נושאים קשורים

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר

כבוד: מרכז “נא לגעת” מועמד לפרס בינלאומי יוקרתי

זוהי הפעם הראשונה שארגון ישראלי מועמד לפרס הבינלאומי של פורום העסקים לאנשים עם צרכים מיוחדים הבריטי

האם קיים סיוע משפטי למתמודדי נפש מול הוצאה לפועל?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: איזו עזרה משפטית ניתן לקבל מול גורמי האכיפה?

לכבוד החג: קצבאות ביטוח לאומי הועברו מוקדם לזכאים

כפי שדווח ב"שווים", קצבאות הנכות הוקדמו ב-10 ימים בשביל לאפשר היערכות לפסח. מחר יועברו גם המענקים המיוחדים שאישרה הממשלה לנפגעי המלחמה. כל הפרטים
הסתדרות 480-100

ניצול מהנובה: “50 מהשורדים התאבדו”. משרד הבריאות: הנתון אינו נכון

הדברים נאמרו בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שהתכנסה לדון במצוקת שורדי הטבח. ח"כ אלהרר: "יש כאלה שהמדינה לא יודעת מה עלה בגורלם"
ראשיחדשותתביעה של 10 מיליון שקלים נגד הכרמלית בחיפה: אין כניסה לנכים

תביעה של 10 מיליון שקלים נגד הכרמלית בחיפה: אין כניסה לנכים

נכים שרוצים לנסוע בכרמלית מגלים שהיא לא נגישה, רק כשהם מגיעים אליה ונתקלים בשלט שמדיר אותם. תושבת חיפה החליטה לתבוע בשם כולם

ליחי פרנקו, ליד השלט "אין כניסה לנכים" בלכרמלית. צילום - באדיבות המצולמת
ליחי פרנקו, ליד השלט “אין כניסה לנכים” בלכרמלית. צילום – באדיבות המצולמת

ציפורה ציטיאט, תושבת העיר חיפה, הגישה לאחרונה עתירה לתביעה ייצוגית נגד הכרמלית – הרכבת התחתית בעיר. היא דורשת פיצויים בסך 10 מיליון שקלים, בגין אפליה נגד אנשים עם מוגבלויות.

ציטיאט, בשנות השישים לחייה, מתמודדת עם שיתוק מוחין. היא מתניידת בביתה עם קביים, ובחוץ – עם הליכון או כיסא גלגלים. אין לה רישיון נהיגה ולכן היא נדרשת לעשות שימוש תדיר בשירותי התחבורה הציבורית, אבל הכרמלית אינה נגישה לה כלל. על פי התביעה, הדרתה משירותי התחבורה הציבורית מהווה פגיעה חמורה ביכולתה לצרוך שירותים ציבוריים, לצרוך תרבות, לערוך קניות, להגיע לקבלת טיפול בבית חולים ועוד.

היא טוענת בתביעה, באמצעות עורך הדין אליאור לב ארי פרץ, כי הכרמלית אינה נגישה פיזית לנכים, כי אין מידע על חוסר הנגישות באתר הכרמלית, וכי במקום עומד שלט זה מספר חודשים, לפיו אין כניסה לאנשים בכיסאות גלגלים (אותו רואים בתמונה). כך נוצר מצב שרק מי שעושה מאמצים כדי להגי עלכרמלית בכיסא הגלגלים, בדרך שאינה נגישה, נתקל בשלט המאכזב.

הכרמלית, כך נכתב בתביעה, “גורמת להפרה מתמשכת של הוראות החוק, אשר נועדו לאפשר לקבוצה המיוצגת להשתמש בתחבורה ציבורית עירונית באופן שוויוני כאחד האדם”.

66 שנים ועוד לא פתרו את הנגישות?

במדינת ישראל חיים כ-720 אלף אנשים עם מוגבלויות, שמהווים 18 אחוז מהאוכלוסייה. על פניו נחשב חוק הנגישות בישראל כבין המפותחים בעולם. עם זאת, יש עדיין עיריות וגופים שמרשים לעצמם להפקיר נתח כה נרחב מהאוכלוסייה. הכרמלית בחיפה הוקמה בשנת 1956, אולם נראה כי מאז ועד היום לא הרבה בה השתנה. מדובר בכלי תחבורה הציבורי התת קרקעי היחידי בישראל, שכל כך הרבה שנים מאז שהוקם, עדיין לא נגיש לאנשים עם מוגבלויות.

“זה יכול להיות תקדים מאוד מסוכן”, אומר עו”ד לב ארי פרץ, “לא ייתכן שכל מי שלא נוח לו למלא אחר חוקי הנגישות או שאין לו תמריץ כלכלי, פשוט יתעלם מהחוק”.

לדבריו, “בשורה התחתונה, חוק הנגישות מזכיר לנו שאנחנו בני אדם, שצריכה להיות בינינו סולידריות ושגם לאנשים עם מוגבלות יש זכות ליחס שווה. החברה שמפעילה את הכרמלית עושה את ההיפך, בכך שהיא משדרת מסר, לפיו אנשים עם מוגבלויות אינם רצויים, בעצם הצבת השלט המקומם ‘אין כניסה לנכים’ בריש גלי. אסור לתת לגופים האלה לחשוב שהם יכולים להתחמק מזה או לחסוך על חשבון אנשים אחרים, שהם בדיוק כמו כולנו, רק עם מוגבלות שמצריכה מעט סיוע”.

מחברת כרמלית חיפה לא נמסרה תגובה.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות