נושאים קשורים

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"
הסתדרות 480-100

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"
ראשיחדשותביהמ"ש: "הסטיגמה על חולי נפש לא מוצדקת ולא הוגנת"

ביהמ”ש: “הסטיגמה על חולי נפש לא מוצדקת ולא הוגנת”

רה"מ לשעבר אולמרט ישלם 62,000 שקלים לרה"מ המיועד נתניהו, לאחר שכינה את משפחתו "חולי נפש". השופט ביקר בחריפות את השימוש בהתמודדות נפש כגנאי

בנימין נתניהו .(מימין) ואהוד אולמרט. צילומים - לעמ ונועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו .(מימין) ואהוד אולמרט. צילומים – לעמ ונועם מושקוביץ, דוברות הכנסת


“אין ספק כי גם היום, ולמרות מאמצים גדולים של גורמי מקצוע לתקן את המצב, ההתמודדות עם מחלת נפש מלווה בתיוג חברתי שלילי”, כך אמר שופט בית המשפט השלום בתל אביב, עמית יריב, בפסק הדין בתביעת לשון הרע, של משפחת נתניהו נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט. האחרון כינה בריאיונות את משפחת נתניהו: “אנשים חולי נפש ולא ברי שיקום”.

להשפיל אדם בעיני הבריות

השופט יריב המשיך: “שלא כמו מחלות רבות אחרות, המתמודדים עם מחלות נפש נדרשים להתמודד לא רק עם המחלה עצמה, שהשפעתה על חייהם ועל חיי הקרובים להם היא דרמטית ועלולה להיות קשה, אלא גם עם תפיסה חברתית המטילה על המתמודדים סטיגמה שלילית, לעתים עד כדי בידוד חברתי”.

פסק הדין הוקרא בשידור חי הבוקר (ב’) והשופט יריב הוסיף בדבריו, “האם סטיגמה כזו היא מוצדקת? האם תיוג מתמודדים עם מחלות נפש הוא הוגן? ודאי שלא. בשונה מהתמודדות עם מחלות אחרות, שבהן הסביבה החברתית הקרובה והרחוקה נרתמת לסייע, התיוג החברתי שנלווה להתמודדות עם מחלות נפש לא זו בלבד שמקשה על הטיפול, אלא שהוא מונע פעמים רבות מהמתמודדים עצמם לפנות לטיפול, שיכול לשפר את מצבם הרפואי ולהקל עליהם. חשש מתיוג כזה מונע טיפול והקלה מרבים, ויש להצר על כך”.

עם זאת, לדבריו, “וגם אם אפשר לקוות כי ביום מן הימים, ייעלם התיוג, וההתייחסות למחלות נפש תהיה כאל התייחסות לכל מחלה אחרת, לא ניתן להתעלם מכך שכאן ועכשיו, בישראל של שנת 2022, התייחסות לאדם כאל ‘חולה נפש’ עלולה “להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם”, אמר השופט יריב.

השופט עמית יריב. צילום - הנהלת בתי המשפט
השופט עמית יריב. צילום – הנהלת בתי המשפט

“גם אילו הייתי נכון להתעלם מן התיוג השלילי הכרוך באמירה ‘חולי נפש’, ואילו קיבלתי את דבריו של מר אולמרט עצמו, שם אמר: “אין לי שום דבר חס וחלילה על מחלת נפש, זו כמו כל מחלה אחרת ואין בה שום דבר לא מכבד”, ודאי יש קושי ממשי להתעלם מן העובדה שמר אולמרט הקפיד להתייחס לא רק ל”מחלת נפש”, אלא למחלת נפש המחייבת, כלשונו, “להוציא צו אשפוז גם לו (בנימין נתניהו), לה (שרה נתניהו) וגם לבן (יאיר נתניהו) וכולי”, אמר השופט בפסק הדין.

פיצויים של 62,000 שקלים

משפחת נתניהו החליטה לתבוע את ראש הממשלה לשעבר על סך כ-840 אלף שקלים בשל אמירתו בכלי תקשורת שונים. בין השאר הוא צוטט כאומר “מה שלא בר שיקום זה מחלת הנפש של ראש הממשלה ושל אשתו ושל בנו. בתנאים רגילים כל רופא פסיכיאטר שיש לו מצפון, ואני מוכן להפגיש אותך עם לא מעט מביניהם, שהיו אומרים שצריך להוציא צו אשפוז גם לו לה וגם לבן וכו’. הם כולם אנשים חולים.”

בפסק הדין התייחס השופט יריב גם לאמירות העבר של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה המיועד, שכינה ברשת החברתית טוויטר את יריביו הפוליטיים של אביו בכינוי גנאי, לרבות אזכור מחלות נפש, וטען כי יש לאשפזם בבית חולים פסיכיאטרי. “סבור שיש קושי בכך שאדם המתבטא כלפי אחרים באופן מסוים יקבל פיצוי על כך שאדם אחר התבטא כלפיו באותה דרך בדיוק”, אמר השופט יריב ופסק פיצויים מופחתים לנתניהו הבן על סך 7,500 שקלים בלבד. אילולא כתב את האמירות הללו היה מפוצה ב-45,000 שקלים וזאת, לפי השופט יריב, כדי להעביר מסר בשימוש הפסול בכינויים אלה.

עבור נתניהו האב, השופט יריב פסק פיצוי על סך 20,000 שקלים ולאשתו, שרה, פסק פיצויים על סך 35,000 שקלים. בסך הכל יפצה רה”מ לשעבר, אולמרט את משפחת נתניהו ב-62,500 שקלים, ובהוצאות משפט בסכום של 35,000 שקלים.

השופט יריב, סיכם את פסק הדין בביקורת נגד עצם הגשת התביעה והבאתה לבית המשפט: “הליך שהתנהל לפניי מוטב היה לו אלמלא התנהל כלל. ההליך והעדויות שנשמעו במהלכו, לא הוסיפו כבוד לא לצדדים, אף לא למוסד ראש הממשלה, תפקיד שבו כיהנו הן מר נתניהו הן מר אולמרט. דומה, כי גם במקרה זה צדק הנשיא שמגר, כאשר כתב בעניין: “אין הכרח, שכל עניין היכול להיות נדון בבית המשפט, אכן יידון כאמור”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות