נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהחצר האחורית: זוהמה ואשפה סביב מעון "בית דפנה"

החצר האחורית: זוהמה ואשפה סביב מעון “בית דפנה”

חיתולים, שקיות אשפה ופסולת בניין זרוקים בצמוד למעון ש-3 מדייריו מתו מהרעלת מזון. בעיריית חולון אומרים: מדובר בשטח פרטי

הדייר בגדר האחורי ליד ערימות האשפה
דייר בשער האחורי של “בית דפנה” ליד ערימות אשפה. צילומים: אביחי חיים

השטח שמאחורי ״בית דפנה״ בחולון, המעון לאנשים עם מוגבלויות שבו מתו בתחילת החודש שלושה דיירים כתוצאה מהרעלת מזון, מוקף באשפה ולכלוך שלא פונו זמן רב, ויש בסביבה צחנה קשה – כך עולה מסיור שערך במקום צוות של “שווים”. בעוד חזית המעון יפה ומזמינה, בחלק הצמוד לשער האחורי יש גבעה מלאה בפסולת בניין (נראית כמו מזבלה), שצמודה לגדר המקום, וגם חלל שרוף ומזוהם שלא שופץ או נאטם למרות שהוא סמוך לחדרי מגורים.

שני מטרים מהשער האחורי נתקלנו בבגדים ישנים, אריזות חטיפים, שקיות אשפה, בקבוקים, כפפות חד פעמיות, מסכות רפואיות, משאפים, צעצועים, חיתולים משומשים, ככל הנראה של דיירי המעון, ועוד פריטי אשפה. בזמן הסיור והתיעוד ראינו דיירים יושבים בסמוך לערימת הפסולת. דייר אחד אף ניסה “לדוג” אשפה בעזרת מקל שהחזיק בידו.

כאשר שאלנו אנשי צוות שהגיעו לשער האחורי על ההזנחה, הם הפנו אותנו לעיריית חולון בטענה שמדובר בשטח שתחת אחריותה. בעקבות זאת פנינו לעירייה, ושם עידכנו אותנו אתמול שהמפגע טופל. אלא שסיור חוזר שעשינו במקום הבוקר (ב׳) הראה שהניקיון שנעשה חלקי בלבד, ושכל גבעת המזבלה עדיין עומדת על תילה.

עדכון (יום ג, 10.5): בעיריה ביקשו להבהיר שמדובר בשטח פרטי. תגובה מלאה בסוף הכתבה.

ב”בית דפנה”, ששייך לחברת “בית אקשטיין”, הנמצאת בבעלות החברה הבורסאית “דנאל”, מתגוררים 138 דיירים ודיירות בוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמות שונות – מקלה ועד עמוקה. לפי אתר המעון, חלק מהדיירים תפקודיים ועצמאיים, ואילו אחרים סיעודיים מורכבים.

אחד הדיירים בבית דפנה מנסה לשחק עם אשפה
דייר אחר מנסה לשחק עם האשפה

תנאים לקויים במטבח

אתמול (א׳) התפרסם דוח רשמי של משרד הבריאות בעקבות מקרי המוות ב”בית דפנה”. על פי הדוח, לא הייתה הקפדה על הפרדת מזונות בתהליכי הבישול במקום, לא היו נוהלי עבודה לטיפול באוכל, ובנוסף רמת ניקיון הכלים לקתה בחסר. התנאים הלקויים במטבח הובילו למותם של שלושה מהדיירים, ולתחלואה של עשרות מהם.

בתרביות מזון שנלקחו מהמקום, פירט הדוח, צמח חיידק מסוג קלוסטרידיום פרפרינגס, שצמח גם בתרביות צואה שנלקחו מ-7 מטופלים – דבר המעיד על מקור הזיהום. במסגרת ההתפרצות חלו 33 דיירים, מתוכם 9 פונו לטיפול בבית החולים ו-6 אושפזו. 3 מטופלים, כאמור, נפטרו. מקרה אחד של פטירה אירע פתאומית במעון ושניים תוך טיפול בבית החולים.

הדוח הועבר למשרד הרווחה ולמשטרת ישראל להמשך טיפול, ומחר (שלישי) ייערך דיון בנושא בוועדת הבריאות של הכנסת.

בינתיים, המטבח עצמו נסגר והמעון עבר חיטוי, אבל כפי שכתבנו השטח האחורי הצמוד למעון עדיין מזוהם, כפי שניתן לראות בתמונות. האשפה, אומרים לנו מביני עניין, עלולה להביא מזיקים רבים ובעלי חיים שנושאים איתם מחלות.

חיתולים משומשים בערימת הזבל

משרד הרווחה: מסקנות תוך ארבעה חודשים

ביום חמישי האחרון הודיע שר הרווחה, מאיר כהן, שוועדת הבדיקה החיצונית שהוקמה כדי לטפל בהתעללויות הקשות במעון “בני ציון” בראש העין, תבדוק גם את הרעלת המזון ב”בית דפנה”, והמסקנות יוגשו בתוך ארבעה חודשים.  ב”בני ציון” נחשפו לפני כשלושה חודשים יותר מ-600 מקרים של התעללויות פיזיות ונפשיות מצד מטפלים במקום נגד דיירים.

“הוועדה תבדוק במסגרת עבודתה גם את התאמת נוהלי המשרד לאופן עבודת המסגרות לאנשים עם מוגבלויות לצורך מימוש פיקוח אפקטיבי״, מסר השר כהן, ״ואת אופן מימוש נוהלי המשרד בהפעלת המסגרות לאנשים עם מוגבלויות, אופן עבודת שרשרת הפיקוח ובחינת חלוקת האחריות והסמכות שבין גורמים אלו כפי שמשתקפת מהאירועים האחרונים״.

מנכ”לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן, מסרה: “אנו סבורים שהרחבת המנדט של הוועדה היא צעד מתבקש ונכון לאור האירועים האחרונים. ועדת מומחים חיצונית ובלתי תלויה תאפשר לנו התבוננות מעמיקה ורחבה על כלל שירותי הדיור לאנשים עם מוגבלות, ואני בטוחה שהמסקנות וההמלצות יסייעו לנו לצאת לדרך חדשה. בנוסף לכך, הוריתי על בדיקה מיידית של בטיחות המטבחים”.

השופטת שולמית דותן, שעומדת בראשות ועדת הבדיקה, מסרה: “השאיפה שלי היא לייצר דו”ח עם תוכנית עבודה שתיושם בשטח ותביא ליישום החזון שאוכלוסיית היעד ובני המשפחות יקבלו את השירות הטוב ביותר שניתן לתת”.

מזבלה עם פסולת בניין - סמוך לגדר המעון
מזבלה עם פסולת בניין סמוך לגדר המעון

“בית דפנה”: לומדים את הממצאים ופועלים מול משרד הבריאות

חברת “בית אקשטיין” הגיבה כך לממצאי בדיקת משרד הבריאות: “קיבלנו את הממצאים ואנו לומדים אותם. לצורך כך, גייסה החברה את שירותי מומחה בכיר בעל שם עולמי לחקר מחלות זיהומיות, שבודק את הנהלים, יישומם ואת ממצאי משרד הבריאות. החיידק החשוד בגרימת ההתפרצות נחשב לאחד הגורמים הנפוצים להתפרצויות שלשול. חיידק זה גורם ברוב המקרים למחלה קלה הנמשכת עד 24 שעות.

״יחד עם זאת, במקרים נדירים בקרב קשישים ומדוכאי חיסון המחלה עלולה להיות קשה יותר ואף לגרום לאשפוז או לתמותה, כפי שככל הנראה קרה לצערנו גם באירוע זה. הצוות הרפואי של המעון בליווי צמוד של המומחה הבכיר פועלים נמרצות מול גורמי המקצוע ממשרד הבריאות ובהתאם להנחיותיהם, על מנת לשמור על בריאות הדיירים וליישם את העולה ממצאי הדוח במהירות האפשרית”.

עיריית חולון: מדובר בשטח פרטי, אבל ערכנו סיור במקום

מעיריית חולון נמסר: “מדובר בשטח פרטי ולפיכך הוא אמור להיות מטופל על ידי בעליו ולא על ידי העירייה שמטפלת בשטחים ציבוריים. יחד עם זאת, בעקבות הפנייה נעשה סיור במקום של אנשי אגף שפ”ע וזאת למרות שאין גישה לשטח והוא נעול.
אכן נראה שהשטח מוזנח במשך זמן רב והעירייה תעשה כל שביכולתה על מנת לתת מענה לבעיה במקום”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות