נושאים קשורים

היום הבינ”ל: 53% מהאנשים עם מוגבלות לא גומרים את החודש

כך עולה מסקר חדש של הלמ"ס. רק ל-46% יש עבודה, 37% מדווחים על מצב נפשי לא טוב. אירועי "לילה סגול" נדחו השנה עקב המצב הביטחוני

“נזכור אתכן לנצח”: מסע אלונקות מיוחד לזכרן של נויה ורות ז”ל

עמותת "איתן כל אחד יכול" תקיים צעדת הנצחה לצעירות עם מוגבלות שנרצחו על ידי מחבלי החמאס: "ניתן תקווה לאנשים עם מוגבלות – לא ישברו את רוחנו"

ירדן רומן, לשעבר מדריכה בבית הגלגלים, שוחררה משבי חמאס

רומן התאחדה אמש עם בעלה אלון והתינוקת גפן – מהם נפרדה ב-7 באוקטובר. מנכ"ל בית הגלגלים: "מחבקים את המשפחה, מייחלים לחזרה של ירדן לשגרה"

משרד הבריאות: נקים 100 בתים מאזנים בתוך 4 שנים

הצעד הוא חלק מהתוכנית הלאומית לחוסן ובריאות נפשית בהיקף של 2 מיליארד שקל, שגובשה בעקבות המלחמה. הבתים נועדו למנוע אשפוז פסיכיאטרי



“החזקנו אצבעות”: מנהלת המרכז השיקומי שוחררה

גבריאלה ליימברג (59) עובדת כבר 25 שנה עם צעירים ובוגרים על הרצף בירושלים. אמש היא שבה הביתה עם בתה מיאה (17), אחותה קלרה (63) – והכלבה בלה. ליהיא לפיד: "כולם חיכו לך"
ראשיחדשותסוף הרפורמה בחינוך המיוחד? שאלון הראמ"ה מבוטל

סוף הרפורמה בחינוך המיוחד? שאלון הראמ”ה מבוטל

השאלון הארוך דירג את רמת התפקוד של תלמידי החינוך המיוחד והשילוב כתנאי לקבלת סיוע והיה מאוד שנוי במחלוקת. הידיעה פורסמה לראשונה ב"הארץ"

מנכ”לית משרד החינוך דלית שטאובר (מימין) עם השרה יפעת שאשא ביטון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בצעד דרמטי, משרד החינוך חוזר בו מדרישתו מהמורים למלא את שאלון הראמ”ה (רשות ארצית למדידה והערכה), המדרג את רמת התפקוד של תלמידי החינוך המיוחד והשילוב, כתנאי לקבלת סיוע. הידיעה פורסמה לראשונה על ידי שירה קדרי עובדיה ב”הארץ”.

המשמעות היא שמעתה כל הורה לילד עם מוגבלות בחינוך המיוחד רשאי לגשת לוועדת זכאות ואפיון כדי לקבל את הסיוע הנדרש עבורו ללא שאלון הראמ”ה הארוך, הכולל 180 שאלות שמולאו על ידי צוות ההוראה.

ההנחיה יצאה למנהלי המחוזות במשרד החינוך ביום חמישי האחרון ונכתבה על ידי אינה זלצמן, סמנכ”לית בכירה ומנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, ובאישורה של מנכ”לית משרד החינוך דלית שטאובר. 

בעבר הושמעו טענות רבות של אנשי חינוך נגד השאלון, ובמיוחד נטען כי הוא עשוי להטות את ציוני התלמידים כלפי מעלה, ובכך לגרום להפחתת מידת הסיוע לתלמיד. עתה משרד החינוך למעשה מודה בטעות בנימוק ש”מדובר בשאלון ארוך שלא השיג את מטרתו ולכן עובר בימים אלו התחדשות”.

מאז הרפורמה בחינוך המיוחד, שאלון ראמ”ה היה הגורם המשפיע ביותר, גם לפי משרד החינוך עצמו, על הציון שניתן לתפקוד התלמידים. בנוסף לראמ”ה מקבלת ועדת הזכאות והאפיון (החליפה את ועדת ההשמה) גם שאלון שממלאים הורי התלמיד, מסמכים רפואיים ועוד. עדיין, לראמ”ה היה את המשקל הגבוה ביותר בקביעת הוועדה מה יהיה הציון לתפקוד הילד (1 תפקוד הכי גבוה עד 4 הכי נמוך).

לדברי הורים ששוחחו אז עם אתר “שווים”, ילדיהם, שדורגו עד השאלון בדרגת תפקוד 4, כלומר זכו לסל סיוע מקסימלי (24 שעות ומעלה), קיבלו פתאום בשאלון ציון 1, ועל פי ההנחיות החדשות הם זכו לסל סיוע נמוך בהרבה. מנגד, טענו בעבר במשרד החינוך כי “שאלון הראמ”ה מלווה את החינוך המיוחד במהלך 7 השנים האחרונות במסגרת יישום ועדת דורנר. מדובר בכלי ראוי, מקצועי ומתוקף שהוכיח את מהימנותו במהלך 7 השנים הללו”. כאמור, כעת השאלון יוצא במידה רבה מהתמונה.

אז מה יהיה עכשיו?

מעתה, כאמור, צוות ההוראה של התלמיד לא יחויב למלא את שאלון הראמ”ה, אלא רק יהיה רשאי להוסיף אותו להערכת התפקוד של התלמיד. בהנחיה העדכנית שיצאה ביום חמישי משרד החינוך עדיין עומד על כך שהשאלון עשוי גם הוא לסייע בהערכת תפקוד התלמיד, כחלק מכלל המסמכים המוצגים לוועדה, אך הוא אינו מהווה תנאי להפניית התלמיד ולקיום הדיון עצמו. לפי כל ההערכות, צוותי ההוראה לא צפויים להמשיך למלא אותו.

לעומת זאת, הצוותים עדיין יצטרכו למלא את שאלון 6.1 לגבי הפניה של תלמיד הלומד בגן רגיל או מיוחד לוועדות שילוב/השמה, המונה 14 עמודים לפי חוזר מנכ”ל. בכל זאת, שיפור משמעותי בזמן שמתפנה לצוות המורים.

ממזכ”לית הסתדרות המורים יפה בן דויד נמסר: “אני שמחה לבשר כי לאחר שיח ודיונים שקיימה הסתדרות המורים עם מנכ”לית משרד החינוך והצוות המקצועי ממשרדה, נענה משרד החינוך לבקשתנו בנושא שאלון ראמ”ה, ומעתה השאלון אינו חובה. אני רוצה להודות למנכ”לית המשרד, דלית שטאובר, ולצוותה על דיון מעמיק ומקצועי שהוביל להחלטה נכונה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות