עבור אנשים רבים עם מוגבלות, ללימודים באוניברסיטה הם חלום שקשה מאוד לממש. עם זאת, תוכנית “צוותא” באוניברסיטת תל אביב, שתקנותיה שהונהגו עד כה רק בחלק מסוים של הקמפוס, והורחבו מעתה לכולו, צפויה להקל את התהליך עבור חלקם.
בהמשך לפיילוט מוצלח בחוג לריפוי בעיסוק של אוניברסיטת תל אביב, התוכנית המשלבת סטודנטים עם מוגבלות בלימודים גבוהים תאפשר שילוב ב”שנת מעבר” אקדמית שבסיומה יוכלו להתקבל לתואר ראשון כסטודנטים מן המניין.
בעיית ההנגשה
סטודנטים עם מוגבלות בינונית-קשה שרצו להשתלב בלימודים אקדמיים התקשו לעשות זאת עד כה בשל היעדר הנגשה של מרבית המבחנים המסדירים את תהליך הקבלה ללימודים גבוהים: המבחן הפסיכומטרי, אבחון ומיון למוסדות המחקר ועוד.
תוכנית “צוותא” שפעלה בשבע השנים האחרונות בבית הספר למקצועות הבריאות של אוניברסיטת תל אביב הצליחה למצוא פתרון להליכי הקבלה והמיון, ואפשרה לסטודנטים עם מוגבלות ללמוד שנה שלמה ולהתקבל בסופה, על סמך הישגיהם הלימודיים, כתלמידים מן המניין.
איך התוכנית נראית?
באוניברסיטת תל אביב מתכננים לקלוט מדי שנה 12 סטודנטים חדשים בתוכנית “צוותא”. במהלך שנת המעבר האקדמית יוכלו הסטודנטים שיתקבלו לתוכנית ללמוד קורסים כסטודנטים במעמד מיוחד בחוגים שונים, בהם: משפטים, עבודה סוציאלית, חינוך, היסטוריה, ארכיאולוגיה, קולנוע, כלכלה, ביולוגיה, מגדר ועוד. התוכנית עצמה תציע ייעוץ, תמיכה וליווי לסטודנטים באמצעות פגישות שבועיות עם גורמים מקצועיים מטעם החוג לריפוי בעיסוק.
לירון שזיפי, סטודנט הסובל משיתוק מוחין (CP) התקבל לתוכנית בגיל 24, לאחר שסיים 12 שנות לימוד עם בגרות מלאה. בזכות פרויקט “צוותא” הוא סיים בהצלחה את השנה הראשונה התקבל כסטודנט מן המניין. מאז, שזיפי הספיק להשלים תואר ראשון בביה”ס לחינוך ובתוכנית הבין-תחומית למדעי הרוח. בימים אלה נרשם ללימודי לתואר שני במגמת ייעוץ, במטרה לעבוד בעתיד כיועץ לבני נוער עם מוגבלויות.
“צוות מיומן שמבין את הצרכים”
“התוכנית מאפשרת מתן הזדמנות שווה למועמדים עם מוגבלות מורכבת להשתלב ולהצליח באקדמיה”, מספרת פרופ’ נאוה רצון, ראשת בית הספר למקצועות הבריאות באוניברסיטת תל אביב, שייסדה את הפיילוט בחוג לריפוי בעיסוק לצד דנה כספי-צחור ונגה זיו.
“יש לנו צוות מיומן שמסוגל להבין מה הצרכים הספציפיים של כל תלמיד או תלמידה, המוצא את הפתרונות שיעזרו לכל אחד ואחת מהם למקסם את הפוטנציאל שלהם ולהתמודד עם הקשיים במסלול אקדמי”, היא מוסיפה.