נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיכללינעליים שנועלים בלי ידיים, כדור פורח נגיש לכיסא גלגלים ורכבי שטח לנסיעה...

נעליים שנועלים בלי ידיים, כדור פורח נגיש לכיסא גלגלים ורכבי שטח לנסיעה בעמידה

חברות גדולות ויזמים פרטיים מהארץ ומהעולם הציגו בוועידה ה-8 של "נגישות ישראל" שירותים ומכשירים שיקלו על חייהם של אנשים החיים עם מוגבלות: "המשימה הזו היא של כולנו"

האם בקרוב אנשים עם כיסאות גלגלים יוכלו לטוס בכדור פורח בקלות? זו ההבטחה של דרור גינת בן ה-56, נכה צה”ל שמפעיל כדורים פורחים כבר 15 שנה בחברת “דלתא פליי דיפרנט”. גינת הציג את הפתרון החדשני שלו בוועידת נגישות ישראל הבינלאומית ה-8, שנערכת בימים אלה במרכז הכנסים “וואלי” בכפר סבא.

“בעולם יש פתרונות שונים להנגשה חלקית של טיסה בכדור פורח, אבל אין הנגשה מלאה”, אמר לאתר “שווים”. “אני רוצה שכולם יוכלו לחוות את החוויה האדירה וליהנות מטיסה בכדור פורח”.

דרור גינת בכדור הפורח. צילום - אביחי חיים
דרור גינת בכדור הפורח. צילום – אביחי חיים

ועידת נגישות ישראל הבינלאומית מתכנסת מדי שנה ליומיים של עשרות מופעים מקצועיים בתחומים רבים, וכולם מגויסים למטרה אחת – להנגיש את ישראל. כמו כן, 120 נציגים מחו”ל מארגונים שונים הגיעו במיוחד לוועידה כדי לשמוע ולראות את הפתרונות החדשים בעולם הנגישות הישראלית.

“יש אפשרות לטוס עם כיסא גלגלים כשדופן המתקן של הכדור שקוף. יש כיסא מתרומם בכדור עצמו, שמאלץ את האדם עם כיסא הגלגלים לעבור לכיסא המיוחד”, הסביר גינת על המגבלות הקיימות בהטסת אנשים עם מוגבלות מוטורית בכדור פורח. “למה לא לבנות משהו שבו האדם המתנייד בכיסא גלגלים לא צריך להיפרד ממנו? הוא ייכנס לכדור יחד עם הכיסא, המתקן עצמו ירים אותו מעט כדי לשמור על יציבות המשקל של הכדור, ונוכל לטוס באופן בטוח יותר ושהוא ירגיש יותר בנוח”.

גינת נשוי ואב לשלושה ילדים, והוכר כנכה צה”ל בעקבות מאניה דפרסיה שהתפרצה לו לקראת סיום קורס טיס. בעקבות התפרצות המחלה, מסלול חייו השתנה: עד גיל 40 עבד כשמאי מקרקעין ומתכנן ערים, אך הבין שזה לא מה שיוצר אצלו את התשוקה לחיים. הוא החליט לחפש מקצוע אחר, והחל להתעניין בכדורים פורחים. מתחביב – זה הפך, עם השנים, למקצוע.

לדבריו כבר בחודשים הקרובים תצא הטיסה הראשונה של הכדור הפורח המונגש, וכי הוא רק מחכה לאישורים אחרונים של משרד התחבורה. “פונים אליי מדי פעם אנשים עם מוגבלות פיזית, ואני אומר להם שאני לקראת פתרון. אני מקווה שבעוד כמה חודשים נוכל להפעיל את הטיסות בכל הארץ”.

ניווט במקלדת

בין הארגונים שהציגו פתרונות נגישות שונים בלטה גם חברת “גוגל” שהראתה כלי שמאפשר לנווט בדפי אינטרנט באמצעות המקלדת, במקום לוח המגע או העכבר, וכלי שמאפשר להתאים את הצבעים בעמודי אינטרנט בדרכים שונות, לאנשים עם בעיות ראיה, כגון הסרת צבעים מסוימים.

גם ענקית ההלבשה וההנעלה הספורטיבית “נייקי” הגיעה להציג את הנעליים “ללא ידיים” או בשמה המוכר יותר בחנות האינטרנטית Nike Go FlyEase. אלו נעלי ספורט המאפשרות למי שנועל אותן להחליק את רגלו פנימה מבלי להשתמש בידיים. המחיר של הנעליים נע בין 600-300 שקלים ואפשר להזמינ אותן מאתר נייקי העולמי בלבד.

נעלי נייקי ללא ידיים. צילום – אביחי חיים
נעלי נייקי ללא ידיים. צילום – אביחי חיים

חברת ניגי המתמחה במגוון רחב של פתרונות הנגשה ביתיים ועסקיים, עוררה גם היא עניין רב בקרב האורחים עם דוגמאות להנגשה של מטבחים, חדרי אמבטיה, משרדים, ארונות ועוד. “אנשים כבר רואים מה יהיה מצבם בעוד 10-20 שנה ומתחילים לדאוג לפתרונות כבר עכשיו”, אמר מוטי בירן, מחברת “ניגי” לאתר “שווים”.

“מדובר פה בעלויות של כמה אלפי שקלים, זה לא פתרון זול, אבל הוא יעיל”, אמר בירן. “כל אחד יודע מה הוא צריך כדי להנגיש את מרחב המחייה שלו ופועל לכך בהתאם. יש לי לקוחה בת 50 ומשהו שיש לה בעיות ברגליים, היא יודעת לאן זה הולך ופנתה אלינו כדי שנוכל לייצר לה מנגנון של אסלה מתרוממת. יש לנו פתרון להרבה מאוד מצבים מהיום יום ואני מזמין את כולם לפנות אלינו”.

גם חברת “איזי ריידר” הביאה לוועידת את רכבי השטח הקטנים שלה והחשמליים ועוררה עניין רב, בדרך בה הם מאפשרים להקל על חייהם של אנשים עם מוגבלות. בין היתר על ידי פתרונות של כיסאות מתכווננים לגובה ולצדדים, אפשרות לנסוע בעמידה או בישיבה וגלגלים גדולים ויציבים שמאפשרים להתגבר על תלאות היום יום של אנשים המתניידים בכיסאות גלגלים כגון. הרכב מסוגל לנוע דרך בורות, חול, רצפות שבורות ועוד. גם כאן הפתרונות לא זולים ומדובר על הוצאה של עשרות אלפי שקלים לרכב החשמלי.

רכב השטח הנגיש של איזי ריידר. צילום - אביחי חיים
רכב השטח הנגיש של איזי ריידר. צילום – אביחי חיים

העבודה הקשה משתלמת  

“חודשיים וחצי של טירוף של עבודה, הסתיימו כעת”, אמר יו”ר נגישות ישראל, יובל וגנר, בנאום שנשא לאורחי הוועידה. וגנר שיתף את הנוכחים באולם בסיפור עלייתו ופציעתו בתור טייס מסוקים ועל חוויותיו בתור אדם עם מוגבלות המתנייד בכיסא גלגלים, וכן בסיפור של אביו כנכה צה”ל משותק בגפיים התחתונות.

“מדינת ישראל היום הרבה יותר נגישה, זהו חצי הכוס המלא”, הוסיף וגנר. “שאומרים את זה ושהגענו לאן שהגענו, עדיין יש חצי כוס שהוא ריק מאוד ועליו אנחנו עומלים. צריך להבין שהמשימה הזאתי היא של כולנו, כולנו מחויבים לה. בשבילי זה הפך כבר למפעל חיים, אבל כולנו אחראים לכך וזו השליחות שלנו”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות