נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותמשרד הרווחה: מפקחים יורשו לבדוק בשגרה מצלמות אבטחה בהוסטלים

משרד הרווחה: מפקחים יורשו לבדוק בשגרה מצלמות אבטחה בהוסטלים

עקב האירועים המזעזעים האחרונים, במשרד מודיעים: "הידקנו את הפיקוח על מפעילי המעונות, כולל סנקציות כלכליות"

מצלמת אבטחה. צילום: ביגסטוק

תחת מחאה ציבורית הולכת וגוברת, משרד הרווחה הודיע השבוע כי בעקבות האירועים המזעזעים ב”בית דפנה” וב”בני ציון” הוא נקט אמצעים חדשים להגברת האכיפה והפיקוח על מפעילי ההוסטלים והמעונות לדיירים עם מוגבלויות.

במסגרת זו פירסם המשרד חוזר מנכ”לית עם נהלים חדשים המסדירים את סמכויות מפקחי המשרד בשגרה ובמקרים שבהם מפעילי המסגרות אינם עומדים בסטנדרטים אותם קבע המשרד בתחום איכות השירותים לדיירים.

כדי לייעל את האכיפה קובעים הנהלים החדשים כי למפקחי המשרד תינתן סמכות להטיל סנקציות כלכליות משמעותיות על מפעילי המסגרות הפרטיים. בין הסנקציות שיוכל מערך הפיקוח של המשרד להטיל: עצירת השמה של אנשים עם מוגבלות במסגרת המבוקרת ואי הארכת השמות קיימות.

לדברי המשרד, הוא משלם למסגרות סכומים ניכרים עבור השמה של דייר במסגרת, כך שמדובר בסנקציה משמעותית. כמו כן, מאפשר הנוהל החדש קיזוזים כספיים מתשלומים המגיעים למסגרת אם לא עמדה בהתחייבותה בהתאם לתנאי ההתקשרות.

במשרד הרווחה מסבירים כי הנוהל החדש בנוי באופן מדורג, כך שמפקחי המשרד יוכלו לנקוט בסנקציות במדרג מהקל עד לכבד, עד כדי אי חידוש הסכם התקשרות, ובמקרי קיצון אף סגירה של מסגרות באופן חד צדדי. בנוסף, המשרד יוכל לנקוט בסנקציה של אי חידוש רישיון למסגרות אשר חייבות ברישיון כזה.

במקביל, החל המשרד ביישום של תוכנית פיקוח חדשה על המסגרות, הכוללת גם פיקוח חשבונאי. במכרז לביצוע הפיקוח החשבונאי זכו שלוש פירמות רואי חשבון שיפקחו על ההתנהלות הכספית של המסגרות, האיתנות הפיננסית, תקינה מול כוח אדם והוצאות מול הכנסות.

לאחר האירוע שנחשף במעון “בני ציון” נקט המשרד בשורה של צעדים להגברת הפיקוח, בהם נוהל חדש המחייב את כל המפעילים להתקין מצלמות בכל המרחבים הציבוריים במסגרות. כמו כן הסמיך את מפקחי המשרד לבצע בדיקה מדגמית של המצלמות ככלי פיקוח מרכזי לצורכי מניעה, וזאת בניגוד לנוהל הקודם, שאיפשר שימוש בחומרים המצולמים אך ורק כשמתרחש אירוע.

פעולות נוספות שננקטו: המשרד הקצה עשרות תקנים ייעודיים לעיבוי מערך הפיקוח ופועל מול האוצר לקבלת תקנים נוספים; שינוי נוהל ועדות בדיקה משרדיות, כך שיאפשר בחלק מהמקרים לצרף נציגי ציבור לוועדה; שיפור מערך השירות לבני המשפחות של הדיירים שבמסגרתו והוקם קו חם במוקד 118 הפועל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע; שינוי נוהל הדיווח על אירועים חריגים, כך שיאפשר מעקב טוב יותר אחר אירועים אלו, תחקורם ותיקון הליקויים שהתגלו.

שר הרווחה מאיר כהן. צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

“שירותים רבים במשרד הופרטו לאורך השנים, אך במקביל לא נבנה מערך פיקוח הולם ויעיל שיוכל לוודא כי השירותים הניתנים במסגרות הרווחה עומדים בסטנדרטים הגבוהים שהציב המשרד”, אומר שר הרווחה מאיר כהן. “לאור זאת הנחיתי לנקוט בשורה של צעדים להידוק ולבנייה של מערך פיקוח אפקטיבי. יחד עם זאת, אני מאמין שהשינוי האסטרטגי האמיתי טמון בחוק שהגשנו לזכויות רווחה לאנשים עם מוגבלות. מדובר בחוק משנה מציאות שגם עולה בקנה אחד עם ההתחייבויות של ישראל במסגרת האמנה הבינלאומית לאנשים עם מוגבלות. יישום החוק יאפשר לצמצם למינימום את מספר הדרים במעונות, כך שרוב האנשים עם מוגבלות יזכו להשתלב בחיים בקהילה בדירות משלהם, כשהם עטופים הן על ידי אנשי מקצוע והן על ידי החברה הישראלית כולה. זאת הדרך לשוויון לאנשים עם מוגבלות ואני נחוש להעביר את החוק הזה בהקדם”.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות