נושאים קשורים

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"



הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
ראשיחדשותחצי מהנזקקים לתרומות מזון – נכים או חולים

חצי מהנזקקים לתרומות מזון – נכים או חולים

לפי נתוני "לתת", יותר מ-2.5 מיליון איש חיים בתנאי עוני, ורבים מוותרים על תרופות בגלל מצוקה כספית. הנשיא הרצוג: העוני הוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל

מנכ"ל "לתת"' ערן וינטרוב, מיכל הרצוג, נשיא המדינה יצחק הרצוג וז'יל דרמון, נשיא ומייסד "לתת".צילום - עמית הובר
מנכ”ל “לתת”‘ ערן וינטרוב, מיכל הרצוג, נשיא המדינה יצחק הרצוג וז’יל דרמון, נשיא ומייסד “לתת”.צילום – עמית הובר

כ-50% מהנתמכים בעמותות הסיוע של “לתת”, העידו כי הגורם מספר אחד של המצוקה הכלכלית שלהם היא נכות או מחלה שלהם, או של בני משפחותיהם. כך עולה מדוח העוני האלטרנטיבי השנתי ה-20 של הארגון שמתפרסם הבוקר (שני) והוגש לנשיא המדינה, יצחק הרצוג. המוגבלות, מוסבר בדוח, מונעת מאנשים לעבוד, והם נקלעים למצוקות כלכליות.

בישראל חיים 2,627,000 אנשים בתנאי עוני ומחסור – יותר מרבע מאוכלוסיית המדינה, מתוכם 1,176,000 ילדים (כמעט 40% מילדי ישראל). 680,475 משפחות חיות באי ביטחון תזונתי, מתוכן 312,825 חיות באי ביטחון תזונתי חמור.

ב”לתת” מציינים כי לעמותות הסיוע פונות האוכלוסיות המוחלשות והפגיעות ביותר בחברה הישראלית, ביניהן אוכלוסיית הנכים המהווה 21% ממקבלי הסיוע של עמותות המזון. בנוסף, 15% מנתמכי הסיוע של הנכים סובלים גם ממוגבלות נפשית ו-25.6% קשישים וניצולי שואה זקוקים גם הם לסיוע.

שני שליש מוותרים על תרופות

כבכל שנה, ארגון לתת מפרסם את דוח העוני האלטרנטיבי, המשקף את המגמות העדכניות ביותר בנושא עוני ואי ביטחון תזונתי בישראל 2022 , יחד עם כ-210 עמותות מקומיות וארגוני סיוע הפועלים יחד עם ארגון לתת בכל השנה. תוצאות הדוח מושתתות כמדי שנה על מדד עוני רב מימדי, בשילוב סקרים ושאלונים באמצעות מכוני ERI ו-Rotem AR, שבחנו מצוקה כלכלית ואי ביטחון תזונתי.

הדוח מראה כי ההוצאה החודשית הממוצעת של משפחה נתמכת סיוע, היא 8,447 שקלים, כאשר ההכנסה החודשית הממוצעת היא 5,340 שקלים – בלבד. 38% מהנתמכים חוו חסימה או עיקול של חשבון הבנק ול-60% מהנתמכים יש חוב כלפי גורם כלשהו.  

כותבי הדוח מציינים כי 28% מהנתמכים מקבלים קצבת נכות עבורם או עבור בני משפחתם, 68.4% מנתמכי הסיוע נאלצו לוותר על רכישת תרופות או טיפולים רפואיים נחוצים כי לא היה להם כסף לשלם עליהם. 76% מנתמכי הסיוע סובלים גם ממחלה כרונית.

הנשיא הרצוג: אתגר לאומי מהמעלה הראשונה

“העוני הוא איום אסטרטגי על מדינת ישראל, אתגר לאומי מהמדרגה הראשונה המחייב שילוב כוחות בין ממשלה, ארגוני חברה אזרחית, המגזר פרטי וכל מי שיכול להיות מעורב בשינוי ההכנסות הבסיסיות של משפחה”, אמר נשיא המדינה, יצחק הרצוג על הדוח.

“הדו”ח הזה מספר את הסיפורים ומראה את הפנים. את ההורים שלא יכולים להעניק לילדיהם ביטחון תזונתי; את החיילים והסטודנטים שקורסים בהיעדר גב כלכלי; את הנוער והקשישים, מכל קצוות הארץ, מכל גווני החברה, שחיים – יום-יום, שעה-שעה – בחשש, ברעב, על הקצה. תמיד על הקצה. אני רוצה לברך את ארגון ״לתת״ על ההישגים הבלתי רגילים שלהם, על היהלומים שהם המתנדבים, המתנדבות וחברי ארגון הנוער ומאחל לכם לא לוותר, להמשיך ולהתמיד ולשנות את העולם”, הוסיף הנשיא.

“במהלך עשרים השנים האחרונות מספר העניים בישראל כמעט הוכפל, על אף שהאוכלוסייה גדלה רק בכ-50%”, אמר מנכ”ל לתת, עו”ד ערן וינטרוב, “ללא סדר עדיפויות לאומי ראוי, המבוסס על ערכים של שוויון, צדק וערבות הדדית ועל הצורך לדאוג לביטחון החברתי והכלכלי של האנשים שחיים בינינו בעוני, המגמה הזו תימשך, ובשנה הקרובה היא עלולה אף להחריף, עקב עליית הריבית במשק, התגברות יוקר המחיה והמיתון הצפוי. לממשלה הקרובה יש הזדמנות לממש את ההבטחות שניתנו להקצאת מיליארד שקלים לאי ביטחון תזונתי ולעשות את הצעדים הדרושים לטיפול בעוני, להם אנחנו מחכים 20 שנה: הקמת גוף למאבק בעוני, שיגבש מדיניות ויתכלל את העבודה הממשלתית הבין-משרדית, הצבת יעד לצמצום העוני לשיעורים הממוצעים ב-OECD תוך 10 שנים כפי שהמליצה הועדה למלחמה בעוני, והתחייבות על תכנית לאומית רב שנתית שתשנה את המצב, תצמצם את הפערים ותחבר חזרה את החלקים שהתנתקו בחברה הישראלית ומאיימים על החוסן הלאומי שלנו”.

לקריאת הדו”ח המלא.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות