נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיבריאותזיו הקטן הוא הפנים של מחדל כוח האדם בחינוך המיוחד

זיו הקטן הוא הפנים של מחדל כוח האדם בחינוך המיוחד

בגיל ארבעה חודשים לקה זיו כהן באירוע מוחי. הוריו ניסו למצוא גן שיקומי בחולון, אבל לא מצאו אחד קרוב בגלל מחסור בסייעות. עיריית חולון: יש מצוקה בכל הארץ

זיו כהן רק בן שנה וחצי וכבר נמצא בתקופה קריטית של שיקום בחייו, לאחר שלקה באירוע מוחי בגיל ארבעה חודשים בלבד. ההורים שלו, תמי ושחר, ניסו למצוא לו גן שיקומי קרוב לביתם בחולון, אבל מצוקת כוח האדם לא מאפשרת את זה.

חסרים אנשי צוות

ההורים מספרים לאתר “שווים” כי קיבלו אישור לחלופת מעון דרך משרד הרווחה והביטחון החברתי במימון מלא של משרד הרווחה ועיריית חולון ושהוצע להם להשתבץ ב’גן מיכל’ המרוחק מביתם. אבל מאחר שהם הורים לפעוטות, ומתמודדים עם אינספור קשיים גם כך, הם ביקשו להשתבץ למעון ‘הדס’ שקרוב לביתם. התשובה של העירייה הייתה כי אמנם יש בגן מקום, אך חסרה בו סייעת ולכן לא יוכלו להירשם לשם.

בפוסט שפרסמו בפייסבוק הם מספרים שאחרי האירוע שלקה בו, הוא שהה במשך שבועות בבית החולים, בטיפול נמרץ, באשפוזים, בבית לוינשטיין ובשניידר. “במהלך השיקום לוינשטיין הוחלט על ידי אנשי מקצוע מהטובים ביותר בתחום כי עליו להתקבל לגן שיקומי בהקדם האפשרי על מנת למצות את הפוטנציאל לשיקום שלו, בעקבות האירוע המוחי בעקבות התסמונת (תסמונת ווסט) שהתגלתה במהלך האשפוז”, הם כותבים, “פעלנו כנדרש, הגשנו את כל הטפסים בבירוקרטיה בלתי פוסקת וקיבלנו עוד לפני שחרורו הביתה, את האישור הנכסף להתקבל לגן שיקומי בחולון, אך אין מקום בשבילו כי חסרים אנשי צוות, לא מצליחים לגייס ואין צפי לגיוס”.

“זונחים בריאות של תינוק כדי לחסוך בכוח אדם”

“עברנו את כל האישורים הדרושים לשלב את זיו במוסד חינוכי, וכרגע הדברים לא קורים בגלל ענייני בירוקרטיה”, אומרת תמי לאתר שווים, “כל צד שמאל של זיו נפגע, ובכל יום שהוא ממשיך לשבת בבית, מצטברים נזקים לטווח ארוך. אנחנו תושבים משלמי מיסים בעיר חולון, והיינו רוצים לדעת שיש תמורה בעד האגרה. לא ייתכן שיזנחו את הבריאות של התינוק שלנו כי רוצים לחסוך עלינו בעלויות של כח אדם”.

האם עוד מספרת כי בהתחלה הם הסכימו להיעתר להצעת העירייה ולהכניס את בנם להיכנס ל’גן מיכל’ ובתנאי שכאשר יתפנה מקום, הם יועברו ל’מעון הדס’ הקרוב יותר לביתם. אבל בחילופי דברים עם המפקחת על הגנים, ההורים נענו כי אין אפשרות להעביר את זיו לגן הקרוב לבית לאחר שלושה חודשים כפי שנאמר להם בהתחלה, וכעת זיו נותר ללא מסגרת בכלל. “ידענו שיש בעיית מחסור בכוח אדם שעתידה להיפתר, אבל לא הבנו שבעצם הם דוחים אותנו עד ספטמבר ללא מעון”, היא אומרת.

משפחת כהן - שחר, זיו ותמי
משפחת כהן – שחר, זיו ותמי

המצב לא משתפר

מצוקת כוח האדם היא לא בלעדית לגנים השיקומיים וקיימת בכל החינוך המיוחד. השכר הנמוך, בין השאר, דוחף מטפלים פרא-רפואיים וסייעות לשוק הפרטי. התוצאה היא שילדים לא מקבלים את הטיפולים שמגיעים להם כחוק, או שהם נאלצים להיות במסגרות רחוקות מהבית.

כאן ב”שווים” סיקרנו רבות את הבעיה ולמרות הזמן שחולף, לא נראה שיפור בנושא. מי שנותר ללא מענה הם ההורים והילדים, שגם כך מתמודדים עם קשיים ומצוקות לא פשוטות.

עיריית חולון: יש מצוקה גדולה של אנשי צוות בכל הארץ

מעיריית חולון נמסר בתגובה: המשפחה פנתה למנהל הרווחה והשירותים החברתיים העירוני במטרה לשלב את בנם במעון שיקומי. לאור מצבו הרפואי והקושי לשלבו במעון יום שיקומי בעת פנייתם הראשונית, ההורים קיבלו אישור ל’חלופת מעון’ דרך משרד הרווחה והביטחון החברתי. (180 שעות בחודש של סייעת ביתית, במימון מלא של משרד הרווחה ועיריית חולון).

בשלב מאוחר יותר, לאחר שבנם קיבל אישור רפואי כי יוכל להשתלב במעון, נעשתה פנייה נוספת של העו”ס המטפלת במשפחה למשרד הרווחה בבקשה לשיבוץ במעון יום שיקומי. יודגש, כי הגורם הבלעדי המכריע בשיבוץ הינו ועדת ההערכה במשרד הרווחה. בנם התקבל למעון יום שיקומי ‘מיכל’ אשר נמצא בחולון ואף אושרה לו הסעה למעון וחזרה כולל ליווי.

לצערנו, יש מצוקה גדולה של אנשי צוות במעונות יום שיקומיים לפעוטות בכל הארץ, וגם בחולון, ואף יש פעוטות רבים המוסעים למעונות יום שיקומיים מחוץ לחולון. הנושא הוסבר למשפחה.

בעת הבקשה היה מקום פנוי במעון ‘הדס’ בחולון, שהוא קרוב יותר לביתם, אך קיים בו מחסור בצוות המטפל. מתוך התחשבות בבקשתם, פנו שירותי הרווחה בעיריית חולון לפיקוח במשרד הרווחה בבקשה לשבצו בכל זאת במעון ‘הדס’. הפיקוח אישר את הבקשה ואולם התנה זאת בכך שהצוות יאויש על פי התקן. הנושא הוסבר למשפחה מספר פעמים אך הם בחרו להמתין לאיוש הצוות ואף חתמו  על ויתור המקום במעון ‘מיכל’. לדאבוננו, הצוות לא אויש ועל כן לא ניתן היה לקבלו במעון ‘הדס’.

לאחרונה, פנתה להורים שוב לעו”ס המטפלת ומסרה כי המקום האחרון במעון ‘מיכל’ עומד להיתפס והציעה להם לשקול שוב את שילובו במעון זה. תחילה ההורים הביעו הסכמתכם, על כן העו”ס ביקשה שוב השמה במעון ‘מיכל’ והתקבל אישור. לאחר מכן, הובן מההורים, כי הם מעוניינים בשילובו רק לשלושה חודשים ובספטמבר בכוונתם להעבירו למעון ‘הדס’.

העו”ס פנתה למפקחת על מנת לקבל את אישורה, כיוון שזהו הליך שאינו מקובל (בעת שילוב הפעוט במעון, הוא נקשר לצוות ונבנות לו תוכניות מותאמות ולא נכון לעשות שינוי זה מבחינה מקצועית). המפקחת לא אישרה את הבקשה ומסרה כי על ההורים להחליט אם להמשיך להמתין לאיוש הצוות במעון ‘הדס’ או להיכנס למעון ‘מיכל’ ולהמשיך בו גם שנה הבאה. מענה זה הוסבר להורים אשר החליטו להמתין לאיוש הצוות במעון ‘הדס’.

בשולי הדברים יצוין, כי מנהלת שירותי הרווחה שוחחה עם האב בטלפון, על פי בקשתו, הביעה את הזדהותה עם כאב המשפחה והקשיים עימם היא מתמודדת. יחד עם זאת, לא היה ביכולתה לתת מועד מדויק לאיוש כ”א במעון.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות