נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיחדשותתביעה: "בבית שאן לא הנגישו את הכיתה ללקויי שמיעה"

תביעה: “בבית שאן לא הנגישו את הכיתה ללקויי שמיעה”

שני כתבי תביעה הוגשו על ידי נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בשמם של שני תלמידים. סך כל תביעה: 125 אלף שקלים

צילום הדמיה: ביגסטוק

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הגישה בימים האחרונים לבית משפט השלום בנצרת שני כתבי תביעה כנגד עיריית בית שאן. התביעות הוגשו בשמם של שני תלמידים עם מוגבלות בשמיעה שנזקקו להנגשת כיתות אקוסטיות עבורם.

לפי התביעות, התלמידים, שלמדו בבית הספר “בני עקיבא” בעיר, לא זכו לקבל את ההנגשות המגיעות להם על פי חוק. כתבי התביעה הוגשו בגין הפרת הוראות חוק השוויון ותקנות נגישות פרטנית וכללית בכל הקשור לסיפוק התאמות.

המקרה הראשון: “פיתח פער לימודי עקב אי ההנגשה”

המקרה הראשון, כך על פי כתב התביעה, הוא של תלמיד עם מוגבלות בשמיעה, שבעת פניית הוריו לנציבות בסוף שנת 2019 היה קטין ולמד בבית ספר “בני עקיבא”. לפני הפנייה לנציבות הגישו ההורים לעירייה שתי בקשות לנגישות פרטנית עבור הילד, אחת בשנת 2018 והשנייה בשנת 2019, וחרף זאת העירייה לא ביצעה התאמת כיתה אקוסטית לה נדרש התלמיד. זאת ועוד, בהגיעו לכיתה י’ העירייה העבירה את כיתתו לכיתה אחרת, שהייתה אף יותר מרעישה והקשתה עליו מאוד לצרוך שירותי חינוך כשאר התלמידים ללא מוגבלות.

בתביעה נטען כי כתוצאה מאי ביצוע ההנגשה התלמיד התקשה להבין את החומר הנלמד בכיתה, סבל מכאבי ראש מרעשי הרקע, לא הצליח להתרכז, ומשום כך פיספס רבות מהחומר הנלמד בכיתה, במיוחד במקצועות רבי מלל כגון לשון, היסטוריה וביולוגיה, וכתוצאה מכך פיתח פער לימודי מחבריו לכיתה. עקב זאת, הוריו נאלצו, בלית ברירה, לפנות למורים פרטיים ולשלם שעות לימוד פרטניות, כדי שיוכל להשלים את השיעורים שפיספס בשל חוסר הנגישות.

עם קבלת התלונה ביצעה הנציבות פיקוח בבית הספר. מהפיקוח עלה כי לא בוצעו ההתאמות עבור התלמיד ועבור תלמידים נוספים עם מוגבלות, שלמדו באותו בית הספר. כמו כן, עלה מהפיקוח כי לא בוצעה הנגשה כללית בבית הספר, כדוגמת בניית פיר מעלית, שירותים נגישים ודרך נגישה. בעקבות כך פנתה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לעיריית בית שאן, לרבות במכתב התראה, בבקשה כי תבצע את ההנגשה באופן מיידי. אולם גם אחרי פנייה זו עיריית בית שאן לא דאגה להנגשות המתאימות, ולכן נשלח מטעם הנציבות מכתב לממונה על המחוז במשרד הפנים, בהתאם לנוהל היועץ המשפטי לממשלה. רק אז, במרץ 2020, השיבה העירייה כי “תחל בהליכים לביצוע ההנגשה וכי העיכוב נבע, כביכול, מבעיות תקציביות”.

יש לציין כי עוד בפברואר 2016 הוציא נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות צו החלה הדרגתית לחובת ההנגשה הכללית בבתי הספר שבתחום עיריית בית שאן. צו זה כולל את פירוט בתי הספר והמועדים המחייבים לסיום ההנגשה הכללית. בית הספר “בני עקיבא” היה חלק מצו זה, ועל כן היה צריך להנגישו עד 1 בספטמבר 2016, אלא שלטענת הנציבות הנתבעת לא קיימה את חובתה עד עצם היום הזה.

המקרה השני: “חברים לכיתה החלו להתנכל לו”

התביעה השנייה הוגשה בשמו של תלמיד אחר, גם הוא עם מוגבלות בשמיעה, אשר למד בבית הספר “בני עקיבא” בבית שאן. גם תלמיד זה נזקק להנגשת כיתה אקוסטית. הבקשה להנגשה פרטנית הוגשה על ידי ההורים עוד בשנת 2017, ולאחר שלא חלה כל התקדמות בביצוע ההנגשה, הגישו ההורים בקשה נוספת בשנת 2018 ועוד אחת בשנת 2020. את ההתאמות הנדרשות ביצעה העירייה רק בחודש אוקטובר 2021.

עד להנגשת הכיתה באוקטובר 2021 למד התלמיד תחילה בכיתה שאינה נגישה כלל, וחרף בקשת ההורים להעבירו זמנית לכיתה מונגשת חלקית, הועברה כיתת התלמיד לכיתת המחשבים. חבריו לכיתה, שלא היו מרוצים מהמעבר, החלו להתנכל לו. כתוצאה מכך התלמיד נפגע מאוד וסירב ללכת לבית הספר למספר ימים ונגרם לו נזק חברתי גדול. בעקבות לימודיו בכיתה לא נגישה עם רעשי רקע, התלמיד איבד ריכוז לעיתים קרובות ופיספס חומר לימודי חשוב.

בכתב התביעה, דורשת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פיצוי לשני התלמידים בסך של 125 אלף שקלים לכל אחד מהם.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות