נושאים קשורים

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"



הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
ראשיחדשותחליפת ההייטק שעוזרת למוגבלים בניידות ללכת

חליפת ההייטק שעוזרת למוגבלים בניידות ללכת

"אקסופולס מולי" כוללת 58 אלקטרודות ששולחות גירוי חשמלי קל ל-40 קבוצות שרירים כדי להרפות אותם ולהקל על כאב במהלך התנועה

לואיזה הולכת בעזרת החליפה. צילום: חברת אוטובוק

חליפת גוף הייטקית משנת חיים סייעה לאישה עם טרשת נפוצה ללכת בקלות.

מוקדם יותר השנה, סרטון יוטיוב שפירסמה “אוטובוק” (Ottobock Professionals) – חברה גרמנית המפתחת מוצרים טכנולוגיים רפואיים לאנשים מוגבלים בניידות – חשף את נפלאות חליפת ה”אקסופולס מולי” (Exopulse Mollii). את החליפה לבשה לואיזה, צעירה שסובלת מספסטיות הנובעת מטרשת נפוצה בה היא חולה. ספסטיות היא מצב בו שריר או כמה שרירים נמצאים בהתכווצות יתר (טונוס שרירים גבוה), והיא תוצאה של תהליך החלמת שרירים אלה מנזק למערכת העצבים.

החליפה כוללת 58 אלקטרודות ששולחות גירוי חשמלי קל ל-40 קבוצות שרירי מפתח. הגירוי נועד להרפיית שרירים ספסטיים באמצעות נוירוסטימולציה.

“כשאתה מפעיל חליפה אתה מפעיל הרבה אלקטרודות בחלק הפנימי של החליפה כדי להגיע לשרירים שהמוח לא יכול להגיע אליהם”, הסביר פרדריק לונדקוויסט, כירופרקט וממציא החליפה, לחדשות ה-BBC. “דרך פגיעה מוחית, חלק מהשרירים נמצאים מחוץ להישג ידו של המוח, והחליפה מחליפה את האות שהמוח לא יכול לייצר יותר”.

מחקר ראשוני גילה ששעה בחליפה סייעה להפחית במידה רבה את תסמיני הכאב. מטופלים שהמשיכו להשתמש בחליפה כעבור ארבעה שבועות חוו ירידה בכאב.

לדברי חברת “אוטובוק”, החליפה מיועדת ללבישה של שעה בלבד כל יומיים ומספקת דרך קלה, לפי דרישה, להחזיר את הניידות ולהקל על כאבים הקשורים לספסטיות.

גם מויה-מיי קלי, בת 12 מדבלין, המתמודדת עם שיתוק מוחין, סיפרה השנה על שיפור משמעותי במצבה לאחר שהשתמשה בחליפה. “זה איפשר לי להיות בטוחה יותר בהליכה ועצמאית יותר”, אמרה. “לפני שהיה לי את זה יכולתי לעשות דברים מסוימים, אבל לא מה שאני יכולה לעשות עכשיו. זה מאוד חשוב לי להיות מסוגלת לעשות ולהשיג דברים כמו כולם”.

הז’קט והמכנסיים של “אקסופולס” עשויים מחומרים סינתטיים נושמים ורחיצים שאינם מכילים מוצרים או סיבים מהחי. לפי הממציא, אין להם תופעות לוואי משמעותיות.

לדבריו, כפתור הפעלה גורם למשתמש להרגיש שהוא בשליטה, ולמעשה החליפה נותנת לו את הכוח להיות אחראי על תסמיני הספסטיות שלו. “לובשים יכולים לנוע בצורה חופשית ובטוחה יותר, הודות לתגובה שנוצרה על ידי החליפה שיכולה לעזור לשחרר מתח שרירים”, הוא אומר.

בשנת 2018, מחקר בהשתתפות ילדים עם שיתוק מוחין ספסטי, שנערך על ידי המחלקה לשיקום ילדים באוניברסיטה הליטאית למדעי הבריאות, חשף כי ילדים שחולצו אקראית לשימוש של שעה בחליפה שלוש פעמים בשבוע במשך שלושה שבועות “הרוויחו שיפור רב בתפקוד המוטורי הגס ובניידות כמו ילדים שחולקו אקראית לפיזיותרפיה קונבנציונלית”. מחקר נוסף מ-2014 שכלל 117 חולים המשתמשים בחליפה הראה שכל החולים דיווחו על מידה מסוימת של שיפור.

עם זאת, לונדקוויסט מדגיש כי לא כל החולים מגיבים באותה צורה כמו לואיזה, אם כי הניסיון מצביעה על יעילות טובה של החליפה. “יש צורך לבצע ניסויים נוספים לפני שהיא תהיה זמינה בצורה רחבה”, הבהיר.

ואם אתם שואלים את עצמכם כמה עולה החליפה, התשובה היא 6,000 דולר.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות