נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיחדשותזה השכר החדש שעד אליו לא ייגעו לכם בקצבת נכות

זה השכר החדש שעד אליו לא ייגעו לכם בקצבת נכות

בעקבות הצמדת קצבת הנכות לשכר הממוצע במשק, הדיסריגארד עולה מינואר 2023 מ-5,300 שקלים לכמעט 6,000. ארגוני נכים: "נפעל לביטולו המלא"

ירונה שלום. מ״מ מנכ״ל ביטוח לאומי. צילום - דוברות ביטוח לאומי
ירונה שלום. מ״מ מנכ״ל ביטוח לאומי. צילום – דוברות ביטוח לאומי

אתם אנשים עם מוגבלות שיוצאים לעבוד? כדאי שתדעו שהחל מעכשיו לא תיפגע קצבת הנכות שלכם עד למשכורת של 5,962 שקלים ברוטו בחודש. זאת, לעומת הרף הקודם שעמד על 5,300 שקלים בחודש. מדובר בעלייה של 662 שקלים ברף, המכונה גם “דיסריגארד”.

למה זה קורה? בינואר 2023 עודכנו קצבאות הנכים בעקבות הסכמה בין ארגוני הנכים למדינה על הצמדתן לשכר הממוצע במשק. מינואר 2020, אז החליטה המדינה על הקפאת ההצמדה, ועד לדצמבר 2022 עלה השכר הממוצע ב-12.5%. בניכוי התוספת האחרונה שקיבלו הנכים בשיעור של 2.5%, נקבע כי מינואר 2023 תעלה הקצבה ב-9.82% (גם נכות כללית, גם שירותים מיוחדים, גם ילדים נכים). בהתאם, גם הדיסריגארד עולה מ-1 בינואר 2023, לא כולל הניכוי, ב-12.5%. המשמעות: הרף שממנו המדינה מתחילה לנכות בהדרגה מקצבת הנכות יהיה 5,962 שקלים (ברוטו) לחודש במקום 5,300.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

“עשוי להגביר את השילוב בשוק העבודה

הדיסריגארד (הידוע גם כ”חוק לרון”), לפיו נכה יכול היה להשתכר עד היום 5,300 שקלים בחודש מבלי שהקצבה תקוזז ממשכורתו, מנע מנכים רבים לצאת לעבוד, כי הוא הפך את העבודה לפחות משתלמת. עם זאת, חשוב לציין כי בכל מקרה, כאשר אדם עם מוגבלות יוצא לעבודה, גם אם קצבתו מקוזזת ברמה כזו או אחרת בשל הדיסריגארד, הוא תמיד ישתכר יותר מאשר אם לא יעבוד. כלומר, לצאת לשוק העבודה תמיד משתלם. כעת, עם העלאת הרף, זה אפילו ישתלם עוד יותר, וזה עשוי לאפשר ליותר אנשים עם מוגבלות להשתלב במעגל העבודה.

העדכון של הדיסריגארד הוא מתבקש גם בשל העלייה הצפויה בשכר המינימום במהלך השנה הקרובה מ-5,300 ל-5,752 שקלים בחודש, וכמובן העלאת קצבאות הנכות (100%) ל-4,063 שקלים. העדכון האחרון שם את הדיסריגארד על רף של כמעט 6,000 שקלים.

בקרב הנכים אין כוונה להסתפק בהעלאת הדיסריגארד ל-6,000 שקלים. “במציאות הנוכחית במדינה, בכל הקשור לתעסוקת אנשים עם מוגבלות, אדם עם מוגבלות לא צריך בכלל להגיע למצב שהוא מתחיל לחשב האם כדאי לו לצאת לעבודה או לא”, אמר בדצמבר האחרון דן רשל, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, בוועדת המשנה לאנשים עם מוגבלות בכנסת. “לכן, כל נושא הדיסריגארד הוא מאוד בעייתי ומצריך טיפול”.

“לפעול לביטול מוחלט של הדיסריגארד”

האמירה הזאת מצטרפת לעמדה של ארגוני נכים רבים, שטוענים כי צריך לעלות את הדיסריגארד לרמה גבוהה אף יותר ואף לשקול את ביטולו. מייסד ויו”ר ארגון “נכה לא חצי בן אדם”, אלכס פרידמן, בירך על הצעד ואמר: “מדובר באחת הבשורות המשמעותיות לאנשים עם מוגבלות שעובדים ומקבלים קצבת נכות. בזכות ההעלאה הזאת אנשים שעובדים יכולים לקבל היום כ-10,000 שקלים (נטו) בחודש יחד עם קצבת הנכות והעבודה. אבל בכל מקרה נמשיך לפעול להעלאת הדיסריגארד עד לביטולו המוחלט, כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות שילוב מלא בתעסוקה ובחברה”.

ד”ר עמיחי תמיר, יו”ר ארגון הנכים “זכויות נכים”, אמר: “בכנסת ה-20 כתבנו הצעת חוק להגדיל את הדיסריגארד לפי השכר הממוצע במשק, ונקדם את ההצעה הזאת מול השרים הרלוונטיים – שרי העבודה, הרווחה והאוצר. דיסריגארד נמוך הוא חסם עבודה – ואנחנו חייבים לעודד אנשים עם מוגבלות ואזרחים ותיקים להצטרף לשוק העבודה”.

אנחנו באתר “שווים” עושים מאמצים גדולים להביא לאנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם את כל החדשות והמידע החיוניים להם. כדי להמשיך בעבודה הזו אנחנו זקוקים לעזרתכם. אתם מוזמנים לעגל את האגורות בכרטיס האשראי שלכם לטובת עמותת שווים – וגם אתם חלק מהפרויקט החשוב שלנו. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. כדי לעגל לשווים הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות