“קשה לי לקבל את העובדה שדווקא במקומות שבהם אמורים להתחשב הכי הרבה בי ובמוגבלות שלי, בוחרים להתעלם ממני ולגרום סבל רב”, אומרת ל”שווים” מיכל טלקר, בת 41 מנס ציונה המתניידת בכיסא גלגלים. טלקר החליטה להגיש תביעה נגד קופת החולים “לאומית” בסכום של 2.5 מיליון ש”ח, באמצעות עו”ד אברהם סרוסי, בעקבות חוסר בהנגשת הכניסה לסניף קופת החולים הקרוב לביתה.
טלקר, המתמודדת עם ניוון שרירים, התגוררה רוב חייה בבת ים, שם הייתה מטופלת במרפאה של “לאומית”. כשעברה לנס ציונה, הופתעה לגלות כי בעיר לא קיים סניף של קופת החולים, ולאחר פנייתה במטרה למצוא סניף שיתאים לצרכיה, התברר כי הקרוב ביותר נמצא ברחובות. היא התניידה בעזרת הליכון וסדים על מנת להגיע אל הסניף בקניון רחובות, ונאלצה לגמוא מרחקים בתוך הקניון.
הידרדרות במצבה בשנים האחרונות ריתקה אותה לכיסא גלגלים. היא פנתה לפני כארבע שנים לקופה וביקשה למצוא סניף שקל יותר להגיע אליו. נציגת הקופה מסרה לה כי קיים סניף מונגש ברחובות שממוקם על הקרקע ויכול להתאים באופן מעולה לצרכיה. לאחר ביקורה במקום (בעזרת חברת הסעות מיוחדת המשתמשת במעלון, המותאם ליושבים בכיסאות גלגלים) היא נדהמה לגלות כי הסניף אינו מונגש, וכי קיימת מדרגה בכניסה מהרחוב המונעת ממנה את היכולת להיכנס אליו.
כל ההבטחות לטיפול עלו בתוהו
לאחר בדיקות נוספות (כולל הגעת איש צוות מאתר “שווים” למקום) התברר כי סניף זה אינו מונגש כלל לאנשים עם מגבלת ניידות, ואף כולל עוד מדרגה במבנה עצמו וליקויי נגישות בשירותים. במקום אמנם קיימת כניסה לשטח עבור רכבים, אבל גם היא חסומה על ידי פסולת. טלקר שלחה מכתב לקופת החולים בבקשה להנגשת המקום, אבל לדבריה כל ההבטחות לטיפול בנושא עלו בתוהו במשך כל ארבע השנים האחרונות.
המקרה ששבר את גב הגמל מבחינתה התרחש בתקופת הקורונה, כאשר החלו בקופות החולים לחסן את הציבור נגד הנגיף. טלקר התקשרה ובדקה עם קופת החולים לאיזה סניף עליה להגיע, והתבשרה כי הסניף המחסן היחיד ברחובות היה אותו הסניף המדובר. לאחר שהעלתה את הקושי ואת אי יכולתה להגיע ולהיכנס אליו, נאמר לה כי מי שאין ביכולתו להגיע לאותו סניף יכול לפנות לסניף בראשון לציון, אלא שסניף זה אינו כולל חניות המיועדות לרכבים המסיעים אנשים נכים.
“משימה קשה מאוד”
טלקר המיואשת פנתה אל עו”ד אברהם סרוסי ופתחה בהליך של תביעה ייצוגית על סך כ-2.5 מיליון שקלים כנגד קופ”ח לאומית. היא סיפרה על תחושותיה ואכזבתה הרבה: “כבר בתקופה שהתנהלתי עם הליכון נתקלתי בקשיים רבים ובאתגרים מורכבים בהתניידות ובניהול חיי שגרה יומיומיים, אך למרות זאת הצלחתי לקיים חיים נורמטיביים, ואף לגדל כאם יחידנית שני ילדים. קופת החולים זה משהו שחשוב מאוד עבור אנשים עם מוגבלויות כאלה ואחרות, הרבה יותר מאשר אנשים ‘רגילים’. מבחינתי לנסוע לראשון לציון זאת משימה קשה מאוד, אין חניות והתחבורה לשם מאוד מאוד קשוחה”.
לסיכום אמרה טלקר: “אני מקווה שהפעולה שנקטתי בה תעזור לשפר את הנגשת המקומות הציבוריים לכלל האוכלוסייה, אך גם תתרום להגדלת המודעות והסובלנות כלפי הצרכים שלנו, אנשים עם מוגבלויות”.
מקופת חולים “לאומית” נמסר כי העניין נמצא בטיפול.