נושאים קשורים

מורה שהורשע בתקיפת חוסים פוטר מעבודתו

שאדי טרביה, שהורשע בתחילת 2023 בעבירות אלימות כלפי מטופלים קטינים, הועסק במקביל בבית ספר בסחנין. בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה קבע כי יש לסיים את העסקתו

גם אפוטרופוסים יורשו לבדוק ב”הר כסף” ו”הר הביטוח”

חידוש לפלטפורמה לבדיקת חסכונות וביטוחים של משרד האוצר: גם אפוטרופוסים יוכלו לגשת למידע כדי לשפר את המצב הפיננסי של האדם לו הם מסייעים

ביטוח לאומי: נפגעי איבה זכאים למימון טיפולים אלטרנטיביים

בין הטיפולים: דיקור סיני, עיסוי, רפלקסולוגיה, טיפול באמצעות בעלי חיים, טאי צ'י, ביו פידבק ואפילו גלישת גלים. איך מקבלים את ההחזרים? כל הפרטים בכתבה

לאהבה אין מגבלה: צפו בהצעת הנישואים המרגשת

במהלך ההכנות למירוץ "איתן", דור שירן, ספורטאי אוטיסט, הציע נישואים לבת זוגו טל הוף, גם היא עם מוגבלות. כמובן שהיא הסכימה: "אני מחכה כבר לחתונה"



“במלחמה לא לקחו בחשבון אנשים עם מוגבלויות”

כך הודה שר הרווחה, יעקב מרגי, בדיון מיוחד בכנסת וסיפר: "פינינו אנשים עצמאית לאזורים בטוחים". התחייב ללמוד ולהפיק לקחים: "באוצר קשובים אלינו"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותאלה החידושים בנושא "תומכי החלטה" לאנשים עם מוגבלויות

אלה החידושים בנושא “תומכי החלטה” לאנשים עם מוגבלויות

מי שצריך עזרה עם קבלת החלטות או התמודדות עם ביורוקרטיה, יוכל למנות "תומך החלטה", בעזרת האפוטרופוס הכללי ובית המשפט. כל השאלות והתשובות על התקנות החדשות

עזרה במילוי טפסים - אילוסטרציה
תומך שיעזור במה שצריך

אתה אדם עם מוגבלות, שאין לו אפוטרופוס, או לא צריך אחד קבוע, אבל כן זקוק לעזרה מסוימת בקבלת החלטות או בביצוען? אתה מתקשה בהתמודדות עם ביורוקרטיה בגלל בעיות שיוצרת המוגבלות? בשעה טובה, נוסחו התקנות שאמורות לפתור את זה.

כאשר התקנות יאושרו, התומך יעזור לך בכל דרך שתהיה נכונה בשבילך: יקבל מידע איתך או בשבילך, ילך אתך למקום בו תזדקק לעזרה (או ילך בשמך לשם), יעזור לך להבין במה דברים אמורים בשפה קלה, פשוטה ואם צריך – תוך שימוש באמצעי הנגשה – כל מה שבמסגרת החוק ולא יפגע באף אחד.

התומך גם יחשוב איתך ביחד מהן האפשרויות שעומדות בפניך. הוא כמובן יכבד את רצונך, כי זוהי מהות הדברים: לקבל סיוע שיאפשר לך להיות אוטונומי. נעזר, אבל לא תלוי בזולת. מחליט ופועל בשביל עצמך, ולא כפוף להחלטות של האחר.

1. אילו סוגים של תומכי החלטה יש?

א. “תומך קרוב” – קרוב משפחה (למשל הורה, אח, סבא) או אדם קרוב אליך (חבר, חבר של המשפחה) שישמש כתומך החלטה. הוא יקבל הנחייה מטעם האפוטרופוס הכללי. בהתחלה המינוי שלו יהיה זמני ולאחר מכן – קבוע.

ב. “תומך החלטה מתנדב” – אדם שמשמש כתומך החלטה ללא שכר, והוא לא קרוב משפחה. אם אין מישהו ספציפי שהיית רוצה למנות לתפקיד, תוכל לבחור אותו מרשימה שתקבל במשרד האפוטרופוס הראשי.

התומך המתנדב צריך לעבור תוכנית הכשרה מקצועית, שנמשכת כחמש שעות, מטעם האפוטרופוס הכללי. שם ילמד על זכויותיך, תפקידו כתומך החלטה והדרכים לבצע את התפקיד. לאחר המינוי שלו הוא ימשיך לקיים מפגשי הדרכה מעשית, כולל ליווי אישי או קבוצתי שיעזור לו להתמודד טוב עם האתגרים ששניכם תפגשו בדרך. אגב, הוא יכול לשמש כתומך מתנדב לשני מקבלי החלטה במקביל.

ג. “תומך החלטה מקצועי” – אם אין מישהו ספציפי שהיית רוצה למנות לתפקיד, תוכל/י לבחור אותו או אותה מרשימה שתקבל במשרד האפוטרופוס הראשי. לתומך זה, לעומת המתנדב, יש ניסיון של שלוש שנים לפחות, בעבודה עם אנשים עם מוגבלויות.

בנוסף לכך, הוא צריך לעבור הכשרה מקצועית, של כארבעים שעות, מטעם האפוטרופוס הכללי, שכוללת נושאים דומים לאלה שלומד התומך המתנדב ונושאים נוספים. לאחר מכן, יעבור מפגשי הכשרה מקצועית. תומך מקצועי יכול לשמש כתומך לעשרים מקבלי החלטה לכל היותר.

2. מי ממנה את תומך ההחלטה?

בית המשפט לענייני משפחה באזורך, ימנה תומך החלטה, ואם אין כזה – אז בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב. זה ייעשה לאחר שבית המשפט שבדק וקבע שהמועמד נקי מכל אינטרס זר, שיגרום לו לכפות על מקבל ההחלטה החלטות שטובות לו-עצמו. כמו כן על בית המשפט לוודא שהעבר של התומך נקי מהרשעה פלילית, ולא הוגש נגדו כתב אישום.

3. למי יש את המילה האחרונה במינוי?

האישור חייב להיות הדדי. מקבל ההחלטה חייב לרצות שזה יהיה התומך שלו, והתומך צריך לרצות להיות התומך של מקבל ההחלטה הספציפי. הרי כל הסידור הזה יתבסס על אמון הדדי ועבודה משותפת לטובתו של מקבל ההחלטה.

מה צריך לעשות כדי למנות תומך?

א. לבקש שיקבעו לך פגישת מידע במשרד האפוטרופוס הראשי, שאליה אולי יוזמן גם התומך המיועד. מטרתה של פגישת המידע היא להסביר לך את מה שאתה קורא כעת, קצת יותר בפירוט. לפעמים מוותרים על קיום הפגישה. כל מקרה לגופו.

ב. למלא טופס (שיהיה זמין באינטרנט), עם פרטים שלך, לצרף תצהיר, כתב הסכמה של התומך המיועד (אם כבר בחרת מישהו) ולהגיש אותם לבית המשפט.

4. האם ניתן לדרוש ממך שתביא את תומך ההחלטה בכל פעם שאתה רוצה לבצע פעולה כלשהי?

ממש לא. אם בית המשפט לא קבע אחרת, אתה מחליט אם אתה רוצה ליווי או לא. יש יתרונות בליווי של תומך, אבל מטרת החקיקה הזו הייתה להעניק חלופה לאפוטרופסות, שהיא הסדר שכופה את עצמו על האדם, בכל פעולה.

5. אם הייתי רוצה למנות לעצמי מספר תומכי החלטה – נניח, מישהו שיעזור לי בפעולות בבנק, ומישהו שיעזור לי להחליט החלטות חשובות בחיים האישיים – זה אפשרי?

אין שום בעיה. אתה יכול לבקש מבית המשפט למנות לך מספר תומכי החלטה ממש באותו תהליך שאתה מבקש מינוי לתומך אחד.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות