נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותילדים עם מוגבלויותביטוח לאומי מתנגד להשיב 70 מיליון ש' לילדים עם מוגבלות

ביטוח לאומי מתנגד להשיב 70 מיליון ש’ לילדים עם מוגבלות

בית המשפט קבע שעל המוסד לשלם תוספת קצבה למשפחות עם יותר מילד אחד עם מוגבלות, אבל בביטוח הלאומי מערערים

המוסד לביטוח לאומי בחיפה צילום: משה מילנר, לע”מ

המוסד לביטוח לאומי עירער על הפסיקה שקבעה כי עליו להחזיר כ-70 מיליון שקלים ל-17,000 משפחות של יותר מילד אחד עם מוגבלות. “מסקנת כבוד בית הדין אינה עולה בקנה אחד עם לשון החוק”, כך נכתב על ידי ביטוח לאומי בהגשת הערעור לבית הדין לעבודה בירושלים.

הטענה העיקרית של הביטוח הלאומי היא שהמענקים היו חד פעמיים ושולמו בנוסף לקצבאות הרגילות, ולכן אינם חלק מהקצבה שיש להגדיל. עוד טוענים בערעור שלא הוקצה לכך מקור תקציבי, ואם ייאלץ לשלם למשפחות את הכספים, עשויות להיות לכך השלכות קשות על זכויותיהם של מקבלי ההחזר הכספי, כמו שלילה רטרואקטיבית של כספים ואף יצירת חובות. טרם נקבע מועד לדיון.

הפסיקה התקדימית, שחשפנו ב״שווים״, הגיעה בעקבות תביעה שהגיש אברהם כהן, אבא לשני ילדים עם מוגבלות הזכאים לקצבת ילד נכה של 188%, נגד הביטוח הלאומי. היא הוגשה באמצעות עו”ד איתן פלג וארגון לי”ן (למען ילדים נכים), ונידונה בפני שופטת בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, יעל אנגלברג שהם.

לא שילמו למשפחות עם יותר מילד אחד

בשנים 2021-2020 לא אושר תקציב המדינה, וכתוצאה מכך לא התבצעה העלאה של קצבאות הנכות, כפי שהממשלה התחייבה כחוק. כאשר המדינה וארגוני הנכים הגיעו סוף סוף להבנות, הוחלט כי הנכים, וגם משפחות עם ילדים נכים, יקבלו החזרים רטרואקטיביים על התקופה שבה היו אמורים לקבל קצבה גדולה יותר ולא קיבלו. התקופה הוגדרה מינואר 2020 ועד דצמבר 2021 (כולל), וההחזר קיבל את השם “מענק חד פעמי, חלף הגדלת קצבאות הנכות”.

המהלך יצא לפועל, החזרים ניתנו לנכים ולמשפחות, אבל אז התברר שבניגוד למה שנכתב בהוראת שעה, הביטוח הלאומי לא מוכן לשלם את התוספת למשפחות שבהן יש יותר מילד נכה אחד. לפי אותה הנחיה, משפחות כאלה זכאיות למענק מוגדל ב-50% עבור כל ילד נכה בבית.

טבלת החזר למשפחות עם שני ילדים נכים
טבלת החזר למשפחות עם שני ילדים נכים

כהן שם לב שלא קיבל את המענק המוגדל המגיע לו, ולכן החליט להגיש תביעה נגד הביטוח הלאומי לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע. כעת הוא מגיב על הערעור: “ביטוח לאומי פגע באוכלוסייה בשכבות הכי חלשות, הילדים הנכים שלרובם אין פה לצעוק והשאיר אותם מאחור. למה? כי הבעיה היא תקציבית”, הוא אומר ל״שווים״, “זו אכזבה מאוד גדולה של 17,000 משפחות, שמחכות לכסף הזה לממן עוד טיפולים, עוד טיטולים וצרכי מחייה, וגורמים לנו עוול נוסף”.

“אני מצר מאוד על התנהלות הביטוח הלאומי, ואני סבור שבעת הזו ולאחר שבית הדין האזורי אמר את דברו, היה ראוי שהמוסד לביטוח לאומי יישם את פסק הדין וישלם למשפחות את הכספים הנמנעים מהן בניגוד לדין משך תקופה ארוכה”, אמר עו”ד איתן פלג המייצג את האב בתביעה. “לא סביר שדווקא נגד המשפחות המיוחדות האלה ינהל המוסד לביטוח לאומי כזו מלחמה, כשכל שאר הנכים קיבלו את כל התוספות המובטחות להן לאותה תקופה. נעשה כל שניתן כדי לזכות ולעשות צדק גם בערעור בבית הדין הארצי לעבודה”, סיכם.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות