נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותהאם תקבלו בבניין דיירים עם מוגבלות? כך ענו הישראלים

האם תקבלו בבניין דיירים עם מוגבלות? כך ענו הישראלים

סקר חדש מראה שלישראלים לכאורה אין בעיה שאנשים עם מוגבלות יגורו לידם, אבל "לשכנים שלנו זה יפריע". האמת? כנראה איפשהו באמצע

כסא גלגלים. אילוסטרציה
כסא גלגלים. אילוסטרציה

10% מהישראלים אומרים שמגורים בסמוך לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית יפריעו להם. לעומת זאת, 30% אומרים שלדעתם לשכנים שלהם זה יפריע – כך עולה מסקר חדש שנערך עבור ארגון מ.ד.פ – ארגון הגג של המסגרות הפרטיות לאנשים עם מוגבלויות בישראל, בקרב כ-500 נשאלים.

לפי הסקר, שנערך על ידי מנחם לזר,מנהל פאנלס פוליטיקס, בקרב האוכלוסייה היהודית, לנשים יפריע יותר מאשר לגברים לגור בקרבת אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (13% לעומת 7%). בנוגע למגורים ליד אנשים עם מוגבלות פיזית, 5% ציינו שזה עשוי להפריע להם.

הנאים השכנים בעיניך?

בפני הנשאלים בסקר הוצג מצב שבו בבניין שלהם עומדת להיפתח דירה לאוטיסטים בוגרים או לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. תחילה הם נשאלו לגבי תגובה אפשרית של השכנים בבניין ולאחר מכן לגבי התגובה האישית שלהם.

רק כשליש מהמשיבים השיבו שהשכנים היו מקבלים בברכה דיירים כאלה בבניין שלהם; כרבע (23%) אמרו שהשכנים היו מתנגדים לכך ו-7% אמרו ששכניהם היו עושים הכל כדי לטרפד צעד כזה. השאר ענו שהשכנים היו מגיבים באדישות (13%), או שהם לא יודעים (23%).

לעומת זאת, כשנשאלו לגבי עצמם רוב המשיבים לסקר (68%) אמרו  שהיו מקבלים דיירים כאלה בשמחה; 10% בלבד היו מביעים התנגדות ו-3% היו עושים הכל כדי לטרפד זאת. 18% אומרים שהיו אדישים למצב כזה.

עוד בדק הסקר מי לדעת הנשאלים הקבוצות שהכי סובלות היום מאפליה בישראל. במקום הראשון הלא סימפטי ניצבים אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (66% מהנשאלים סברו שהם מופלים לרעה), ואחריהם אנשים עם מוגבלות פיזית (64%) ויוצאי אתיופיה (61%).

אנשים עם מוגבלות משלמים שכר דירה גבוה יותר

על פי עורכי הסקר, הפער הבולט הזה הוא ממצא אופייני לסקרים העוסקים בשאלות שיכולות לייצר אי נוחות חברתית לנוכח תגובת ״לא אצלי בשכונה״ (NIMBY). האמת, על פי הסוקרים, נמצאת איפשהו באמצע.

״מנקודת המבט שלנו, כמי שעושים לילות כימים במטרה למצוא בתים ודירות עבור אנשים עם מוגבלויות בקהילה, ה-NIMBY הישראלי הוא מכה קשה וכואבת לאלפים מהם”, אומר יורם וקשלק, יו”ר מ.ד.פ, ״כפועל יוצא מכך קיים היצע נמוך מאוד לדירות עבורם, ועד שכבר נמצאת דירה לרוב בעלי הנכס דורשים תוספת תשלום״.

לדבריו, מחירי שכר הדירה לאנשים עם מוגבלות עלו ב-30% בשנה האחרונה, בזמן שלשאר האוכלוסייה הם עלו ב-20%. ״דוגמאות אלה ממחישות את הצורך של כל בעלי העניין בתחום לייצר תוכנית פעולה שתקצה משאבים ייעודיים לשילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה, ובה יהיו תמריצים לבעלי נכסים, קמפיין הסברה לאומי לצמצום סטיגמה כלפי אנשים עם מוגבלויות והגדרת עבודה עם אנשים עם מוגבלות כתפקיד בעדיפות לאומית״.

היום: מחאה בירושלים

היום יתקיים אירוע מחאה של הארגונים והעמותות הציבוריות והפרטיות המטפלות באנשים עם מוגבלויות מול משרד הרווחה בירושלים . הסיבה, לדברי המארגנים: המצוקה, משבר כוח האדם החריף ו”הקריסה ההולכת וקרבה של כל המסגרות”.

לטענת הארגונים והעמותות, התחום כולו נמצא על סף קריסה בשל מחסור בכוח אדם ותת-תקצוב של משרד הרווחה למסגרות בתחום כוח האדם, וכבר כיום מרבית המסגרות מתמודדות עם קשיים גדלים והולכים ועם חוסר משמעותי בעובדים המטפלים באופן ישיר באנשים עם מוגבלות, ביניהם ילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי, אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ואוכלוסיית השיקום.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות