נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםעשו זאת בעצמכם: ניתן כבר להנפיק תעודת נכה עם פטור מתור

עשו זאת בעצמכם: ניתן כבר להנפיק תעודת נכה עם פטור מתור

ב-16 ביוני ייכנסו לתוקף התקנות החדשות והמורחבות, ואתם כבר יכולים להוציא תעודה עדכנית עם הפטור באתר הביטוח הלאומי

תעודת נכה עם פטור מתור של הביטוח הלאומי

בעוד חודש וחצי ייכנסו לתוקף תקנות הפטור מתור החדשות והמורחבות לאנשים עם מוגבלויות. עד היום נכללו בהטבה ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם ובעיות נפשיות, ומה-16 ביוני יצטרפו אליהם מאות אלפי זכאים חדשים, ברובם אנשים עם מוגבלויות פיזיות. בסך הכל יעמוד מספר הפטורים מתור על 480,000.

מבדיקת “שווים” עולה כי כבר עתה יכולים יותר מ-400,000 זכאים –  אלה שמקבלים את קצבת הנכות שלהם מהמוסד לביטוח לאומי (לא כולל נכי צה”ל) – להיכנס לאתר המוסד, למלא פרטים מזהים ולהנפיק תעודת נכה דיגיטלית בעצמם. התעודה העדכנית כבר כוללת את הפטור מתור, ולמי שזכאי לכך – גם פטור מתשלום למלווה (פירוט בהמשך).

זכאים חדשים, כדאי לשים לב! למרות שהתעודה כבר בידיכם, אתם אמורים להתחיל להשתמש בה רק החל מה-16 ביוני, אז ייכנסו לתוקף התקנות החדשות שהתקין שר המשפטים גדעון סער. התקנות, כאמור, הרחיבו דרמטית את הזכאות של אנשים עם מוגבלויות שונות לפטור מתור לקבלת שירות ציבורי.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

מה זה שירות ציבורי? מדובר למעשה בכל התורים למקומות המספקים שירותים ציבוריים בישראל, כולל מרכולים, מוסדות פנאי ותרבות, שדות תעופה, מסעדות ועוד. אולם, חשוב לדעת כי הפטור לא יהיה תקף במקומות שבהם ניתן להזמין תור מראש, כמו למשל בבנקים ובמשרדים ממשלתיים. בנוסף, הפטור לא יהיה תקף במקומות שבהם ההמתנה בתור היא במכונית, כגון בכניסה לגנים לאומיים או תחנות דלק.

בביטוח הלאומי נערכו מראש לצורך יישום המהלך ומבטיחים שעד ה-16 ביוני יקבלו כל הזכאים את תעודת הנכה המעודכנת, כולל הפטור מתור (אם יש), לבתיהם באמצעות הדואר. במקביל, אמור משרד הביטחון להנפיק תעודות דומות לנכי צה”ל, וכך גם הרשות לזכויות ניצולי שואה, שתנפיק תעודות לניצולים זכאים.

בלי קשר לתעודה הקשיחה (כמו רישיון נהיגה) שתגיע בדואר, כל זכאי או הורה לילד זכאי יכולים להנפיק תעודת נכה דיגיטלית באתר הביטוח הלאומי, כולל הפטור מתור. לפי התקנות החדשות, האחראי לתור בכל מקום ציבורי יהיה רשאי לדרוש מן האדם שמבקש פטור מתור להציג את התעודה החדשה בצירוף תעודה מזהה (תעודת זהות או רישיון נהיגה). זאת, למעט ילדים מתחת לגיל 16, שלהם עדיין לא הונפקה תעודת זהות.

זו רשימת הזכאים לפטור מתור לפי התקנות החדשות:

כל ילד שמקבל קצבת ילד נכה מביטוח לאומי.

כל ילד שנושא תו נכה ממשרד התחבורה, כולל ילדים עיוורים.

כל מי שמקבל קצבת שר”מ (כולל עיוורים).

כל מי שמקבל הטבת ניידות, בלי קשר לאחוזי הניידות.

כל מי שזכאי למלווה ונקבעה לו 100% נכות.

כל אדם עם מוגבלות נפשית, מוגבלות שכלית התפתחותית או אוטיזם עם יותר מ-40% נכות לפי ביטוח לאומי.

כל מי שזכאי לקצבת שר”מ או לקצבת סיעוד, ומי שעונים לתנאים דומים לפי חוקי השיקום במשרד הביטחון.

פטור מתשלום למלווה – החל מגיל 8

במקביל, התקנות החדשות מרחיבות את הפטור מתשלום של מלווה על שירותים במקומות ציבוריים. הפטור יינתן למלווים של ילדים מגיל 8 עם כל סוגי המוגבלויות, שזכאים לקצבת ילד נכה. הזכאות תינתן גם למלווים של אנשים שהוכרו על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון כזכאים לתמיכה, שבמהותה היא מקבילה לגמלאות סיעוד או שר”מ של הביטוח הלאומי, וכן למלווים של ניצולי שואה המוכרים על ידי הרשות לזכויות ניצולי שואה. כאמור, לאלה יצוין על תעודת הנכה כי הם זכאים גם לפטור מתשלום למלווה.

חשוב לסייג שהפטור מתשלום למלווה לא יינתן כאשר הכניסה למקום הציבורי כרוכה בשירות אישי למלווה, כמו הקצאת מקום ישיבה נפרד עבורו, למשל.

וככה נראית תעודת נכה עם פטור מתור ופטור מתשלום עבור מלווה

איך זה עובד?

כל מי שרוצה להנפיק תעודת נכה דיגיטלית – הכוללת את הפטורים – ומקבל קצבה מהביטוח לאומי, מוזמן להיכנס לאתר הביטוח הלאומי. אחרי שנכנסתם אתם ממלאים את פרטי המבוטח, הבוגר או הילד הנכה, ואחר כך את מספר תעודת הזהות של מבקש התעודה. לאחר מכן, בדף הבא, צריך למלא פרט מזהה כלשהו לגבי המבוטח, למשל כרטיס אשראי, טלפון מאומת או מייל. אחרי שקיבלתם קוד אישור אתם מקישים אותו ומגיעים לדף הבא, שבו מוצגת התעודה וניתן גם לשמור אותה.

כאמור, עד ה-16 ביוני צפויים כל הזכאים לקבל בנוסף כרטיס קשיח דמוי רישיון נהיגה לתיבות הדואר.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות