטה, כמו למשל המצב של חניות הנכים היום. עשינו עבודה כוללנית ושולחנות עגולים, וההצעה שהתקבלה היא הנכונה וההוגנת ביותר. אנחנו מאמינים בללמוד מהשטח, נמשיך לאסוף נתונים ונהיה גמישים וקשובים להתאים את הצרכים בעתיד”.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות דן רשל

יובל וגנר, יו”ר עמותת נגישות ישראל: “עכשיו מגיע האתגר האמיתי – שלב היישום בשטח. צריך לוודא שכל הגופים שצריכים להטמיע את הפטור מתור רתומים לכך. מצד שני, צריך לדאוג שרק מי שצריך להשתמש בפטור יעשה זאת. הפנייה שלי היא לציבור כולו –  אתם צריכים לקבל זאת בהבנה, בסבלנות, ברגישות ובאמפתיה”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות