נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותבאילו חברות בישראל כדאי לאנשים עם מוגבלויות לעבוד?

באילו חברות בישראל כדאי לאנשים עם מוגבלויות לעבוד?

יותר ויותר חברות מעסיקות אנשים עם מוגבלויות, כולל בתפקידי הנהלה, על פי דוח חדש. אלו החברות המובילות בגיוון התעסוקתי

עובדת בכסא גלגלים. צילום אילוסטרציה: BigStock
עובדת בכסא גלגלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

אתם אנשים עם מוגבלויות ומחפשים מקום עבודה? דירוג אמריקאי חדש של החברות הטובות ביותר עבור עובדים עם מוגבלויות, כולל לא מעט חברות שמעסיקות עובדים רבים בישראל, וביניהן גם חברה ישראלית אחת. אז בואו ותכירו אותן, ומיד אחר כך רוצו לשלוח קורות חיים.

עם רשימת 100 החברות הללו נמנות חברות גלובליות שמעסיקות מיליוני אנשים ברחבי העולם וגם בישראל, ובהן חברת הפרמצבטיקה הישראלית טבע, גוגל, אינטל, מיקרוסופט, אמזון, רשת מלונות הילטון, מטא (לשעבר פייסבוק), טוויטר, מוטורולה, נייקי, סימנס, דל טכנולוגיות ופורד.

עובדים ועובדות מכל המגזרים

תחת אינטל העולמית פועלת אינטל ישראל, שמפעילה מרכז ענק בקריית גת ומעסיקה עובדים רבים, חלקם מהפריפריה. אינטל ישראל שמה לעצמה יעד שאחוז העובדים עם נכות, לקות או מגבלה יגיע לעשרה אחוזים עד שנת 2030 – גבוה משמעותית מהיעד שהמדינה הציבה לעסקים גדולים (3% בלבד).

באינטל ישראל פועלות חמש קהילות עובדים: קהילת נשים, הקהילה הגאה, קהילה של עובדים ערבים, קהילה של עובדים עם מוגבלויות, תומכים בהורים עם מוגבלויות או בילדים עם מוגבלויות, וקהילה של עובדים מהמגזר הדתי-חרדי, הנקראת “שומרי תורה ומצוות”. 

גם בחברת טבע שמים דגש רב על גיוון תעסוקתי. “אנו בטבע פועלים בכל רגע ובכל דרך לשיפור איכות החיים של המטופלים שלנו ומחויבים באחריות חברתית לציבור כולו”, נכתב באתר החברה. “לכן, אנחנו מקדמים גיוון תעסוקתי (Diversity). אנחנו מאמינים שהון אנושי מגוון, אשר משקף את האוכלוסייה על כל מרכיביה ומגזריה, מסייע לנו ‘לאפשר ימים טובים יותר’ ליותר אנשים וקהילות ברחבי העולם”.

רואים רחוק – מהצבא ועד לעבודה

במיקרוסופט ישראל חברו ב-2020, עם פרוץ מגפת הקורונה, לתוכנית “רואים רחוק”, שהיא פרויקט המכשיר ומלווה צעירים על הספקטרום האוטיסטי במהלך השירות בצה”ל ובשוק האזרחי, מתוך מטרה לתת להם את ההזדמנות לנצל את מלוא הפוטנציאל שלהם. אחרי שקלטו עובד ראשון מהתוכנית כתבו בחברה: “זו זכות גדולה עבורנו לפתוח את הדלת עבורו ועבור עובדים רבים נוספים שיבואו אחריו ויתרמו מיכולותיהם, כי לפעמים באמת שהשמיים הם לא הגבול”.

במסגרת “רואים רחוק” מעל 100 צעירות וצעירים על הספקטרום משרתים בצה”ל בתפקידי תכנות, פיענוח, GIS, מידענות, QA, תיוג, אלקטרוניקה, PC ורשתות תקשורת. “אין שום סיבה שבעולם שלא יוכלו לנצל את הניסיון שצברו ואת היכולות הגבוהות שלהם כדי להשתלב לאחר מכן בעולם ההייטק”, כותבים במיקרוסופט ישראל.

בסוף 2021, כחלק מפרויקט “שווים בתעסוקה” של מפעל הפיס, עמותת “שווים” ו”ידיעות אחרונות”, פתחה מיקרוסופט ישראל קורס הייטק ייעודי ל-12 חניכים עם מוגבלויות מגוונות. בעקבות הקורס נקלטו במקומות עבודה בענף ההייטק תשעה מתוך הבוגרים.

גיוס אנשים עם מוגבלות – חובה עסקית

100 החברות הטובות לעובדים עם מוגבלויות בארה”ב נבחרו במסגרת “מדד השוויון לאנשים עם מוגבלויות”. מדובר במדד הבוחן בין השאר תחומים כמו נגישות טכנולוגית בחברה, נהלי תעסוקה של עובדים ותרבות ארגונית. השנה הדו”ח כיסה 415 חברות, וכולל 69 חברות מרשימת Fortune 100.

על פי דוח מדד השוויון לנכים לשנת 2022 של Disability:IN, ארגון גלובלי הדוגל בהכללת אנשים עם מוגבלות במקום העבודה, בשנת 2021 77% מהעובדים עם מוגבלויות אמרו שהמעסיק שלהם עשה עבודה טובה יותר בתמיכה בהם מאז שמגפת הקורונה החלה. כיום, מציין הדוח, ישנה עלייה משמעותית לא רק בגיוס עובדים עם מוגבלויות, אלא אף במינויים לתפקידי הנהלה בכירים בארגונים השונים. 

“אנשים מבינים כעת שהכללת אנשים עם מוגבלויות היא לא רק ציות לרגולציה, אלא למעשה חובה עסקית”, אומר טד קנדי ​​ג’וניור, יו”ר משותף של מדד השוויון לנכים. “אנשים היום רוצים ללכת לעבוד עבור חברות שלדעתם עושות את הדבר הנכון, שחולקות את הערכים שלהן ומשתפות את החזון שלהן על העולם, כולל לוודא שלאנשים עם מוגבלות יש סיכוי שווה יותר לתעסוקה קבועה ויציבה”.

הגברת שילוב אנשים עם מוגבלויות במנהיגות ובתפקידי מפתח היא אחת המגמות הבולטות בדוח. אם בשנת 2021, רק ל-99 חברות היה ייצוג של אנשים עם מוגבלויות ברמת ההנהלה, הרי שבשנת 2022 מצוינות כבר 126 חברות שבהן אנשים המצהירים על עצמם כאנשים עם מוגבלויות משמשים כמנהלים בכירים. 

הדוח גם מצא כי ב-6% מהחברות יש כיום מישהו שמזדהה בגלוי כאדם עם מוגבלות במועצת המנהלים, ול-74% מהחברות יש השקעות עם עסקים שהבעלים שלהם מזדהים כאנשים עם מוגבלות – “מה שמציג לא רק שינוי פנימי, אלא גם מאמץ לגוון את מערכות היחסים החיצוניות בעסקים”. 

צריכים להיות יצירתיים יותר

96% מהחברות בדוח מציעות אפשרויות עבודה גמישות, מה שהופך משימות מסוימות לנגישות יותר. 50% מהחברות גם משקיעות בטכנולוגיה חדשה כדי לסייע בקידום הנגישות הדיגיטלית. לדברי ג’יל יוטון, הנשיאה והמנכ”לית של Disability:IN, “הקריאה להכללת אנשים עם מוגבלויות בעבודה, יחד עם מחסור הכישרונות הגלובלי, הפכה את העסקתם לדבר חיוני עבור חברות. יש לחשוב מחדש כיצד הן מגייסות, מפתחות ומטפחות כישרונות”.

“חברות שעשו את המאמץ ליצור מרחבי עבודה שוויוניים ומתחייבות לתמוך ולרומם את הכישרון של עובדים עם מוגבלויות, רק מרוויחות מזה”, מצוטט בדוח קנדי ג’וניור, ניצול סרטן עצמות וקטוע רגל מילדות. “אנשים עם מוגבלויות לרוב מסתגלים בקלות ובעלי ראש יצירתי יותר, כי הם היו צריכים להיות יצירתיים ולהתאים את עצמם לסביבות שונות כל חייהם. יש גם הרבה פחות תחלופה עם עובדים עם מוגבלות. הם כל כך אסירי תודה על ההזדמנות שניתנה להם, שהנאמנות שלהם למקום העבודה אינה מוטלת בספק”. 

בישראל יש חובת “ייצוג הולם”
בישראל, סעיף 9 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי על מקומות עבודה שמעסיקים מעל 25 עובדים חלה “חובת ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלויות”. “מעסיק שבקרב עובדיו אין ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות, חייב לפעול לקידום הייצוג ההולם, בין היתר באמצעות ביצוע התאמות במקום העבודה לאנשים עם מוגבלויות, וזאת אם הדבר לא מטיל עליו נטל בלתי סביר בנסיבות העניין”, נכתב בחוק.

יש לציין כי המדינה משתתפת במימון התאמות שמבצע מעסיק לצורך ייצוג הולם של אנשים עם מוגבלויות. לצורך קידום הייצוג ההולם רשאי מעסיק לפעול במסגרת תוכנית שתעדיף העסקת או קידום אנשים עם מוגבלות, אם הם כשירים לתפקיד או למשרה והם בעלי כישורים דומים לכישוריהם של מועמדים אחרים לתפקיד או למשרה”. 

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות