נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאוטיזםזכרו את הנשמות שנרצחו כי נולדו בגוף שונה

זכרו את הנשמות שנרצחו כי נולדו בגוף שונה

הנאצים רצחו אנשים עם מוגבלויות לפני שהתחילו לממש את תוכניתם רחבת ההיקף לטיהור גזעי ואתני. לרצח הזה הם קראו "המתת חסד", וקדמה לו הסתה

יום השואה
יום השואה

ביום השואה אני מרגיש כאב גדול, שאינו קשור רק לקרובי משפחתי, שנרצחו בגלל שהיו יהודים. הכאב הנוסף חובק את כל אלה שאת שמם אינני יודע ואת פניהם אינני מכיר, אבל גם הם קרובים אליי עד מאוד – אנשים עם מוגבלויות.

הנאצים רצחו אנשים עם מוגבלויות לפני שהם בכלל התחילו לממש את תוכניתם רחבת ההיקף לטיהור גזעי ואתני. אנשים עם מוגבלויות, פיזיות וקוגניטיביות היו בעיניהם ההיפך הגמור מהעולם שהם דמיינו: עולם בו שולטים אנשים מושלמים בגופם, שמכחידים את החלש מהם.

“איש זה עולה לכם כסף רב”

לרצח, שהם כינו: “המתת חסד”, קדמה הכנה בדעת הקהל בצורת תעמולה. ציורים שנועדו להיות דוחים של אנשים עם מוגבלויות, בעיקר קוגניטיביות, שמתחתם הופיע הכיתוב: “איש זה עולה לכם כסף רב: (נקבו בסכום כלשהו) מדי חודש”. 

ואם לא די בנשמות הטהורות הללו, שנרצחו על לא עוול בכפן, רק משום שנולדו בגוף שונה, הנאצים גם הטילו מום באנשים רבים. לישראל הגיעו מי שכונו: “אודים עשנים”, שרידי יהדות מפוארת של אירופה, שמספר חקוק בזרועם והרוע שנחרט בנשמתם מעיר אותם בלילה בצעקות.

אני עוצם את עיניי באזעקה ופוקח אותן לאחר מכן, ואותה שאלה מהדהדת בלבי: “האם אני בטוח פה? האם למדנו את הלקח?” התשובה היא, באופן כללי: “נראה שכן”. המדינה הזו הוקמה כדי להיות בגופה וברוחה אנטי תזה לרוע הנאצי.

אלוהים שבשמיים, תדריך את צעדנו

שני גורמים אפשרו את הנאציזם: שלטון שכונן מנגנון רצחני, ואוכלוסייה ששתקה מתוך הסכמה או בגלל פחד.

במדינת ישראל, 2022, השלטון מקדם חקיקה שתאפשר לאנשים עם מוגבלויות לחיות בכבוד ולהשתלב בחברה. אני לא תמיד מסכים עם הדרך שבה המחוקק מפרש את הצרכים של אנשים עם מוגבלויות או עם הפתרונות המוצעים, אבל אני לא מפקפק בכוונה הטובה.

הפוליטיקאים גם למדו לא לדבר על אנשים עם מוגבלויות רק בשפה כלכלית, כלומר רק כעל בריות לא יצרניות עם תג מחיר מנופח. הזמנים האלה עברו. רוב האנשים שאני פוגש במרחב הציבורי מגלים הבנה והתחשבות כלפי אנשים עם מוגבלויות.

אל מלא רחמים, תחת כנפיך הם חוסים כעת. ואנחנו נושאים אליהם את עינינו כאל כוכב הצפון, כוכב המצפון, שידריך את צעדינו על פני האדמה.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות