נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםמצלמות ייחודיות יסייעו במאבק בהתעללויות במערכי הדיור

מצלמות ייחודיות יסייעו במאבק בהתעללויות במערכי הדיור

מקרי האלימות נגד חסרי ישע במסגרות הדיור נמשכים, והקושי במיצוי הדין נגד העבריינים טמון בצורך לשמור על ביטחונם של הדיירים אבל גם על הפרטיות שלהם. פתרון חדש צפוי לשנות את המציאות הזו

המצלמה מאתרת כניסה של אנשי צוות ודיירים לחדרים. צילום - אקים
המצלמה מאתרת כניסה של אנשי צוות ודיירים לחדרים. צילום – אקים

מקרי ההתעללות בהוסטלים לאנשים עם מוגבלות ובמערכי הדיור בישראל לא זרים לנו, אפילו בשנת 2022. זכורה במיוחד פרשת ההתעללות בבני ציון, פרשה של פגיעה מינית בשפלה ומקרים נוספים, לצערנו. בכל המקרים הללו עולות השאלות – האם האירועים קרו מבלי שאיש יראה? האם הם צולמו?

בימים האחרונים הסתיים פיילוט להתקנת מצלמות בחדרי השינה ובחדרי הרחצה של דיירי ההוסטל “יד ביד” באבן יהודה, השייך לארגון אקים ישראל (הארגון הארצי לאנשים עם מוגבלות שכלית ולמשפחותיהם). אחד ההיבטים החשובים של הארגון בקיום הפיילוט, היה לשמור על צנעת הפרט של דייריהם. את המידע על סיום הפיילוט, פרסמה לראשונה העיתונאית חנה קים.

בסיס לתיקון חקיקה

במשך שלושה חודשים, המצלמות תיעדו את המתרחש בחדרים המיועדים, בהסכמת הדיירים ומשפחותיהם. בחלק מהמקרים, נבחנו הצילומים ואף בוימו מספר תרחישי קיצון, המדמים פגיעה עצמית של דייר או פגיעת מטפל בדייר. התוצאות הראו כי כל המקרים נקלטו בעדשות המצלמה והוקלטו לצורך שימוש עתידי (בין השאר, כחומר חקירה וכראיות לביסוס כתב אישום נגד הפוגעים).

הפיילוט לווה על ידי נציגים ממשרד המשפטים, משרד הרווחה ומשרד הבריאות, כדי שמסקנותיו ישמשו כבסיס לתיקון חקיקה, לעיגון חובת התקנת מצלמות גם בחללים פרטיים (חדרי שינה וחדרי רחצה) במסגרות. הפיילוט הנוכחי חל רק על אנשים במצב סיעודי ולאנשים עם מוגבלות בלתי ורבליים.

אדם נכנס לחדר – המצלמה מתחילה להקליט. צילום – אקים

אתר “שווים” חושף לראשונה את תוצאות הפיילוט הנערך בשיתוף חברת “Hikvision” המייצרת מצלמות אבטחה מיוחדות. יש לציין כי התיעוד המובא כאן בכתבה הוא לא של הדיירים עצמם, אלא של אנשי צוות שמגלמים אותם, מתוך הצורך להגן על פרטיותם. בתיעוד נראה “דייר” הישן במיטתו, והמצלמה עדיין לא מקליטה. ברגע ש”מטפל” נכנס לחדר השינה, המצלמה מתחילה להקליט. במסגרת החידוש שמציעה “Hikvision”, המצלמה שומרת את התיעוד רק כששיש בכך צורך.

איך זה עובד?

המצלמות שהותקנו בחדרים המיועדים מצוידות בעדשה אופטית רגילה ובחיישן תרמי, והן פועלות באופן רציף במעגל סגור, אך לא מקליטות כל הזמן. ברגע שהדייר לבדו, המצלמה לא מקליטה, והצילום מטושטש.

חשוב לציין כי ההגדרות וההתניות להפעלת ההקלטה משתנות לפי הארגון שבוחר להשתמש בהן, ויכול להגדיר שהוא רוצה שיוקלטו כמה אנשים במקביל או רק אדם אחד, למשל.

מי רשאי יהיה לצפות בחומרים?

הגורמים שיוכלו לצפות בחומרי ההקלטה הם מנהל המסגרת, מנהלת מערך הדיור ומנהלת המחלקה המשפטית, ורשויות החוק בעת הצורך. אפשר, כאמור, לשנות הגדרות ולכלול גם אנשים נוספים.

על פי Hikvision, המערכת עובדת במעגל סגור, ולא מאפשרת גישה מרחוק מחשש לדליפה ופגיעה בפרטיות. ההקלטות נשמרות עד שלושה חודשים במערכת, בהתאם לגודל הזיכרון של המחשב.

“מבינים עד כמה זה חשוב”

“אנחנו לא רוצים לפזר מצלמות בחללים הפרטיים בכל מקום, אלא לייעד אותן למקומות שבהם נמצאים האנשים הכי פגיעים”, אמרה לאתר “שווים” עו”ד עירית גזית, מנהלת המחלקה המשפטית בארגון אקים ישראל. “התאמנו את הפיילוט לפרופיל של האנשים הנמצאים אצלנו בהוסטל”, ציינה גזית, והוסיפה כי הארגון לא היה בעד התקנת מצלמות בחדרים הפרטיים, אך בשל המקרים האחרונים יש מצבים שאין ברירה.

“אנחנו רוצים שמשרד הרווחה יאמץ את זה”, הדגישה גזית. “אנחנו חושבים שמצאנו את האיזון הנכון לשימוש במצלמות מבלי לפגוע בפרטיות. פירטנו על הפיילוט למשרד הרווחה ובסוף לאור המקרים האחרונים, המצלמות הללו יכולות לסייע בהאשמות שונות או להפריך האשמות שווא. זה טוב לכולם שיהיה תיעוד של אירועים כאלה, וזה צריך להתבצע בחוק”.

מקווים שהפתרון יגביר את הבטחון

רז להב, מנהל הפיתוח העסקי של חברת Hikvision בישראל, הסביר ל”שווים” על הביצוע הטכנולוגי של המצלמות, וציין כי מדובר הטכנולוגיה סובבת סביב מדידת טמפרטורה בחללים. “חשוב להבין, כי הפתרון מאפשר תחקור בדיעבד, ואינו מונע את המקרה. אנו עושים זאת תוך שמירה על צנעת הפרט לכל אורך התיעוד והגישה לחומרים”, אמר. להב מציין כי בחברה מקווים שהפתרון שהעניקו בפיילוט יסייע לשפר את הבטחון של אוכלוסיית חסרי הישע במוסדות השונים בארץ.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות