נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"



חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיאוטיזםזכרו את הנשמות שנרצחו כי נולדו בגוף שונה

זכרו את הנשמות שנרצחו כי נולדו בגוף שונה

הנאצים רצחו אנשים עם מוגבלויות לפני שהתחילו לממש את תוכניתם רחבת ההיקף לטיהור גזעי ואתני. לרצח הזה הם קראו "המתת חסד", וקדמה לו הסתה

יום השואה
יום השואה

ביום השואה אני מרגיש כאב גדול, שאינו קשור רק לקרובי משפחתי, שנרצחו בגלל שהיו יהודים. הכאב הנוסף חובק את כל אלה שאת שמם אינני יודע ואת פניהם אינני מכיר, אבל גם הם קרובים אליי עד מאוד – אנשים עם מוגבלויות.

הנאצים רצחו אנשים עם מוגבלויות לפני שהם בכלל התחילו לממש את תוכניתם רחבת ההיקף לטיהור גזעי ואתני. אנשים עם מוגבלויות, פיזיות וקוגניטיביות היו בעיניהם ההיפך הגמור מהעולם שהם דמיינו: עולם בו שולטים אנשים מושלמים בגופם, שמכחידים את החלש מהם.

“איש זה עולה לכם כסף רב”

לרצח, שהם כינו: “המתת חסד”, קדמה הכנה בדעת הקהל בצורת תעמולה. ציורים שנועדו להיות דוחים של אנשים עם מוגבלויות, בעיקר קוגניטיביות, שמתחתם הופיע הכיתוב: “איש זה עולה לכם כסף רב: (נקבו בסכום כלשהו) מדי חודש”. 

ואם לא די בנשמות הטהורות הללו, שנרצחו על לא עוול בכפן, רק משום שנולדו בגוף שונה, הנאצים גם הטילו מום באנשים רבים. לישראל הגיעו מי שכונו: “אודים עשנים”, שרידי יהדות מפוארת של אירופה, שמספר חקוק בזרועם והרוע שנחרט בנשמתם מעיר אותם בלילה בצעקות.

אני עוצם את עיניי באזעקה ופוקח אותן לאחר מכן, ואותה שאלה מהדהדת בלבי: “האם אני בטוח פה? האם למדנו את הלקח?” התשובה היא, באופן כללי: “נראה שכן”. המדינה הזו הוקמה כדי להיות בגופה וברוחה אנטי תזה לרוע הנאצי.

אלוהים שבשמיים, תדריך את צעדנו

שני גורמים אפשרו את הנאציזם: שלטון שכונן מנגנון רצחני, ואוכלוסייה ששתקה מתוך הסכמה או בגלל פחד.

במדינת ישראל, 2022, השלטון מקדם חקיקה שתאפשר לאנשים עם מוגבלויות לחיות בכבוד ולהשתלב בחברה. אני לא תמיד מסכים עם הדרך שבה המחוקק מפרש את הצרכים של אנשים עם מוגבלויות או עם הפתרונות המוצעים, אבל אני לא מפקפק בכוונה הטובה.

הפוליטיקאים גם למדו לא לדבר על אנשים עם מוגבלויות רק בשפה כלכלית, כלומר רק כעל בריות לא יצרניות עם תג מחיר מנופח. הזמנים האלה עברו. רוב האנשים שאני פוגש במרחב הציבורי מגלים הבנה והתחשבות כלפי אנשים עם מוגבלויות.

אל מלא רחמים, תחת כנפיך הם חוסים כעת. ואנחנו נושאים אליהם את עינינו כאל כוכב הצפון, כוכב המצפון, שידריך את צעדינו על פני האדמה.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות