נושאים קשורים

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי יעברו מחר לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
הסתדרות 480-100

חוששים מדמנציה? 7 הרגלים שישמרו על חדות המוח שלכם

שינויים קטנים באורח החיים, לאורך זמן, יכולים לסייע לנו לשמור על צלילות ככל שמתבגרים. אלו ההמלצות של מומחים עולמיים בתחום המוח – קראו ושתפו
ראשיחדשותטסים לארה"ב? אלו הזכויות שמגיעות לאנשים עם מוגבלות

טסים לארה”ב? אלו הזכויות שמגיעות לאנשים עם מוגבלות

מיחס מכבד, דרך קבלת מידע נגיש ועד כיסא גלגלים על המטוס – אלו הכללים שמחייבים את חברות התעופה ושדות התעופה האמריקאיים. בקרוב בישראל?

אדם בכיסא גלגלים בשדה התעופה. אילוסטרציה - BigStock
אדם בכיסא גלגלים בשדה התעופה. אילוסטרציה – BigStock

עונת התיירות החלה, ובין מיליוני הישראלים שיעברו בנתב”ג בשבועות הקרובים, יעברו גם אלפי אנשים עם מוגבלות. חלק מהטסים יעברו את האוקיינוס ויגיעו לארצות הברית, שם בוודאי ישמחו לשמוע כי משרד התחבורה האמריקאי איגד את זכויותיהם למסמך רשמי הכולל עשרה סעיפים.

מגילת הזכויות לנוסעים עם מוגבלויות בחברות התעופה”. היא לא סתם הצהרת כוונות. כל סעיף שמופיע בה מגובה על ידי חוקים פדרליים (החלים על כל מדינת ארצות הברית), ומבטיח הגנה משפטית לאנשים עם מוגבלויות במסגרת תקנותיו.

אלו הן הזכויות שמגיעות לכם ברגע שתעלו למטוס. שמרו במועדפים, ושתהיה טיסה נעימה.

  1. הזכות לקבל יחס מכבד
    אסור לחברת תעופה לסרב לספק שירות לאדם בשל מוגבלות, מראה או התנהגות. על צוותי התעופה להיות מודעים לצרכיהם של נוסעים עם מוגבלויות, לאחר שיעברו הכשרה מתאימה לכך.
  2. הזכות לקבל מידע על שירותים
    על חברות התעופה לספק לטסים עם מוגבלויות מידע על פי דרישה לגבי המתקנים והשירותים העומדים לרשותם. המידע חייב להיות ספציפי לטיסה המתוכננת, וחייב לכלול כל מגבלת נגישות שרלוונטית לשהות במטוס.
  3. הזכות לקבל מידע בפורמט נגיש
    אם חברת התעופה משתמשת במטוס עם יותר מ-60 מושבים, חובה שיהיה לה אתר אינטרנט נגיש ומפורט. כמו כן, חובה לסייע לנוסעים המזדהים כזקוקים לסיוע חזותי או שמיעתי באזור הכרטיסים, בדלפק שירות הלקוחות ובמטוס. על חברות התעופה להכשיר את אנשי הצוות למתן סיוע מתאים.
  4. הזכות למתקני שדה תעופה נגישים
    על חברות התעופה ומפעילי שדות תעופה בארה”ב להנגיש את שדות התעופה. חברות התעופה צריכות להבטיח שמתקני טרמינל בבעלותן יהיו נגישים וניתנים לשימוש עבור נוסעים עם מוגבלויות בנמלי תעופה בארה”ב, להבטיח נתיב נגיש בין השער למקום העלייה למטוס, לספק אזורי סיוע לבעלי חיים בנמל התעופה ועוד.
  5. הזכות לסיוע בשדות תעופה
    נוסעים עם מוגבלויות זכאים לסיוע מהיר בכניסה וביציאה מהמטוס על ידי צוותים שעברו הכשרה מתאימה, כולל שימוש בכיסאות גלגלים, עגלות ממונעות נגישות ורמפות או מעליות מכניות, לפי הצורך.
  6. הזכות לסיוע במטוס
    על חברות תעופה לספק לנוסעים עם מוגבלויות סיוע מהיר בזמן העלייה והירידה מהמטוס, על ידי צוות שהוכשר לכך. זה כולל סיוע במעבר למושבים וממנו, אחסון והחזרה של חפצי יד, לרבות אביזרי עזר ועוד.
  7. הזכות לנסוע עם מכשיר מסייע או חיית שירות
    על חברות התעופה לאפשר לאנשים עם מוגבלויות להעלות למטוס אביזרי עזר כתיק יד בתא ללא תשלום בהתאם לכללי הבטיחות, מכשור רפואי, תרופות המסייעות לנוסע עם מוגבלותו או חיית שירות (כמו כלבי נחייה ושירות).
  8. הזכות לקבל מקומות ישיבה ייעודיים
    על חברות התעופה לספק מושבים ספציפיים לנוסעים עם מוגבלויות כגון מושב עם משענת יד הניתנת להזזה כאשר הנוסע משתמש בכיסא גלגלים או עם חיית שירות, מושב עם מרחב גדול יותר לרגליים כאשר לנוסע יש רגל תותבת או נטולת תנועה, מושב צמוד למלווה המספק סיוע ועוד.
  9. הזכות לטוס במטוס נגיש
    מטוסים חדשים שנמסרו לחברות תעופה אחרי מאי 2010 בעלי 30 מושבים ויותר, חייבים להיות נגישים ולהבטיח משענות יד ניתנות למעבר לפחות במחצית מהמושבים. במטוסים שכוללים מעל 100 מקומות, יש לכלול מקום אחסון לכיסאות גלגלים, לפחות חדר שירותים נגיש אחד אם יש למטוס יותר ממעבר אחד, כיסא גלגלים על המטוס ועוד.
  10. הזכות לפתרון מחלוקות הקשורות באנשים עם מוגבלויות
    חברות תעופה חייבות להעמיד שירות פניות הציבור המתמחה בפתרון בעיות הקשורות לבעלי מוגבלויות. נוסעים עם מוגבלויות שאינם מרוצים מהשירות שקיבלו, רשאים להגיש תלונה לחברת התעופה או למשרד התחבורה האמריקאי שם יערך בירור. על חברות התעופה להגיב ולטפל בתלונה תוך 30 יום מרגע קבלת התלונה.

החוקים יחולו על כל החברות

המשרד קבע כי “מגילת הזכויות אינה מרחיבה או מגבילה את זכויותיהם של נוסעים עם מוגבלויות, אלא מספקת סיכום נוח וברור של החוק הקיים”. למען הסר ספק, במשרד התחבורה האמריקאי ציינו כי הנוסעים עליהם חלים החוקים המפורטים הם “אנשים עם מוגבלות המוגדרת כליקוי פיזי או נפשי המשפיע לצמיתות או באופן זמני על פעילות משמעותית בחיים כגון הליכה, שמיעה או נשימה”.

כמו כן, חוקים אלה חלים על כל חברות התעופה הפועלות מכל שדה תעופה בארצות הברית, בין אם הטיסות הן מקומיות או בינלאומיות.

לסייע בהגנה על הנוסעים

מגילת הזכויות פותחה באמצעות משוב מהוועדה המייעצת לחוק הגישה למטוסים, הכוללת נציגים של נוסעים עם מוגבלות, ארגוני נכים אמריקאיים, מפעילי שדות תעופה, יצרני מטוסים, יצרני כיסאות גלגלים וארגון המייצג אנשים עם מוגבלויות.

“ההכרזות של היום הן הצעדים האחרונים לקראת הבטחת מערכת נסיעות אווירית שעובדת עבור כולם”, אמר מזכיר משרד התחבורה של ארה”ב, פיט בוטיג’ג’, שהכריז על פרסום המסמך ההיסטורי. ניתן לומר כי בזכות מגילת הזכויות של אנשים עם מוגבלויות הנעזרים בשירותי חברות התעופה, תתאפשר לנוסעים עם מוגבלויות להבין מה זכויותיהם ולעמוד עליהן מבחינה משפטית, וכן להבטיח כי המדינה וחברות התעופה השונות יקיימו זכויות אלה.

כעת נותר רק לקוות שמדינת ישראל תאמץ את המודל האמריקאי, ותגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות בכל הנוגע לנגישות וליחס שווה מול חברות התחבורה והתעופה.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות