נושאים קשורים

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"
הסתדרות 480-100

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה
ראשיאנשים עם מוגבלויותמינואר 2023: אפוטרופוס לא צריך לשלם יותר על דוחות

מינואר 2023: אפוטרופוס לא צריך לשלם יותר על דוחות

מדובר בחיסכון של אלפי שקלים לאורך שנים עבור 50 אלף ישראלים המשמשים בתפקיד. התיקון – חלק מרפורמה של משרד המשפטים בתחום

האפוטרופוס הכללי, עו”ד בן ציון פיגלסון. צילום: דוברות משרד המשפטים

אם יש לכם אפוטרופוס או שאתם משמשים כאפוטרופוסים בעצמכם, כדאי מאוד שתדעו שמהחודש הבא, ינואר 2023, התשלום עבור הגשת הדיווח הראשוני על נכסי האדם והתשלום השנתי עבור הגשת דו”ח שנתי יבוטלו לכלל האפוטרופוסים. מדובר בחיסכון של אלפי שקלים רבים לאורך שנים.

מנתוני האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני ירושה במשרד המשפטים, עו”ד בן ציון פיגלסון, עולה כי כיום חיים בישראל כ-50 אלף אנשים שמונה להם אפוטרופוס. ב-85% מהמקרים האפוטרופוס הממונה הוא בן משפחה. האפוטרופוס שמתמנה נתון לפיקוח ומחויב בהגשת דיווחים שנתיים לאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

עד היום התשלום בעבור בדיקת הדיווח הראשוני על נכסי האדם (“פרטה”) עמד על 334 שקלים, ואילו הדיווח השנתי היה כרוך בתשלום בסך 669 שקלים. כעת, כאמור, תשלומים אלה יבוטלו, וזאת כחלק מרפורמה שגיבש האפוטרופוס הכללי. מאחורי הרפורמה עומד רצון להקל ולצמצם את הנטל הביורוקרטי על האפוטרופוס, מתוך הכרה במורכבות ובנטל הנובע מתפקידו בטיפול השוטף באדם.

על תיקון התקנות הרלוונטיות חתם לפני כשלושה שבועות שר המשפטים היוצא גדעון סער. בנוסף, פירסם השר בחודש פברואר השנה, יחד עם האפוטרופוס הכללי הקודמת, עו”ד סיגל יעקובי, נוהל פיקוח חדש שלפיו יינתן לאפוטרופוס שהוא בן משפחה פטור מהחובה להגיש דיווחים שנתיים אם מדובר באפוטרופוס שהוא הורה של האדם או בן זוגו בקשר ממושך; כמו כן, יינתן פטור מדיווח שנתי אם לאדם אשר מונה לו אפוטרופוס יש רכוש מועט, או אם כל יתר בני המשפחה נתנו הסכמתם כי אין צורך בפיקוח (עד היקף רכוש מסוים). זאת, אחרי בדיקת הדיווח הראשוני של האפוטרופוס ויתר נסיבות התיק.

כל אלה מצטרפים לפעולות נוספות שבוצעו ויבוצעו במסגרת הרפורמה, ובהן: הידוק ומיקוד הפיקוח על אפוטרופוסים מקצועיים (שאינם בני משפחה); פיתוח כלים מחשוביים משוכללים לאיתור אי סדרים והתנהלות כספית חריגה של האפוטרופוס בנכסי האדם (בין אם האפוטרופוס פטור מחובת דיווח ובין אם לאו); פיקוח על אפוטרופוסיות לעניינים אישיים (ולא רק על עניינים רכושיים); וקידום תיקון חקיקה להטלת סנקציות מינהליות-כספיות בשל הפרת הוראות הדין.

שר המשפטים היוצא גדעון סער. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ההחלטה האם למנות אפוטרופוס נתונה לבית המשפט ומסתמכת בין השאר על מסמכים רפואיים המצביעים על אי כשירותו של אדם בגיר לנהל את ענייניו בעצמו. המקרים הנפוצים של מינוי אפוטרופוס נוגעים לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית ולאנשים החולים באלצהיימר, דמנציה ומחלות זקנה אחרות.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות