נושאים קשורים

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש
הסתדרות 480-100

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד
ראשיאוטיזםמעיניי הרואות לעינייך העצומות לנצח, איאד

מעיניי הרואות לעינייך העצומות לנצח, איאד

שנתיים מאז שאיאד אל-חלאק שעל הרצף, נורה למוות. איל שחל, גם הוא על הרצף: "זכרתי אותך בכל נגיעה מקלדת, כשכתבתי הנחיות לשוטרים במפגש עם אנשים עם מוגבלויות"

איאד, 

כשאני חוגג את יום הולדתי, אני זוכר תמיד שעשרה ימים לאחר מכן, ב-30 במאי, חל יום מותך. בשנתיים שחלפו מאז, כבר הפכת לסמל, לחולצה עם ציור של עציץ, לטקסי זיכרון שכבר לא מתקיימים, ורק משפחתך כואבת את אין-היותך.

שנתיים חלפו מאז מותך מידי שוטר מג”ב, ואנשים עם מוגבלויות ממשיכים למות פה מיתות שונות, רבות מכאוב: מי בכדור, מכוון או תועה; מי לאחר התעללות קשה, פיזית ונפשית, במוסד אחד; ומי מבשר רקוב ומורעל במוסד אחר.

שנתיים חלפו, ונדמה כי לאיש לא ממש איכפת. חלק מהאחראים למיתות אלה לא הועמדו לדין. חברת כנסת אחת אפילו אמרה בגלוי שהקיבה שלה יכולה לשאת את כל זה, כי הכל חלק מהמשחק הפוליטי.

רציתי שתדע שלי איכפת. אני זוכר אותך, בכל פעם שאני מסיים קורס במשפטים, אני יוצא עם רשימה של חוקים, תקנות ופסקי דין שחייבים לשנות, כדי שישראל תהיה טובה יותר וצודקת יותר לאנשים עם מוגבלויות.

“ביקשתי שמח”ש יבדקו את זה בצורה הכי מהירה שאפשר”. ציור של איאד אל חלאק (צילום:)


זכרתי אותך בכל נגיעה במקש מקלדת, כשהוספתי את מילותיי לחוברת שכתבנו, מספר פעילים, להכשרה הראשונה בנושא מפגש של שוטרים עם אנשים עם מוגבלויות. לך זה כבר לא יעזור, אבל כתבתי לחוברת

נספח, שניתח, צעד אחר צעד, את ריצתך למוות. כיצד היה ניתן למנוע את מותך עוד לפני שהגעת לעמדת הבידוק.

רציתי שתדע שכשאתה נולד אוטיסט, כמוך וכמוני, אתה הופך לחלק ממשפחת גורל. אני מכיר בהבדל העצום בינינו. כאוטיסט יהודי, בעיר מרכזית, אני לא חשוף לסכנות מהסוג שאתה היית חשוף להן. אני נהנה משירותים טובים יותר. אבל אני מרגיש גם את הדמיון הרב בינינו. הלכת בצורה מצחיקה כמוני, דיברת בקושי, והיית תמים ואהוב כמוני.

שנתיים חלפו, ובהן אני מבין יותר שהדרך למנוע את המוות הבא היא לא להרפות מזיכרון המוות הקודם.

יליד 2001, מתל אביב. מסיים תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה באמנות ומשפט ציבורי. מאובחן כאוטיסט בתפקוד נמוך עם דיספרקסיה (קושי נוירולוגי בביצוע פעולות), שפוגעת בדיבור. מתבטא בהקלדה מגיל צעיר. צייר ששתי תערוכות מאחוריו. כותב שירים שחלקם הולחנו.

כתבות אחרונות