נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםמה מביא בחור בן 21 כמוני למשחקייה השכונתית?

מה מביא בחור בן 21 כמוני למשחקייה השכונתית?

בבניין שקט מוקף דשא, ברמת החייל שבתל אביב, שוכנת משחקייה שמבטאת את התקווה של ההורה וילדו המיוחד לשעה שמחה של ילדות, ללא קושי ומכאובי שיפוטיות

המשחקייה בבית קמחי. צילום - איל שחל
המשחקייה בבית קמחי. צילום – איל שחל

כל ילד זקוק למקום ולזמן שבהם יוכל פשוט להתנהג כילד. ילד מיוחד זקוק לקצת יותר מזה – למקום בטוח שבו יוכל להיות הוא עצמו.

בילדותי סולקתי ממשחקייה רגילה, של ילדים “רגילים”. “אתה אהבת את המשחקייה ואת שעת המשחקייה”, סיפרה לי אמי, “בשבילי זו הייתה השעה שבה הייתי צריכה להציל אותך מילדים ‘רגילים’ שרצו אליך, עליך ומצדדיך, ודחפו אותך מבלי שידעת כיצד להתגונן. בו-בזמן, נאלצתי לספוג הערות מהורים על כך שאתה מרעיש ולא מחונך. היו גם רגעים של הנאה, אבל אפילו הם הסתיימו בבושה גדולה, כשסולקנו”.

כעת, כשאני בן 21, אני יושב בחצר המרכז הקהילתי “בית קמחי”, ליד משחקייה מיוחדת, מכילה. היא ממוקמת בביתן שקט שגובל שסביבו דשא ברמת החייל. המשחקייה הזאת מבטאת את התקווה של ההורה וילדו המיוחד לשעה שמחה של ילדות, ללא קושי ומכאובי שיפוטיות. בפנים הכול יפה צבעוני ושמח. מתחשק לגעת, לטפס, לסובב. “אתה כבר לא ילד”, אומרת לי אמא בחיוך.

“עכשיו זו שעה מיוחדת”

המשחקייה המכילה ב”בית קמחי” בתל-אביב לא מנסה לתקן את הילד בשביל העולם, אלא לתקן את העולם בשביל הילד, אפילו לשעה קלה. אווירה רגועה שורה עליה. היא מיועדת מלכתחילה לקבוצה קטנה של ילדים עם מוגבלויות בגילאי שלוש עד שש. חלקם זקוקים לשקט הזה, לחופש לנסות דברים. מיכל בורג גפן, פסיכולוגית חברתית שמתמחה בתחום של משחק משותף הורה-ילד, נמצאת במשחקייה בשביל לסייע בתיווך ובעצה טובה, אם מישהו מההורים נזקק לכך.

עדי מדמון, רכז חוגים ותרבות, מתרוצץ בחוץ בהתרגשות. “ילדים, עכשיו אי אפשר להיכנס”, הוא מאכזב את הילדים “הרגילים” הצובאים על הדלת, “עכשיו זו שעה מיוחדת!”. מדמון פועל יחד עם סלים שומר, אחראי הנגישות, תחת כנפי חזונו של מנהל המרכז, יותם הוטה, כדי ליצור לאנשים עם מוגבלויות בצפון העיר מקום שבו הם ירגישו לגמרי בבית.

המשחקייה בבית קמחי. צילום - איל שחל
המשחקייה בבית קמחי. צילום – איל שחל

מנגישים את החגים

“בפורים,” מספר מדמון. “היה שיתוף פעולה מוצלח מאוד עם סניף ‘אקים’ בשכונה. הכנו יחד משלוחי מנות. ביום העצמאות פרסמנו שהחגיגה אצלנו תכלול גם מתחם שקט עם אוזניות, ושיוענקו צמידי פטור מתור לאנשים עם מוגבלות. הנחינו את הדוכנים והמפעילים להעביר כל אדם עם צמיד כזה לראש התור. הגיעו אנשים רבים עם מוגבלויות, כולל אנשים שדיווחו שהחליטו להגיע ללא ליווי, באופן עצמאי. בפרסומים שלנו גם כתבנו שיהיה תרגום לשפת הסימנים והגיעו אנשים עם מוגבלות שמיעה מכל צפון תל אביב”, הוא מתלהב.

גם בעתיד הקרוב צפויים לנו מועדים לשמחה ולנגישות. “בשבועות נקיים כאן מתחם שקט כחלק מפיקניק. ב-6.6, היום הבינלאומי להגברת המודעות לציבור האנשים עם מוגבלות ראייה, יתקיימו כאן הצגה ומופע שירה של אנשים עם מוגבלות ראייה, והשיעורים בחוגים יועברו בכיסוי עיניים”.

בדרך לחברה מתוקנת

מדמון מחייך כשהוא נשאל אם הלהט הזה נובע ממשהו אישי, קרוב משפחה, חבר או מכר שהוא אדם עם מוגבלות. “זה לא אישי במובן הזה. פשוט, הבנתי, שרגישות, נגישות והכלה הן הדרך לחברה מתוקנת. ושחייבים להתחיל בכך בגיל צעיר. אצלנו במרכז ילדים עם מוגבלויות הם חלק מהפעילויות, הם חברים של ילדים ללא מוגבלות, הנוכחות שלהם טבעית. בעיני הילדים שמשתתפים פה בחוגים, כזה הוא העולם”.

המשחקיות המכילות פועלות כפיילוט במסגרת “שָׂחֲקוּ אוֹתָהּ”, של מנהל קהילה תרבות וספורט בעיריית תל אביב- יפו, כחלק ממהלך רחב ליצירת השתלבות והכלה של אוכלוסיות מיוחדות במרחב הציבורי.

המשחקייה של “בית קמחי” נמצאת ברחוב עולי הגרדום 50 בתל אביב. המשחקייה פתוחה בימי רביעי בשעות 17:15-18:15. קבוצה דומה תתחיל לפעול ב”קאנטרי ל'” בימי שלישי בשעות 17:30-19:00 החל מ-24.5. הפיילוט כולל ששה מפגשים, אז הצביעו ברגליים! בואו, תיהנו ותראו לעולם שמגיע לנו כל הטוב הזה.  בנוסף, החל מ-7.6. תתקיים ב”בית פרנקפורט” בהדר יוסף “צלילי עולם – סדנה מוסיקלית נגישה”, לגילאי שלוש עד חמש בימי שלישי, בשעה 17:30. הסדנה כוללת חמישה מפגשים.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות