נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג



ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותילדים עם מוגבלויותיש לכם שני ילדים נכים ויותר? חייבים לכם אלפי שקלים

יש לכם שני ילדים נכים ויותר? חייבים לכם אלפי שקלים

בעקבות תביעה של אבא: המדינה תצטרך לשלם 70 מיליון שקל ל-17 אלף משפחות עם יותר מילד נכה אחד. האב: "יש לי צמרמורת"

צילום: ביגסטוק

אתם הורים לשני ילדים ומעלה שמקבלים קצבת נכות? מגיע לכם החזר כספי מביטוח לאומי על סך אלפי שקלים. כך פסקה היום (רביעי) השופטת יעל אנגלברג שהם בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע.

הפסיקה התקדימית הגיעה בעקבות תביעה שהגיש אברהם כהן, אבא לשני ילדים עם מוגבלות הזכאים לקצבת ילד נכה של 188%, נגד הביטוח הלאומי. היא הוגשה באמצעות עו”ד איתן פלג וארגון לי”ן (למען ילדים נכים).

קודם לכן, מעט רקע: בשנים 2021-2020 לא אושר תקציב המדינה, וכתוצאה מכך לא התבצעה העלאה של קצבאות הנכות, כפי שהממשלה התחייבה כחוק. כאשר המדינה וארגוני הנכים הגיעו סוף סוף להבנות, הוחלט כי הנכים, וגם משפחות לילדים נכים, יקבלו החזרים רטרואקטיביים על התקופה שבה היו אמורים לקבל קצבה גדולה יותר ולא קיבלו. התקופה הוגדרה מינואר 2020 ועד דצמבר 2021 (כולל), וההחזר קיבל את השם “מענק חד פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות”.

האב אברהם כהן

המהלך יצא לפועל, החזרים ניתנו לנכים ולמשפחות, אבל אז התברר שבניגוד למה שנכתב בהוראת שעה, הביטוח הלאומי לא מוכן לשלם את התוספת למשפחות שבהן יש יותר מילד נכה אחד, וזאת למרות הנחיה שנכתבה שחור על גבי לבן. לפי אותה הנחיה, משפחות כאלה יזכו למענק מוגדל ב-50% עבור כל ילד נכה בבית.

גם אברהם כהן שם לב כי לא קיבל את המענק המוגדל המגיע לו, ולכן החליט להגיש תביעה נגד הביטוח הלאומי לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע. השופטת יעל אנגלברג שהם שמעה את הטענות של האב והחליטה כי הן מוצדקות. היא קבעה כי הביטוח הלאומי יחויב להחזיר תוספת של 50% מסכום המענק ששולם – מה ששווה עבור כהן אלפי שקלים רבים.

אבל לא רק עבורו. עתה יוכלו 17 אלף משפחות שיש להן יותר מילד נכה אחד לתבוע את התוספת שלא שולמה להן בהחזר. לפי הערכות, מדובר ב-17,000 משפחות שהמדינה חייבת להן כ-70 מיילון שקל. סכום לא מבוטל בכלל.

ההחזרים הצפויים למשפחות עם יותר מילד נכה אחד

“עשרות מיליוני שקלים ישולמו למשפחות הילדים המיוחדים”, אמר לאחר ההחלטה עו”ד איתן פלג. “אנו מאושרים כי בית הדין קיבל את עמדתנו במלואה וקבע כי ‘אין יסוד לטענת הביטוח הלאומי’. תמיד זה משמח לזכות בפסק דין חשוב ועקרוני. הפעם זה הרבה מעבר לזה”. לדבריו, ההחזר למשפחות יינתן על ידי הביטוח הלאומי באופן אוטומטי, ואין צורך לפנות אליו.

“צמרמורות עוברות לי בגוף, כולי מאושר”, סיפר כהן בשיחה עם “שווים”. “אני יודע שזה מהלך שייטיב עם כל ההורים שיש להם יותר משני ילדים שמקבלים קצבת נכות. אני לא רואה את זה כניצחון אישי שלי, אלא שלנו ההורים נגד המערכת, שסתם הקשתה עלינו בנושא הזה. עשינו צדק. הצלחנו להוכיח בבית המשפט שצדקנו והם היו צריכים לתת תוספת של 50% כקצבה לכל דבר”.

עו”ד איתן פלג. צילום: ירון מינץ

מארגון לי”ן נמסר: “לפני מספר חודשים פנינו לביטוח לאומי להבין מדוע במענקים של השנים 2020-2021 לא חושבה התוספת של 50% עבור ילד נכה נוסף. ביטוח לאומי טען שמדובר במענק, ולכן אין זכאות לתוספת. הבהרנו לביטוח הלאומי שמדובר במענקים שהגיעו במקום העלאת קצבאות שלא הייתה, ולכן יש לשלם את המענק. לאחר שנתקלנו בסירוב פנינו לבית משפט לענייני עבודה באמצעות עו״ד איתן פלג. לאחר חודשים של דיונים וחילופי דברים, אנו שמחים לבשר שהצדק יצא היום לאור ובית המשפט קבע שיש לשלם את ההפרשים למשפחות. זוהי בשורה מדהימה למשפחות אשר מתמודדות עם יותר מילד מיוחד אחד, שכל שקל חשוב להישרדותן. אנו רוצים לברך את עו״ד פלג על הליווי הצמוד בנושא ועל הניצחון החשוב הזה שהביא למשפחות המיוחדות”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות