נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיבריאות"איציק מצליח ללכת למרות שכולו עצמות, זה נס רפואי"

“איציק מצליח ללכת למרות שכולו עצמות, זה נס רפואי”

אבשלום סעידיאן, אחיו של איציק שהצית את עצמו אחרי מאבק במשרד הבטחון, אופטימי בנוגע לטיפול בנפגעי הלם קרב בישראל, אבל אומר שיש עוד הרבה מה לעשות

איצי סעדיאין (מימין) ואחיו אבשלום
איציק סעדיאין (מימין) ואחיו אבשלום לפני הפציעה

“מה שקרה עם איציק זה נס רפואי, אמרו לנו שהוא לא ילך והוא מצליח ללכת כמה צעדים עם ההליכון. כולו עצמות, אין לו בשר אפילו. איך זה קורה? הרופאים לא מבינים” – כך אומר לאתר “שווים”, אבשלום סעידיאן, אחיו של איציק סעידיאן (26) בראיון לקראת יום הזכרון.

איציק, לוחם גולני שמתמודד עם פוסט טראומה הצית את עצמו בדיוק לפני שנה, מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה, לאחר שהמשרד לא הכיר בנכות שלו. בצירוף מקרים מצמרר גם הבוקר הצית את עצמו אדם שנאבק ברשויות, הפעם ככל הנראה מדובר בגורמי רווחה.

רבים לא האמינו שאיציק ישרוד, אבל הוא הוכיח שהוא בנוי מזן אחר. לאחרונה דיווחנו גם כי כנגד כל הסיכויים הוא החל ללכת להפתעת הרופאים.

“איציק שלנו כרגע לא במצב של לדבר, הוא עובר הליך שיקומי רחב מאוד ואנחנו נותנים לו את הזמן שלו”, אומר אבשלום, “אף אחד לא מבין מה אנחנו מרגישים. לפי הסטטיסטיקה, רק 5% יוצאים מהמצב הקשה שנמצא איציק והוא נלחם יום יום, שעה שעה, ואני מעריץ אותו על כך. יש עוד הרבה עבודה, כולם יודעים את זה”.

 איציק סעידיאן
איציק סעידיאן

המראות הקשים בעזה

במהלך מבצע צוק איתן ב-2014, איציק וחבריו מגולני, השתתפו בקרב מול מחבלי חמאס בשכונת סג’עייה בעזה. במהלך הקרבות פגעו מחבלים בנגמ”ש של צה”ל ושבעה חיילי גולני נהרגו, ובהם אורון שאול, שגופתו מוחזקת עד היום בידי חמאס.

“איציק ראה דברים קשים מאוד במהלך שירותו בצה”ל. הוא אף פעם לא שיתף אותי בזה וזה משהו שנודע לי רק לאחר שהצית את עצמו. לאסוף חלקי גופות של חברים שלו שלפני דקה הוא התקלח איתם וחי איתם. איזה בן אדם נורמלי שיראה את זה, לא ישתגע?”, ציין אבשלום.

לאחר שחרורו מצה”ל, פנה סעידיאן לאגף השיקום במשרד הביטחון בבקשה להכיר בו כנכה פוסט טראומה עקב אותם אירועים, אבל באגף הכירו בו באופן חלקי בלבד וסירבו להעלות עוד את אחוזי הנכות שלו.

מצבו הנפשי הלך והידרדר, עד שב-12 באפריל 2021 הגיע למשרדי אגף השיקום בפתח תקווה כשהוא מצויד בבקבוק מלא בחומר דליק, רוקן אותו על גופו והצית את עצמו, לתדהמת הנוכחים במקום. הוא פונה במצב אנוש למרכז הרפואי שיבא כשכוויות מכסות 97% מגופו.

הרפורמה לא תפתור הכול

במסגרת רפורמת נפש אחת, אומרים במשרד הבטחון, 97% מנפגעי הנפש הוכרו לצמיתות במהלך 2021 לצמיתות, לעומת 61% בלבד בשנת 2020. מנפגעי הפוסט טראומה ניתנו לצמיתות כבר השנה. בנוסף, הושק “מסלול ירוק” לקיצור הכרה בנפגעי פוסט טראומה ל-9 חודשים בלבד, מיום הגשת התביעה.

במסגרת הרפורמה נעשו עוד שינויים מרחיקי לכת. בין השינויים: ביטול חובת הנוכחות של התובעים בוועדות הרפואיות, מערכת מקוונת לקביעת תורים ופגישות במחוזות האגף, מוקד מיוחד לטיפול בנפגעי פוסט טראומה באמצעות נט”ל ועוד.

“כולם עוברים תהליך במדינת ישראל של פוסט טראומה”, ציין אבשלום, “אף אחד לא באמת מבין את זה, עד שזה מגיע אליו הביתה. אני יודע שבשנה האחרונה המודעות לכך עלתה בצורה משמעותית בזכות המקרה הנורא של אחי, שהעיר קצת את החברה הישראלית, אבל זה לא מספיק”.

לדבריו, עלינו כעם להמשיך ולהגביר את המודעות לפוסט טראומה. “בפן הפוליטי אני ובני גנץ לא תמיד מסכימים, אבל מה שהוא עשה, רבים לא עשו”, הוא אמר, “היום, כל הבכירים במשרד הביטחון הבינו שצריך לתקן ולעזור. הרפורמה לא תפתור את הכל, אבל אנחנו לא נוותר”.

מספר הנפגעים רק יעלה

“אני מודה לכל עם ישראל וגם לחברת שופרסל שתומכת בנו עד היום, למגזר הבדואי, הדרוזי ובכלל לכולם. אנחנו עטופים בהמון חום ואהבה. קצינים רבים וחיילים מגיעים לבקר ומוסרים את אהבתם לאיציק,”, אומר אבשלום.

“אסור לנו לשכוח את מה שאיציק עשה. בזכותו, המודעות לנפגעי נפש ופוסט טראומה לא תיעלם. חייבים להילחם להשלים את הרפורמה ולהמשיך. לצערי הרב ככל שיהיו עוד מבצעים ומלחמות, יתווספו עוד הלומי קרב ועוד נכים וזה גלגל שלא הסתיים לעולם והמדינה צריכה להיות שם”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות