נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהמוח שלי הוא כמו זברה שנמלטת מאריה

המוח שלי הוא כמו זברה שנמלטת מאריה

הפיגועים בשבועיים האחרונים משפיעים במיוחד על מי שמתמודד עם פוסט-טראומה. אמיר שטיין מבקש: תנו לנו לחזור לשגרה בקצב שלנו

אמיר שטיין. צילום: נועם לוצנר
אמיר שטיין. צילום: נועם לוצנר

בשבועות האחרונים אני לא יכול לשמוע את השאלה “מה שלומך?” או “איך אתה?”, בעיקר בגלל שנראה שהסביבה לא מוכנה לקבל את זה שמצבי לא בסדר. אני לא בסדר. אני לא בסדר כשאנשים מתים ברחובות, אני לא בסדר כשיורים במתמודדי נפש, אני לא בסדר כשהאפשרות שאין הנהגה צפה על פני השטח ונהיית אמיתית. מעבר לעובדה שמדובר אובייקטיבית באירועים מטלטלים, כפוסט טראומטי הם משפיעים עלי בצורה עוצמתית, שיכולה להתפרש על פני זמן ארוך יותר מאנשים אחרים.  

למרות שתודה לכל האלים והאלות אף אחד ממכרי לא נכלל בפיגועים, אני באבל. מצאתי את עצמי בוכה, מתעורר ביקיצה טבעית ממש מוקדם בבוקר, וקצת יותר דרוך ועצבני לאורך היום. היו יותר התקפי חרדה ויותר פלאשבקים, וגייסתי את כל הכלים שלי כדי להתמודד. ביקשתי דחיות לחלק מהמטלות שלי בלימודים, ביטלתי את הוי הכחול בוואטסאפ ונחתי יותר (סדרות היסטוריות קוריאניות חזרו ללו”ז הצפוף שלי).  

אני בטוח שחלק מהמרצים שלי חשבו שמדובר בתירוצים, או שהאנשים שלא עניתי להם חשבו שאני מתעלם. אבל אני יודע במלוא הכנות שלקחתי את הזמן שהייתי צריך כדי להרגיע את מערכת העצבים שלי.  

השקט שמסתיר את הסערה 

כפוסט טראומטי, אני ממילא יותר דרוך, פחות רגוע, חסר מנוחה. כשאנשים מדמיינים ‘פחות רגוע’ הם מדמיינים אדם צועק וכועס, אבל לא לזה הכוונה. פחות רגוע מתייחס לסערות הפנימיות שמתחוללות בתוכי. מבחוץ ולאחרים אני נדמה רגוע ושקט, מה שעוד יותר מוסיף על הבעיה.  

כשלא רואים את הקושי, קשה להתייחס ולתת מענה. קשה לראות מאחורי הפרצוף השלו שלי את מערכת העצבים האוטונומית שמשחררת אדרנלין כי היא חושבת שלא בטוח, את מצבי הקיפאון והבריחה. במצבי סכנה אובייקטיבית, כל המערכות האלו מתגברות. האדרנלין זורם ואני ער 22 שעות ברצף.  

דמיינו את זה ככה: האם ראיתם אי פעם זברה נרדמת בזמן שרודף אחריה אריה? המוח שלנו לא יודע להבדיל בין ידיעה חדשותית על אסון, לבין אריה רודף אחרי בסוואנה. סכנה זו סכנה.  

לכל אחד מאיתנו שריטות ואתגרים שונים 

כאדם מבוגר שלוקח חלק בחברה, אני צריך לעמוד בלוחות זמנים, לבצע את תפקידי בעבודה ולקחת אחריות על מגוון מטלות שעלי לדאוג להם. ואני עושה את זה. אני מעדיף כל יום בחיי כמבוגר על פני חיים כילד. אבל לפעמים אני צריך להאט את הקצב, לנשום עמוק ולהפחית מהעומס, כדי שהתפקוד והעשייה החיובית יוכלו להימשך.  

במדינתנו הקטנה, לצערנו, יש הרבה יותר מדי פוסט טראומטיים. חלקם גלויים כמוני, חלקם בארון וחלקם אפילו לא מודעים לכך שהם צריכים לעבור אבחון. למען כולנו, אחרי מצבי אסון וזעזועים פוליטיים וחברתיים, תנו לנו לחזור לעצמנו בקצב שלנו. בצורה שטובה לנו. לא כולם נהיה בסדר באותו קצב, וזה בסדר גמור.  

כמו שאמרו חז”ל במסכת ברכות: “אין דעתם דומה זה לזה ואין פרצופיהן דומים זה לזה” – בני אדם שונים חיו חיים שונים ומגוונים, לכל אחד מאיתנו שריטות שונות ואתגרים שונים. יש מקום לכולנו! 

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות