נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויות3 אנשים מתו בבית דפנה, ואפילו לא תהיה חקירה פלילית

3 אנשים מתו בבית דפנה, ואפילו לא תהיה חקירה פלילית

כך הודתה היום המשטרה במהלך דיון בכנסת. למרות שמשרד הבריאות מצא מחדלים תברואתיים קשים, אשמים לא יהיו כאן

כניסה אחורית בבית דפנה מוקפת בזבל. צילום: אביחי חיים

האם זה מה ששווים חיים של אנשים עם מוגבלות בישראל? המשטרה הודתה הבוקר במהלך דיון בוועדת החוקה כי לאחר שביצעה בדיקה של אירוע ההרעלה במעון “בית דפנה”, שבו מצאו את מותם שלושה דיירים עם מוגבלות, היא אינה מתכוונת לפתוח בחקירה פלילית – כך דווח לראשונה בגלי צה”ל. לפי הדיווח, ההחלטה התקבלה ללא שיח עם משרד הרווחה, שאחראי על המעון.

נציגת המשטרה בדיון, עו”ד מיטל גרף (רב-פקד), ראש תחום חקירות אנשים עם מוגבלות במשטרה, נשאלה על ידי יו”ר הוועדה, ח”כ גלעד קריב, האם המשטרה פתחה בחקירה פלילית באירוע, אך היא סירבה לענות. לטענתה, אחת ממשפחות הדיירים שנפטרו פנתה לבית המשפט בבקשה למנות שופט חוקר במקרה, ולכן היא מנועה ממתן תשובה לשאלה.

כאשר ח”כ קריב התעקש שוב ושוב, ואף נזף בה, התברר שהמשטרה, יחד עם הפרקליטות, החליטה לא לפתוח בחקירה פלילית. רפ”ק גרף ביקשה להבהיר כי המשטרה אינה מקבלת במקרים כאלה את ההחלטה לבדה, וכי יש גורמים נוספים שמעורבים בהחלטה, ובהם הפרקליטות והמכון לרפואה משפטית באבו כביר.

לפי דוח האירוע הרשמי של משרד הבריאות, שפורסם בעקבות המקרה הקשה, ב-1 במאי בשעה 14:30 התקבלה במשרד הבריאות הודעה על תחלואה ב”בית דפנה”. נתונים ראשונים העלו כי שלושה דיירים אושפזו בבית החולים – שניים במחלקת טיפול נמרץ ואחד במחלקה פנימית, וכי מטופלת אחת נפטרה במוסד.

בנוסף, דווח על מטופלים נוספים במוסד המשלשלים. יום למחרת, ה-2 במאי, דווח כי שני המאושפזים במחלקת טיפול נמרץ נפטרו. בסך הכל חלו 33 מטופלים.

בעקבות זאת, הגיע צוות של משרד הבריאות למעון, התעדכן קצרות בנעשה והחל בביצוע הביקורת, כולל נטילת דגימות מזון. הממצאים העיקריים שמצא הצוות הם כי חודש לפני האירוע נאלצו במעון לבצע הדברה לאחר גילוי של מכרסמים במקום; במטבח נמצאה רמת תברואה, סדר וניקיון טעונים שיפור (“אין הקפדה על עבודה במדורים ייעודיים,  אין נהלי עבודה ברורים וחלק מהפעילויות נעשות בשיטת ‘מקום פנוי, אין הקפדה ברורה על הפרדת פעילויות כאשר מדובר במזון גולמי, בתהליך ו/או מזון מוכן לאכילה, אין נוהל לניקוי ציוד ובלנדרים, בהם נטחנות מנות מיוחדות עבור חלק מהחוסים,  רמת השטיפה והניקיון של כלי הבישול לקויה. אין הקפדה על שטיפה חיצונית,  במטבח לא מקפידים על סגירה של דלתות – חתולים נכנסו לשטח המטבח וסולקו רק לאחר הערה של המפקח,  בכיורים לא היו מים חמים – ליקוי חמור”).

מדליקים נרות לזכר הדיירים בכניסה לבית דפנה, לפני כחודש

במחלקה סיעודית רמת הניקיון היית בינונית (“פתחי האוורור במחלקה מלוכלכים,  בברז המטבחון לא היו מים חמים – ליקוי חמור,  הדלת האחורית של המחלקה נמצאה פתוחה – אינה מונעת חדירת בעלי חיים/מכרסמים/מזיקים, השירותים לשימוש הדיירים בחצר היו מלוכלכים ולא היה מתקן לסבון ולניגוב ידיים”).

במסגרת בדיקת המזון ניטלו 11 דגימות מזון, חלקן מתאריך ה-30.4 וחלקן מה-1.5, ובנוסף נלקחו דגימות חומוס וגבינה צפתית. תוצאות המעבדה הצביעו על חריגה בדגימה של גולש טחון מיום 30.4 בערכים הבאים: אי קולי 900 cfu/gram וקלוסטרידיום cfu/gram 260000.

לפי ההערכה, חיידק הקלוסטרידיום הוא שגרם להרעלת המזון הנרחבת וגם למותם של הדיירים.

למרות המחדלים שחשף משרד הבריאות, המשטרה כאמור החליטה לא לפתוח בחיקה פלילית. שלושה מתים יש, אבל אשמים כבר לא יהיו.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות