נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהסדרה החדשה "מיוחדת" משלבת נערים על הרצף ועם תסמונת דאון

הסדרה החדשה “מיוחדת” משלבת נערים על הרצף ועם תסמונת דאון

"החלטתי ליצור פרויקט שייגע בעולם של נערים עם מוגבלויות, ושל האנשים המקיפים אותם", אומרת היוצרת מיכל קופר קרן. "אני מקווה שזה יפתח דלתות גם עבור אנשים אחרים", אומר השחקן פלא רז

כוכבת הסדרה יעל ליפשיץ (מימין) עם ליהיא לפיד. צילום - איל לוי
כוכבת הסדרה יעל ליפשיץ (מימין) עם ליהיא לפיד. צילום – איל לוי

יום שישי האחרון היה היסטורי עבור הטלוויזיה הישראלית ועבור אנשים עם מוגבלויות בישראל, הודות להקרנת הבכורה של “מיוחדת” – סדרה חדשה של כאן חינוכית, שמשלבת מגוון שחקנים על הרצף ושחקנים עם צרכים מיוחדים, לצד שחקנים מוכרים וכוכבי נוער.

במרכזה של “מיוחדת”, עומדת מאיה בת ה-17 (אותה מגלמת בר מיניאלי), בלוגרית פופולרית, שנבחרת כפרזנטורית של מותג אופנה. כאשר אימה של מאיה נפצעת בתאונה, היא הופכת לאחראית על אחותה אלונה שחיה עם אוטיזם (אלה מלאכי). מאיה לוקחת את אלונה לקייטנת שייט לנוער עם צרכים מיוחדים, שם היא לומדת להכיר עולם חדש ומופלא, שמשנה את מסלול חייה.

משתתפי הסדרה מימין לשמאל – נועה אסטנג'לוב, רועי רשף, בר מיניאלי, אלה מלאכי, תום אמסלם, ליהיא טולדנו ואופק פסח. צילום - אייל לוי
הפוסטר עם משתתפי הסדרה מימין לשמאל – נועה אסטנג’לוב, רועי רשף, בר מיניאלי, אלה מלאכי, תום אמסלם, ליהיא טולדנו ואופק פסח. צילום – אייל לוי

פלא למד מאחיו

אחד מכוכבי הסדרה הוא פלא רז (בן 19 מאילת), שחקן צעיר שנמצא על הרצף האוטיסטי ומקבל הזדמנות ראשונה בעולם הטלוויזיה. “זה רעיון ויוזמה מבורכים שמשלבים אנשים עם מוגבלויות בעולם המשחק והטלוויזיה, ואני מקווה שזה יפתח דלתות גם עבור אנשים אחרים, וגם עבורי לעוד אודישנים בעתיד”, הוא אמר לאתר “שווים”.

אימו של פלא היא שגית רז, אמא לחמישה ילדים, שלושה מתוכם על הרצף האוטיסטי, שאף ייסדה ומנהלת את עמותת “להיות שם – אוטיסטים בדרך לעצמאות”. “קודם כל זה לא מובן מאליו, בכל זאת מדובר בילד על הספקטרום ובסביבה שהכול בה חדש לו”, היא אמרה ל”שווים”, “צריך לעשות המון הכנה מראש לקראת מה אני עושה היום. מצד אחד יש המון התרגשות, אבל גם המון הצפה של מידע חדש. בעצם עכשיו אתה מחויב לצלם וצוות ומה לא, נותנים לך הוראות ואתה צריך להקשיב להם, לעשות הכול בטייקים ולהצליח בהם”, היא הסבירה.

פלא רז (במרכז) עם אחיו אופק (מימין) ואביו שיא (משמאל)
פלא רז (במרכז) עם אודי הלר (מימין) ואביו שגיא (משמאל)

“בסדרה פלא משחק את גידי – אוטיסט בתפקוד נמוך”, היא סיפרה, “וכדי שייכנס לדמות בצורה מיטבית אמרנו לו להסתכל על אחיו, שהוא אוטיסט בתפקוד נמוך. פלא הצליח לעשות זאת באופן מדהים וזה אף תרם לו להבין הרבה סיטואציות מהילדות, שבה היה קשה לו להבין למה אח שלו לא מתייחס אליו”.

“לראות אותם על הסט, את ההתנהלות המקצוענית בה הם עובדים, זה דבר שמאוד מאוד ריגש אותי”, סיפר ל”שווים”, רועי רשף (המגלם את יותם בסדרה), על חבריו עם המוגבלויות בסדרה. רשף הוא כוכב נוער בהתהוות, שמשחק בין היתר גם בסדרת הנוער המצליחה “בת השוטר”. “הייתה אווירה קלילה וזורמת על הסט, מקצוענות לכל דבר ועניין”, הוא הוסיף, “הלוואי והעניין יגרום ליותר מודעות ושיתוף של אנשים עם מוגבלות גם בהפקות נוספות”.

שווים בין שווים

“יצרתי המון סדרות נוער. במהלך שנות היצירה, ראיתי על הסט גם ילדים רבים עם מוגבלויות”, סיפרה ל”שווים” יוצרת הסדרה מיכל קופר קרן, “החלטתי לנסות ליצור פרויקט חדש שייגע גם בעולם שלהם, אך גם בעולם של האנשים המקיפים אותם, שעוברים בעצמם התמודדויות שהן כלל לא פשוטות”.

קופר קרן סיפרה שכחלק מעבודת התחקיר לסדרה, היא התבוננה בחייהם של אנשים עם מוגבלות, גם בסביבתה הקרובה וגם מעבר לכך. “הלכתי לבקר גם ב-“חאן יותם”, מקום המעביר פעילויות רבות ותומך בהעצמת בעלי צרכים מיוחדים”.

היא מספרת שבסדרה שולבו אנשים עם מוגבלות, גם בתור שחקנים וגם כניצבים, ושנדרשו התאמות לא פשוטות בימי הצילום האינטנסיביים, אבל שהתוצאה השתלמה, “נוצרו קשרים וחברויות רבות, ואף קיבלתי פניות תודה רבות על ההזדמנות ועל המעגל החברתי החדש שנוצר”, היא סיפרה.

היוצרת מקווה מקווה שהסדרה תהיה פופולרית, ו”תעזור לכך שתהיה הבנה, חמלה והכלה גדולה יותר מצד בני הנוער כלפי ילדים בני גילם. שלא יצטרכו יותר לנסות ולהסתיר את השוני שבהם, אלא הם יתקבלו כשווים בין שווים”.

ב-3 ביולי על המסך

“מיוחדת” נוצרה על-ידי מיכל קופר קרן וליאור ירון, הופקה על-ידי “שמונה הפקות”, בוימה על-ידי לליב סיוון ותעלה ב-3 ביולי ב-“כאן חינוכית”. בין היתר בסדרה משתתפים השחקנים: בר מיניאלי, אלה מלאכי, רועי רשף, תום אמסלם, נועה אסטנג’לוב, אופק פסח, ליהי טולדנו, עדי אלון ורבים נוספים.

לצידם ניתנה במה ראשונה גם לשחר קפילי, אשר נמצא על הספקטרום אספרגר, פלא רז, המתמודד עם אוטיזם בתפקוד גבוה, יעל ליפשיץ, שמתמודדת עם תסמונת דאון ועוד ניצבים עם צרכים מיוחדים.

יליד 1994. רווק מראשון לציון. מתמודד עם קרוהן, אבל לא נותן למחלה לנהל את חיי. בוגר תואר ראשון במדעי המחשב, ומשלב בכך את תפקידי בשווים, שנותן במה גם ליצר העיתונאי וליצר הנתינה לקהילה שבי, שקיימים מילדות.

כתבות אחרונות