נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים



ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותלראשונה: סדרת אנימציה עם דמות ראשית חירשת

לראשונה: סדרת אנימציה עם דמות ראשית חירשת

"הנה באה מאבו" מציגה גיבורה חירשת לצד דמויות שמשתמשות בשפת הסימנים ביקום הקסום של הבאובאב

הנה באה מאבו. איור - Yiqiao Wang
הנה באה מאבו. איור – Yiqiao Wang

“הנה באה מאבו” (Here Comes Mavo) היא סדרה חדשה לילדים שמככבת בה ילדה סקרנית בת 8. עד כאן אין שום דבר חדש או פורץ דרך. אלא שגיבורת הסדרה, מאבו, היא ילדה חירשת. זו הפעם הראשונה שעולה למסך סדרת אנימציה עם דמות ראשית חירשת, לצד דמויות שמשתמשות בשפת הסימנים.

52 פרקי הסדרה מתרחשים באדמה הקסומה של ״יקום הבאובאב״, מקום הולדתה של מאבו, שלומדת איך להתמודד עם רגשותיה ומוצאת דרכים לתקשר עם הדמויות האחרות בעולמה ההרפתקני.

אבל יצרו אותה אולפני מושן לייט של אוניברסיטת גלאדט שבוושינגטון, האוניברסיטה היחידה בעולם שמותאמת לאוכלוסיית החירשים וכבדי השמיעה. הסדרה נותנת מענה לכך שאין דמויות חירשות בתכנים לילדים. עדיין לא פורסם איפה הסדרה תשודר.

הדמות הראשית, מאבו, מבוססת על מליסה מלזקוהן, מייסדת ומנהלת מעבדת מושן לייט באוניברסיטה, שהיא גם מפתחת טכנולוגית מובילה ומחנכת חירשת. כבר ב-2013 השיקה מלזקוהן את ״הבאובאב״, ספר דו-לשוני שמשלב את שפת הסימנים האמריקאית, שם הופיעה מאבו לראשונה.

טכנולוגיית זיהוי פנים חדשנית

הסדרה החדשה באה להגביר את ההערכה והמודעות לתרבותם של החירשים, קהילות חירשות, החוויה החירשת ודרכי הוויה של חירשים, וכן להכיר לצופים את שפת הסימנים. האנימציה מעודדת את הצופים הצעירים להשתמש בתקשורת חזותית ולהעריך אותה, ובנוסף לאפשר לילדים חירשים לראות את עצמם מיוצגים באופן אותנטי וחיובי בתפקידים רבי עוצמה בתקשורת. הסדרה פונה גם לילדים שומעים ומעודדת אותם לחקור ולהרחיב את הידע שלהם על שפות ותרבויות שונות.

מלקהאוזן, יחד עם מרינה מרטינס, מנכ”לית ומנהלת קריאייטיב של אולפני פיגמנטל, נדרשה למצוא פתרון טכנולוגי מותאם של לכידת תנועה. כך פותחה מערכת מרובת מצלמות עם טכנולוגיית זיהוי פנים חדשנית שתוכננה במיוחד כדי ללכוד את המהות והניואנסים הייחודיים של שפת הסימנים. מדובר במערכת מורכבת שצריכה לתאר שפה שמורכבת מתנועות אצבעות, גוף והבעות פנים, וכן להבין זרימה ומבנים דקדוקיים של שפת הסימנים. הדמויות התלת-ממדיות בעולם של מאבו הן הדמויות הראשונות אי פעם בסדרת ילדים ששולטות בשפת הסימנים האמריקאית.

״ילדים חירשים נותרו מחוץ לחוויה הטלוויזיונית״

“בתקופה שבה גיוון והכלה חיוניים, איך ייתכן שאין ולו תוכנית טלוויזיה מונפשת ייעודית אחת, המשרתת את קהילת החירשים ומשתמשי שפת הסימנים?״ שואלת מלזקוהן. “יצרנו את מאבו לא רק כדי לספק תוכנית אותנטית, רלוונטית ועוצמתית לילדים חירשים שנותרו מחוץ לחוויה הלימודית הטלוויזיונית, אלא גם כדי לחולל מהפכה בעתיד של האנימציה והסיפורים”.

גם מרטינס מתרגשת מהסדרה החדשה: ״מאבו היא הרבה יותר מתוכנית טלוויזיה, מדובר על סגירת פער משמעותי בעולם הבידור וסיפוק הצורך הקריטי בסיפורם של קהילת החירשים. מאבו תביא קפיצת מדרגה בגיוון לשוני ותרבותי גדול יותר ותשנה את האופן שבו אנו מספרים סיפורים לנצח״.

העבודה על הסדרה והציפייה שתפתח פתח לסדרות דומות בעתיד, ״מרחיבה את ההזדמנויות עבור סטודנטים ויוצרים חירשים צעירים בתעשיית הבידור״, מוסיפה מרטינס ואומרת, “המטרה היא לספק התפתחות מקצועית, חווית מעבר לסטודנטים, וחשוב יותר, לספק משאבים כספיים והכשרה ליצירת תוכן אותנטי מונחה חירשים לקהל העולמי”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות