נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםהנער על הרצף, המצטיין בג'ודו, לא שובץ לבית ספר מתאים "עקב חוסר...

הנער על הרצף, המצטיין בג’ודו, לא שובץ לבית ספר מתאים “עקב חוסר מקום”

מועצת מרחבים מסרבת לקבל לבית הספר שלה את ניר אבלסון, בן 12 עם אוטיזם בתפקוד גבוה, בטענה של צפיפות בכיתות. אביו: "זריקת האחריות פוגעת בתלמידים"

אלוף הג'ודו ניר אבלסון מניף את הדגל. צילום - יאיר אבלסון
אלוף הג’ודו ניר אבלסון מניף את הדגל. צילום – יאיר אבלסון

ניר אבלסון מבאר שבע, נער בן 12 על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, הוא תלמיד מצטיין ובעל כישרון והישגים בינלאומיים מרשימים בג’ודו, ובהם זכייה באליפות העולם בתחרות של ה-Special Olympics. אלא שלמרות האבחון המורה לשבצו במסגרת חינוך מיוחד, הוא מתקשה להשתבץ במסגרת המתאימה לו.

אבלסון אובחן גם עם הפרעת קשב וריכוז. בשל צרכיו הייחודיים, חיפשה משפחתו מוסד לימודי ראוי שיוכל להעניק לו את הכלים הדרושים להצלחה הן מבחינה לימודית, והן מבחינה מקצועית. לאחר שתהליך החיפוש בעיר מגורו כשל, חיפשה משפחתו של אבלסון מוסד לימודי מתאים אחר.

בית הספר “בנימין רוטמן אשל הנשיא” במועצה האזורית מרחבים הוא תיכון המשלב בתוכו גם תכנים מיוחדים, לצד הלימודים המקצועיים, וכולל פרויקטים הנותנים כלים לתלמידים בעלי פוטנציאל בתחומים מגוונים. בין התוכניות נכלל גם חוג ג’ודו, התואם את ניסיונו וכישרונו הקודם של אבלסון. בהיעדר אפשרויות נוספות לשיבוץ, וההתאמה הנהדרת בין כישוריו של אבלסון לתוכניות הלימודיות בתיכון, הוריו מנסים בכל כוחם לשבצו בתיכון המדובר, אך ניסיונותיהם עד כה העלו חרס.

ניר אבלסון. צילום - יאיר אבלסון
ניר אבלסון. צילום – יאיר אבלסון

“הוא ייפול בין הכיסאות”

אביו של אבלסון, יאיר, פנה לכל הגורמים במועצה המקומית ובמשרד החינוך – אך לא קיבל תשובה רשמית וחד משמעית לגבי שיבוץ בנו בבית הספר, לחיוב או לשלילה. “חבל שאנחנו מגיעים למצב שילד על הספקטרום, שהוא תלמיד מצטיין וספורטאי בר הישגים, צריך להתחנן בפני הרשויות שיתנו לו ללמוד במקום שהכי מתאים לו, ולא במקום שבו כל היכולות שלו יאבדו והוא ייפול בין הכיסאות”, אומר האב לאתר “שווים”.

“זה הזוי שאין שום נוהל ברור שלפיו הורים של תלמידים על הספקטרום יכולים להבין מול מי להתנהל, עם מי לשוחח, לאן להגיש טפסים או למי לערער”, אומר עוד אביו של אבלסון הצעיר. “זריקת האחריות פוגעת בסופו של דבר בילדים. הרשויות האמונות וההורים שאין להם כוח מנטלי להתמודד עם העניין – פשוט יוותרו עליהם. הילדים הם אלו שיסבלו”.

אביו של הצעיר מביע תסכול רב מהתהליך המסורבל, שבמרכזו עשויים לעמוד עוד עשרות ילדים עם מוגבלות פיזית או קוגניטיבית: “זה שכל גורם רק מפנה אצבע כלפי גורם אחר, במקום לומר לנו מה אנחנו צריכים לעשות כדי לקדם את התהליך, מצביע על חוסר הבנה של התפקיד”.

“הכיתה עמוסה מאוד”

ממשרד החינוך נמסר כי: “אין אפשרות לשבץ את ניר אבלסון בבית הספר עקב חוסר מקום”.

אפרת בוהדנה, מנהלת מחלקת החינוך של המועצה האזורית מרחבים, מסרה תגובה דומה: “אילו היה מקום, היינו שמחים לקבל תלמידים נוספים לביה”ס ‘רוטמן’. נכון להיום, אין מקום בשכבת ז’, והכיתה עמוסה מאוד. עם כל הצער, לא נוכל כרגע לקבלו. אם יהיו שינויים נעמוד בקשר” .

מהמועצה האזורית מרחבים נמסר: “אנחנו עובדים אך ורק מול ההורים. לצערנו, בית הספר אינו מסוגל לקלוט את כל הבקשות”.

יליד 1994. רווק מראשון לציון. מתמודד עם קרוהן, אבל לא נותן למחלה לנהל את חיי. בוגר תואר ראשון במדעי המחשב, ומשלב בכך את תפקידי בשווים, שנותן במה גם ליצר העיתונאי וליצר הנתינה לקהילה שבי, שקיימים מילדות.

כתבות אחרונות